Kínai pénzből épül az óceánokat összekötő vasút
Li és Rousseff kedden a brazil fővárosban. A dél-amerikai ország gazdaságának nagy szüksége van a kínai szerepvállalásra Ueslei Marcelino / Reuters |
A megvalósítási tanulmány elkészítéséről született egyezmény egyike annak a 35 üzleti, beruházási és együttműködési megállapodásnak, amelyet Li hétfőn kezdett brazíliai látogatása során megkötöttek, összesen 53 milliárd dollár értékben a következő öt évre. Ezek kiterjednek a mezőgazdaságra, a vas- és fémiparra, az autó- és a repülőgépiparra, a bankszektorra, valamint az infrastruktúra fejlesztésére, így energiára, utak és kikötők építésére is. A szakértők szerint a vasútvonal kivitelezése aztán akár 20 milliárd dollárnál is többe kerülhet.
Kínai hajó a santosi kikötőben Paulo Whitaker / Reuters |
Kína 2009 óta Brazília legfontosabb kereskedelmi partnere. A nyilatkozatában Li annak a reményének adott hangot, hogy a két ország közti áruforgalom a tavalyi 80 milliárd dollárról hamarosan eléri a 100 milliárdot. A kínai kormányfő szerdán Rio de Janeirót kereste fel, ahol egyebek közt megtekinti a 2016-os olimpia előkészületeit, köztük a kínai részvétellel történő beruházásokat is. Csütörtökön Li Kolumbiába megy, majd Peruba és Chilébe is ellátogat még.
A Kína és a latin-amerikai országok közti áruforgalom hihetetlen gyorsan fejlődött az utóbbi években, összértéke a 2000. évi 10 milliárd dollárról immár 250 milliárd fölé nőtt.