belépés belépés | segítség segítség | hírlevél hírlevél | előfizetés előfizetés | RSS RSS | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2010. szeptember
8. szerda
HIRDETÉS
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS

Iveta Radicová: Orbán tudomásul vette

A szlovák miniszterelnöknő nem a lakossággal akarja megfizettetni a válság következményeit

Alig szavazta meg a kormányprogramot a pozsonyi parlament, máris támadják Iveta Radicová kormányfőt. A közgazdászok szerint nem elég radikálisak a gazdasági elképzelések, a sajtó szerint pedig Budapesten besétált Orbán Viktor csapdájába. A szlovák miniszterelnök-asszonynak ráadásul egy ingatag koalíciós partnerrel is számolnia kell. Kisebbségi kormányra azonban nem szerződtem - mondja többek között lapunknak adott interjújában Iveta Radicova.

Szilvássy József Pozony| NOL| 2010. augusztus 1. |34 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Lajos85 | 2010. augusztus 2. | 12:26:52

Így nem lesznek haverok az IMF-el a szlovákok. Mit képzelnek ezek, hogy ne a lakosság fizessen még több adót ???

Levedi | 2010. augusztus 2. | 11:12:01

krix | 2010. augusztus 1. | 19:25:29
sajtos stangli | 2010. augusztus 1. | 19:02:57
"A szlovákiai magyarság nagy számban fogja igényelni a magyar állampolgárságot, egyrészt a folyamatos szlovák diszkrimináció, másrészt a természeti adottságok miatt."

A magyarországi szlovákok, románok, ruszinok sem igényelnék az anyaországuktól az állampolgárságot, csak ha oda akarnának települni. Azt mondják: ők itt szeretnének élni, és az ilyen gesztusok nem hatnák meg őket. Persze a kisebbségi jogaikat kérik, de attól még...
Nagyjából így van ez a határon túli magyarok nagy részével is. Olyan érzelmi gesztusra, amely más oldalról megnehezíti az életüket, nem nagyon kérnek. Márpedig megkapják a bélyeget!



Azért egyvalamit elfelejtesz! Nálunk a Nemzeti kisebbségek gyakorlatilag mindenféle atrocitások nélkűl élhetnek!Persze, hogy jól érzik itt magukat!
Ellemben a kint lévő Magyar kisebbség szinte folyamatossan ki van téva az adaott ország nacionalista törekvéseinek,ami abból áll, hogy a Magyarság jogait minél jobban kurtitsák meg!

Gebbeth | 2010. augusztus 2. | 09:12:31

Moderálási alapelvek- komment törölve -

borosspet | 2010. augusztus 2. | 01:07:46

"krix | 2010. augusztus 1. | 18:54:21

Tartok tőle, hogy ők meg el tudják képzelni, sőt már tudják is."

Elvileg elképzelhetetlen... a szlovákiai magyarok Magyarországon tudják kérni a magyar állampolgárságot, amire nincs ráhatása a szlovákoknak. Szlovákiában pedig választhat:
ha az a jobb neki, akkor szlovák állampolgárságával igazolja magát (pl. szlovák személyi)
ha pedig az a jobb neki, akkor magyar útlevéllel igazolja magát.

Elvileg nem tudják megkülönböztetni a magyarországi magyarokat a külhoniaktól, mert azonos az útlevelük, a születési hely pedig szintén nem mérvadó, mert akár 20 éve Magyarországra költözött személy is lehet a kérdéses ember...

A szlovákok így csak viszonylag nagy hibaaránnyal tudnák beazonosítani a kettős állampolgárokat, és így nagy diplomáciai kockázatnak tennék ki magukat, ha nem fogadnák el a magyar állampolgárság igazolását olyan személytől, aki régóta teljes jogú magyar állampolgár (sőt: esetleg (már) nincs is szlovák állampolgársága)...

