galéria megtekintése

Oxigénhiánytól ájulhattak el a pilóták

3 komment

NOL

Folytatódik a francia Alpokban kedden lezuhant német gép roncsainak keresése. A Germanwings légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó járatának egyik fekete dobozát Párizsba szállították, ahol elemzik az adatokat. A másik felvevőt - amely jelentősen rongálódott - szerda délután találták meg a keresőcsapatok. Egyelőre csak találgatások vannak azzal kapcsolatban, hogyan következett be a szerencsétlenség. Feltételezések szerint a kabinnyomás csökkenése és az oxigénhiány vezethetett a tragédiához, melyben 150 ember vesztette életét.

A 4U 9525 jelzésű járat egyik fekete dobozát már tegnap megtalálták és Párizsba szállították. Arról, hogy mit rögzített, délután négykor fog sajtótájékotatót tartani a vizsgálatot vezető hivatal, a Le Bureau d'enquêtes et d'analyse (BEA). A felvevő megrongálódott, de Bernard Cazeneuve francia belügyminiszter szerint használható állapotban van. A New York Times azonban szerdán azt írta, az eddigi vizsgálata során nem sikerült értékelhető adatot kinyerni a berendezésből.

Szerda délután a keresőcsapatok megtalálták a repülőgép másik fekete dobozát, amely nagy mértékben rongálódott. Az AirLive.net twitter oldalán azt állítják, hogy a felvevő memóriachipje eltűnt.  

Ségolène Royal francia környezetvédelmi miniszter szerdán azt mondta, az Airbus A320-as legénységével kedden 10 óra 30 perckor vesztették el a rádiókapcsolatot, amikor a gép a Földközi-tenger fölött járt és 10:48 körül csapódhatott be a francia Alpokba. Az alatt a 18 perc alatt 28 ezer láb magasról kevesebb, mint 2000 láb magasra ereszkedett anélkül, hogy vészjelzést adott volna le. Royal szerint a fekete doboz 10:30 és 10:31 közötti adatai kulcsfontosságúak ahhoz, hogy megtudják, pontosan mi történt - írja az Independent.

 
A pilótafülke hangrögzítését végző, telsejen deformálódott fekete doboz
A pilótafülke hangrögzítését végző, teljesen deformálódott fekete doboz a francia hatóságok felvételén
Reuters

A Spiegel írja, hogy hétfőn volt probléma a 4U 9525-es járattal, az Airbus A320 első ajtóit kellett megjavítani, biztonsági aggályok miatt pedig a Germanwings pilótáinak és légikísérőinek egy része kedden már nem volt hajlandó felszállni a járat katasztrófája után. Több düsseldorfi és stuttgarti járatot is töröltek. Düsseldorfban megtörtént, hogy az utasok már a beszállókapunák álltak, amikor azt mondták nekik, találjanak egy kocsit az úticéljuk felé. A Germanwings közleménye szerint javításról nem volt szó, csak az ajtók keltette zajt csillapították egy beavatkozással.

A gép roncsainak keresését szerda reggel folytatták a francia hatóságok. Jean-Marc Menichini alezredes elmondta, hogy közel 30 hegyi mentő próbálja elérni a roncsokat, munkájukat 65 csendőr is segíti. A baleset helyszínére várhatóan ma délután ellátogat Francois Hollande francia elnök, Angela Merkel német kancellár és Mariano Rajoy spanyol miniszterelnök is.

Hivatalos közlések szerint a helyszínen horrorisztikus jelenetek fogadták a mentőegységeket. A repülőgép kis darabokra szakadt a becsapódás következtében, egy francia csendőr pedig úgy nyilatkozott, a legnagyobb megtalált emberi maradvány sem nagyobb egy hátizsáknál. A környéken, Alpes-de-Haute-Provence hegyei között ráadásul farkasok is élnek – hívta fel a figyelmet a csendőr.

A Germanwings légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó járata kedd délelőtt zuhant le a franciaországi Alpes-de-Haute-Provanceban. A gép darabokra hullott a becsapódás következtében. A repülőgép 144 utasa és a hat fős személyzet életét vesztette a katasztrófában.

Egy spanyol család három generációja utazott a gépen

Szerdán, a Germanwings sajtótájékoztatóján nyilvánosságra hoztak egy utaslistát. E szerint 72 német, 35 spanyolajkú - bár a spanyol külügyminisztérium korábbi közleménye szerint ez a szám akár 39 is lehet -, 3 brit, 3 kazah, 2 amerikai, 2 argentin, 2 ausztrál, 2 kolumbiai, 2 iráni, 2 japán, 2 venezuelai, 1 belga, 1 holland, 1 dán, 1 izraeli, 1 mexikói, 1 marokkói és egy török állampolgár utazott a gép fedélzetén.

Az Independent Sant Cugat del Vallès település hatóságára hivatkozva azt írja, egy spanyol család három generációja, egy 10 év körüli kislány, az anyukája és a nagymamája is Germanwings 4U9525 jelzésű járatán utazott.

A média a helyszínen
A média a helyszínen
Jean-Paul Pelissier / Reuters

A brit sajtóban megnevezték a katasztrófa két áldozatát. Egyikük a huszonnyolc éves Paul Andrew Bramley, aki barátaival ruccant ki Barcelonában, ahonnan a német géppel repült volna Düsseldorfba majd onnan az Egyesült Királyságba szüleihez. Az elhunyt családját sokkolta fiuk elvesztése. A másik áldozat Martyn Matthews, akinek halálhírét a brit külügy is megerősítette.

Julie Bishop ausztrál külügyminiszter elmondta, hogy a fedélzeten utazó ausztrál állampolgár Carol Friday és fia, Greig. A kolumbiai Maria del Pilar Tejada és Luis Eduardo Medrano szintén szerepeltek az utaslistán.

