Lampedusai tragédia: túl lassan reagált a parti őrség?

Egy mentésben részt vevő halász azt állítja, a parti őrség túl lassan reagált, miután kiderült, hogy süllyed a közel ötszáz menekültet szállító hajó. A halászok tagadják, hogy az egyik halászhajó segítség nélkül elhaladt volna a bajba jutott emberek mellett.

Az olasz parti őrség szerint nem igaz, hogy túl lassan válaszoltak volna, miután kiderült, hogy a közel ötszáz, eritreai és szomáliai menekültet szállító hajó bajba került. Közleményük szerint reggel hét órakor kapták a riasztást, és a hajóikkal már 7 óra 20 perckor a helyszínen voltak.

Vito Fiorini - aki elmondása szerint 47 embert húzott ki a vízből - azt állítja, a parti őrség nem engedte fel a fedélzetre azokat a túlélőket, akiket a halászok már kimentettek a vízből, mondván, tiltja a protokoll. A La Sicilia nevű helyi újság pedig arról tudósított, hogy két olyan hajó, amely rendőröket és mentőcsapatokat szállított a helyszínre, nem segédkezett a menekültek kimentésében, hanem a kikötőben maradt.

 

Eddig 111 holttestet emeltek ki a vízből, 155 embert menekítettek ki, 200 menekültet pedig még mindig eltűntként tartanak számon. Állítólag a líbiai Miszrátából induló hajó motorja közel Lampedusa partjaihoz leállt, ezért a hajón utazók tűzjelekkel próbálták magukra vonni az elhaladó hajósok figyelmét. A lángok felcsaptak, mindenki a hajó másik oldalára húzódott,  ami ekkor kezdett el süllyedni. Az időjárás miatt a búvárok egyelőre nem tudnak hozzáférni a húsz méteres hajóhoz, amelynek roncsai alatt még több holttest lehet, így szombaton a levegőből folytatódott a kutatás.

Évente több tízezer menekült próbál átjutni Afrikából az olasz szigetekre, gyakran előfordulnak balesetek, de az október 3-ai tragédia volt a legvéresebb menekülteket érintő hajószerencsétlenség Európában.

A túlélők ellen valószínűleg vizsgálatot indítanak majd "illegális bevándrolás" miatt. Olaszország ígéretet tett, hogy változtat a bevándorlási törvényen, amely bírálói szerint visszariasztja az embereket - és a halászokat is - attól, hogy a bajba jutott menekülteken segítsenek.

A túlélők elmondása szerint volt egy-két halászhajó, amelyek nem akartak nekik segíteni. A Toto Martello halászati szövetség azonban visszautasította, hogy a halászhajók cserben hagyták volna a menekülteket. A parti őrség munkáját kritizáló halász szerint a "tenger törvénye", hogy segítsenek a bajba jutottakon, szerinte elképzelhetetlen, hogy egy lampedusia halász elfordította volna a fejét. Szombaton a halászok megemlékezést is tartottak a helyszínen, közli a BBC. Tíz halászhajó kürtjellel emlékezett meg az áldozatokról, miközben egy virágkoszorút bocsátottak a vízre.

Egy olasz képviselő, Pia Locatelli meglátogatta a túlélőket, akik továbbra is azt állítják, hogy közel ment hozzájuk egy hajó, de tovább is haladt, és ezen kívül két másik hajó is volt a közelben, még a tűz előtt. Laura Boldrini, az olasz képvislőház elnöke, aki korábban az ENSZ menekültügyi hivatalának szóvivője volt, az AP-nek elmondta, hogy a mentésnek kötelességnek és nem bűncselekménynek kellene lennie. Ráadásul szerinte "hihetetlen, hogy valaki, aki háború vagy a halál elől menekül", az később bűncselekmény vádjával szembesülhet. Beszélt egy 27 éves férfival, akit arra kényszerítettek, hogy nyolc évig az eritreai hadseregben szolgáljon. A család adósságokba verte magát, hogy végre egy békés, biztonságos országba jussanak. Egy másik eritreai túlélő az AP-nek azt mesélte, 1600 dollárt fizetett a kapitánynak, hogy felszálhasson a hajóra.

Halottaskocsik a lampedusai reptéren
Hearses are seen next to an aircraft at the Lampedusa's airport October 4, 2013. Italian rescue workers have pulled 111 bodies from the migrant boat that sank off the island of Lampedusa on Thursday and expect to recover more than a hundred more from the submerged wreck, a coastguard official said on Friday. REUTERS/Antonio Parrinello (ITALY - Tags: DISASTER TRANSPORT)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.