Mellesleg mindettől függetlenül ha a magyar állam egyoldalúan elismeri a kettős állampolgárságot, a szlovák kettős állampolgár - ad absurdum - kérhet jogsegélyt a magyar konzulátustól Szlovákiában is, innentől pedig a nemzetközi jog szerint jár el Magyarország egy magyar állampolgár védelmében (még akkor is, ha kettős állampolgár!), ha elismeri Szlovákia, ha nem...

tehát fizikailag kivitelezhetetlen az "érvénytelesítés", legfeljebb a választóknak/lakosságnak szánt politikai sallang lehet...

Jager László | 2010. augusztus 1. | 20:44:00

Lefogadom,hogy a nagy akarásnak nyögés lesz a vége!!
1 000 000-nál többen nem fogják igényelni a magyar állampolgárságot.
Miért nem? Mert minek!!
Érzelmi okokból kérik majd egyesek.
Racionális okból kérik a kettesek.
A többséget pedig nem érdekli ez a papír!!
J.L.

krix | 2010. augusztus 1. | 19:25:29

sajtos stangli | 2010. augusztus 1. | 19:02:57
"A szlovákiai magyarság nagy számban fogja igényelni a magyar állampolgárságot, egyrészt a folyamatos szlovák diszkrimináció, másrészt a természeti adottságok miatt."

A magyarországi szlovákok, románok, ruszinok sem igényelnék az anyaországuktól az állampolgárságot, csak ha oda akarnának települni. Azt mondják: ők itt szeretnének élni, és az ilyen gesztusok nem hatnák meg őket. Persze a kisebbségi jogaikat kérik, de attól még...
Nagyjából így van ez a határon túli magyarok nagy részével is. Olyan érzelmi gesztusra, amely más oldalról megnehezíti az életüket, nem nagyon kérnek. Márpedig megkapják a bélyeget!

krix | 2010. augusztus 1. | 19:17:13

sajtos stangli | 2010. augusztus 1. | 19:02:57
Ja! Hogy a külpolitikánkkal elégedettek lehetünk? Ez azért tévedés. Maximum Martonyival lehetünk elégedettek, de ő meg nem a magyar külpolitika, a főnöke időről időre mást mond és tesz, mint ő.

krix | 2010. augusztus 1. | 19:15:28

Radicova pedig szerintem minimum olyan rafinált, mint Orbán, habár a kormányunk eddigi külpolitikájával maradéktalanul elégedettek lehetünk!

Radicová rafináltságáról nincs információm.
A kettős állampolgárság valóban ismert a világ nagy részén. Az szokott kapni, aki a szülőföldjén kívül (is) közérdekű tevékenységet folytat, például jeles sportoló, de nem akar lemondani eredeti állampolgárságáról. Vagy tiszteletbeli nagykövet, vagy éppen szülőföldjét elhagyó, más országban hosszú ideje tevékenykedő, megbecsült polgár. Ajándékba nem szokták adni. A magyar az magyar, semmi köze az állampolgársághoz. Vagy aki nem kéri a határon túlról, az majd nem lehet magyar? És tény, hogy Radicová sem tapsikol, pedig ő egy okos, européer asszony. Nem lehet, hogy bennünk van a hiba? Csak egyszer ebben a büdös életben?

sajtos stangli | 2010. augusztus 1. | 19:02:57

Moderálási alapelvek- komment törölve -

krix | 2010. augusztus 1. | 18:54:21

sajtos stangli | 2010. augusztus 1. | 18:46:38
Tartok tőle, hogy ők meg el tudják képzelni, sőt már tudják is. Mert nagyjából ennyivel okosabbak, mint a mi kormányunk. Ráadásul az ottani magyarok nagy része nem is ragaszkodik a felkínált gesztushoz. Azt mondják: ők inkább megbecsült szlovák állampolgárok lennének, az anyanyelvük használatának jogosítványával, mint lenézett "kettősök".
Tény: Iveta Radicová valóban okos, művelt asszony, a törékeny parlamenti többség miatt nem, de a kormányfőjük miatt irigylem Szlovákiát.