A spanyol sajtó szerdán több spanyol nemzetiségű utas személyazonosságát nyilvánosságra hozta. A feltételezések szerint a fedélzeten volt az 55 éves Pilar Vicente Sebastián, és a Manchesterben élő 37 éves Marina Bandrés López-Belio hét hónapos csecsemőjével, aki mivel nem talált közvetlen járatot, ezért Düsseldorfban szállt volna át. Egy rokon temetésére igyekezett haza Zaragozába - írja az MTI. Egy spanyol nőt, akinek a férje az Airbus A320-assal zuhant le a terhessége miatt nem engedtek fel a gépre. Egy kis katalán település, Sant Cugat polgármestere arról számolt be, hogy lakosaik közül hárman, egy kislány, édesanyja és nagymamája is az utasok között volt.

Carles Milla üzletember, a Milla Masanas nevű cég főigazgatója is a Düsseldorfba tartó járaton utazott, a kollégái szerint egy nemzetközi vásárra utazott a német városba, hogy népszerűsítse a céget, amelynek igazgatását édesapja halála után vette át. A gép utasai közül mások is erre az élelmiszeripari eseményre tartottak Spanyolországból.

Egy svéd futballcsapat, a borlängei Dalkurd FF éppen hogy csak megúszta a halált. A játékosok a Germanwings járatára váltottak jegyet, ám az utolsó pillanatban meggondolták magukat, mivel túl sok időt kellett volna Düsseldorfban tölteniük a csatlakozásra várva.

A katalán rendőrség szerdán délelőtt közölte, hogy a barcelonai reptéren DNS-mintákat kezdtek venni a repülőn utazó 150 személy hozzátartozóitól – írja a BBC.

A francia légierő viszonylag gyorsan reagált

A francia légierő egyik tisztviselője neve elhallgatása mellett azt mondta az Associated Pressnek, hogy egy Mirage vadászgép felszállt, hogy megnézze, mi történt, miután a Germanwings 4U9525 jelzésű járata eltűnt a radarról, azonban elkésett. Mire az Airbus A320 utolsó ismert koordinátáihoz repült, a gépnek már nyoma sem volt, csak a becsapódás tényét tudta rögzíteni, de annak pontos helyszínét csak később azonosították - írja az Independent.

Nyomáscsökkenés vezethetett a tragédiához? 

Továbbra is csak találgatások láttak napvilágot azzal kapcsolatban, mi vezetett az Airbus 320-as gép zuhanásához. Egy feltételezett forgatókönyv szerint dekompresszió és nyomáscsökkenés okozhatta a gép tragédiáját. A nyomás nem hirtelen, hanem fokozatosan szökött el az utastértől. Ebben az esetben, hasonlóan a hirtelen dekompresszió esetéhez ugyan működésbe lépnek azok a biztonsági rendszerek, amelyeknek köszönhetően kiesnek az utasok fölötti rekeszekből az oxigénmaszkok, viszont a pilótáknak a saját maszkjukat a válluk felett átnyúlva kell elővenniük és felhelyezni, majd rögzíteni az arcukon, valamint bekapcsolni az oxigénellátást.

A halterni Joseph Koenig Gimnázium egy egész osztálya a gépen utazott
A halterni Joseph König Gimnázium egy egész osztálya a gépen utazott
Ina Fassbender / Reuters

Ha viszont nem hirtelen történt a nyomásvesztés, hanem lassan, fokozatosan, akkor elmaradtak a dekompresszió korábban említett drámai figyelmeztető jelei, vagyis az erős légáramlás, a hanghatás és a párakicsapódás, vagyis a tejköd. A pilóták agyába jutó oxigénmennyiség így jelentősen lecsökkent, bódulttá válhattak, és mivel fokozatosan kerülhettek ebbe az állapotba, feltételezhetően észre sem vették azt, hogy mekkora bajban vannak. Sőt az sem biztos, hogy képesek voltak tudatosan cselekedni.

Lehet, hogy észlelték a nyomáscsökkenést, és a maszkot még elő is tudták venni, de mire felvették és bekapcsolták volna, már elájultak. Az egyiküknek még lehetett annyi ereje, hogy a robotpilóta magasságtartó üzemmódját megváltoztatva egy gomb eltekerésével körülbelül háromezer láb per perc sebességű süllyedésre utasítsa a robotpilótát. Majd ő is elájult, a gép pedig tartva az előre betáplált 26 fokos repülési irányt és a körülbelül háromezer láb per perces süllyedési sebességet, két eszméletlen pilótával a pilótafülkében gyakorlatilag nyílegyenes pályán repülve csapódott a francia Alpokba.

Thomas Winkelmann, a Gemanwings vezérigazgatója elmondta, hogy a gép épp hétfőn volt „A checken", vagyis egy átlagos műszaki ellenőrzésen esett át. Ilyenkor letesztelik, kipróbálják a gép szinte összes rendszerét, mindent ki-be kapcsolnak, és ha valami hibát észlelnek, kijavítják. Lehet, hogy itt történhetett egy apróbb figyelmetlenség, amely aztán emberéletekbe került.

Kizárják a terrortámadást

Bernard Cazeneuve francia belügyminiszter a francia RTL rádiónak azt mondta, noha minden lehetőséget figyelembe kell venni, a terrortámadás a legkevésbé tűnik valószínűnek a lehetséges okok közül.

A Fehér Ház nemzetbiztonsági tanácsának szóvivője, Bernadette Meehan is azt nyilatkozta kedden, semmi sem utal arra, hogy terrorcselekményről lenne szó.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.