Maga alá temette a hó a brit országimázst
A meteorológiai intézet előrejelzése szerint egészen 2011. elejéig tart a szokatlanul hideg idő Nagy-Britanniában. A világ egyik legforgalmasabb repülőtere, a Heathrow a tévéközvetítések alapjánt „menekülttábor” benyomását kelti. A heathrowi állapotok közepette még az általában higgadt brit utasok is elvesztették a türelmüket, amint a földön gubbasztva, étel-ital és megfelelő higiéniai feltételek hiányában próbáltak hozzájutni bárminemű információhoz.
Hétfő délután az 1-es és 3-as terminálra kitették a „megtelt” táblát, több utast az épületbe sem engedtek be. A légitársaságok megpróbálnak a transzatlanti járatokra koncentrálni az egyetlen használható kifutópályán. A British Airways hétfőn valamennyi európai desztinációját törölte. Utasok számára egyre világosabb, hogy a többnapos kiesés és a „rossz helyen tartózkodó repülőgépek” időigényes visszairányítása miatt lekéshetik a családi karácsonyt.
Eljött az idő (az indokoltnál egy perccel sem korábban) a bocsánatkérésre. A Heathrowt üzemeltető BAA vezérigazgatója, Colin Matthews kijelentette: „nem tudja kifejezni, mennyire sajnálja, hogy a repülőtér cserbenhagyta az utazóközönséget”. Philip Hammond közlekedési miniszter átfogó vizsgálatot helyezett kilátásba az ügyben, ahogy sikerül felülemelkedni a zűrzavaron.
Több brit lap is figyelmeztet arra, mennyire árt a közlekedés összeomlása Nagy-Britannia hírnevének. A lap szerint Heathrowt úgy tartják számon, mint amit „mindenáron el kell kerülni”. „Micsoda reklám ez a modern Nagy-Britanniának”? – hangzik a költői kérdés. Hiába lennének képesek a hatékonyabb repülőterek, mint Frankfurt, normálisan működni, ha a gépeik nem tudnak felszállni Heathrowról vagy landolni a lefagyott kifutópályán.
A Daily Mail emlékeztet arra, hogy közel két éve, majd idén januárban, végül alig két héttel ezelőtt hasonló „meglepetés” érte a nagy-britanniai repülőtereket és nagyjából a teljes közlekedési hálózatot. „A hatóságok láthatóan nem vonták le a tanulságokat” – írja a lap. Bár mind a kormány, mind a londoni önkormányzat biztosította az utazóközönséget, hogy megfelelő mennyiségű sóder és homok, illetve hóeltakarító gépek állnak rendelkezésre, napok alatt kifogyott a készlet. Heathrown mindössze tíz hóeke dolgozik, míg a kritikus jégoldó berendezések sem elég gyorsak.
A St Pancras pályaudvaron, a kontinensre induló Eurostar vonatok indulásánál tömegjelenetek alakultak ki, és rendőri beavatkozásra volt szükség, miután az utasok hat órát álltak a kígyózó sorban, rendkívül hideg időben a Euston Roadon, és sokan elvesztették a türelmüket. A felső vezeték befagyása miatt az országos vasúti hálózat is csonka menetrendet követ, míg az AA autóklub szerint a sorsukra hagyott utak „síugró pályákra emlékeztetnek”.