sajtos stangli | 2010. augusztus 1. | 18:46:38

Moderálási alapelvek- komment törölve -

szafe1945 | 2010. augusztus 1. | 17:29:38

orbanovics | 2010. augusztus 1. | 15:59:44!
Még a sorokat sem, nemhogy a közét.

szafe1945 | 2010. augusztus 1. | 17:28:32

japi | 2010. augusztus 1. | 15:17:28!
Mióta bejelentkeztél.

orbanovics | 2010. augusztus 1. | 15:59:44

kérdezem japitól: hányas voltál szövegértelmzésből a gimiben? nem mondták még neked, hogy a sorok közt kell olvasni?

japi | 2010. augusztus 1. | 15:17:28

mennyi elfogult pojáca van itt!

orbanovics | 2010. augusztus 1. | 15:14:58

jelentkezem: én vagyok VICTOR ORBANOVICS BULLATOV. állok mindenki szolgálatára. kérdezem éppen most, a mai nap mi a széljárás a politika színterén. mert akkor olyan köpönyeget veszek fel. mindig az alkalomhoz illendőt. senkinek nem szeretnék csalódást okozni. max. az IMF-nek. kit érdekel, hogy bedől a forint, a lényeg, hogy az alkotmány minél hamarabb kész legyen. majd a pozsonyi (megj. még élő legnagyobb kommunista) és a stumpf elintézi,hogy minden frankó legyen. ja egyébként nem tudjátok véletlen mikor játszik legközelebb a VIDI. engem már csak foci meccsek kötnek le, ez az ország legyalázás nem egy nagy cucc, most 20 évig pihenhetek, tudjátok kell valami elfoglaltság. autopálya most nem épül, - a fater azt mondta "nyugodj meg fiam a kő nem rohad el, jó lesz az még máskor is" - máshol meg dolgoznak a fiúk szorgalmasan. nincs valami tippetek, hol lehetne még egy kis takarítást végezni, mert egy kicsit már kezd uncsi lenni, hogy nincs semmi izgalom ebben a cég betakarítási idényben. most puszi báj puszi, mert F1 van, és itt vagyok pali bácsi mellett. még fogni kell a kezét szegénykémnek, nem baj, majd belejön. első a média (ezt silvio tanácsolta, amikor kint voltam nála)utána meg a csillagos ég. hajrá magyarok, hajrá fidesz, hajrá NENYI, hajrá NEMESZ, ja bocs ez én vagyok....

andras60 | 2010. augusztus 1. | 14:57:18

„egyetemi tanár, docens, majd professzor, a Szlovák Tudományos Akadémia munkatársa
Angolul, németül, oroszul és lengyelül beszél.”

Ez igen! Komoly eredmény. A szlovákok jól választottak.

Okos, művelt hölgy lehet Ivetta, nem úgy mint a mi kormánybagázsunk.
Sok sikert kívánok a munkájához.

Jager László | 2010. augusztus 1. | 14:34:28

Radicová-Orbánová milyen kellemesen elnyalhatnák az ilyen melegben a citromot!!
Esetleg a szlovák-magyar narancsot!!
J.L.

I'm F.(mint ferenc) | 2010. augusztus 1. | 14:14:02

Moderálási alapelvek- komment törölve -

dekjh | 2010. augusztus 1. | 14:13:47

I'm F.(mint ferenc) | 2010. augusztus 1. | 13:24:08

"Orbán a legnagyobb csatáit is megnyerte" Ja persze!
-MKP kiesett a szlovak parlamentbol, an kettos allampolgarsag alol kihuzzak a szonyeget, a nyelvtorveny maradt.
-IMF meg nincs lefutva, ahogy a haboru gazdasagi hatasai is ketsegesek. Varjunk meg egy kicsit.
-Az onkori valsztasokon valoban nyeresre all.
-EU diktalni akarasa??? Miben all OV nyeresre? Ugy tancolunk ahogy ok futyulnek!

Szerintem tulzottan optimista vagy, errol Tanuban a magyar narancs jut az eszembe. OV nem nyerte meg a csatakat, "De legalabb a mienk!"

keplerjános | 2010. augusztus 1. | 13:46:45

Moderálási alapelvek- komment törölve -

I'm F.(mint ferenc) | 2010. augusztus 1. | 13:24:08

JFK2008 | 2010. augusztus 1. | 11:32:30

Orbán a legnagyobb csatáit is megnyerte: OGY választásokon kétharmad, Ficó, IMF.
Ráadásul az önkori választásokon is nyerésre áll, meg az EU diktálni akarása ellen is.

Ki is a tehetségtelen politikus?

baker_ | 2010. augusztus 1. | 12:54:46

keplerjános | 2010. augusztus 1. | 10:57:24

ha a szlovákiai magyarok helyzetét hasonlítják össze a magyarországi szlovákokéval, akkor mindenképpen. Feltételezve, hogy a szlovák közvélemény már nem ficói szemmel vizsgálja a tényeket.

tavi görény | 2010. augusztus 1. | 12:38:50

... Engem elgondolkodtat Fico 35%-a.Jelentös szám!a legtöbb szavazatot kapó kizárva... A magyar kérdés nem rendezhetö,amig ennyi magyar fobiás van arrafelé,...

Az biztos, hogy a 35% Fico-hívő bőven nem mind magyarfóbiás. Ahogyan nálunk a fidesz is magyarabb a Jobbik miatt, Ficóék is Slota szavazóira kacsingattak.

JFK2008 | 2010. augusztus 1. | 11:32:30

Radicova egy tehetséges nyugat-európa konform, politikus. Orbán ennek pontosan az ellentéte. Ez sajnos komoly versenyhátrány Magyarország számára.

Jager László | 2010. augusztus 1. | 11:18:45

Szrintem rossz a vétel,mert nagyok a zavarok az éterben!!!
Adás elment,de nem fogható!!!!???
J.L.

keplerjános | 2010. augusztus 1. | 10:57:24

hakos5 | 2010. augusztus 1. | 09:54:16
Vajon Magyarország élharcosa a kisebbségi jogoknak a szlovák közvélemény szemében?

november | 2010. augusztus 1. | 10:48:04

Hát ez a koalició eléggé ingatagnak tünik,és nem tudom,hogy fognak kormányozni,amikor belsö viták zajlanak.Sokan szeretik ezt a fajta demokráciát.Majd egy idö után tehetünk összhasonlitást Magyarországgal is.
Engem elgondolkodtat Fico 35%-a.Jelentös szám!a legtöbb szavazatot kapó kizárva...
A magyar kérdés nem rendezhetö,amig ennyi magyar fobiás van arrafelé,nem hinném,hogy mi magyarok tudatában vannak annak,hogy itt szlovákok is élnek,mert ez teljesen normális errefelé,honfitársaink...ennyi.

hakos5 | 2010. augusztus 1. | 09:54:16

Az tisztelt ujságíró mondjuk azért rákérdezhetett volna, hogy ezt a mondatot kicsit bővebben is kifejthesse a miniszterelnök asszony....furcsa, hogy nem kérdezett rá, hisz mint tudjuk Szlovákia nem éppen a kisebbségi jogok élharcosaként él a magyar közvélemény szemében, ezért most jó alkalom lett volna esetleg ezen változtatni...bár kötve hiszem, hogy elég meggyőző válaszokat kaptunk volna

hakos5 | 2010. augusztus 1. | 09:49:15

"Nem magyarázkodásként, hanem tényként és meggyőződéssel említem, hogy a szlovákiai kisebbségiek jogkörei, identitásuk megőrzésének és gyarapításának lehetőségei meghaladják az uniós átlagszintet."
Mondjuk tényleg több lehetősége van a félmilliónyi magyarnak Szlovákiában identitásuk megőrzésére mint mondjuk Olaszországban élő tucatnyi eszkimónak, de azért nem kellene keverni az almát a körtével.Szlovákiában vagy még nem hallottak az olaszországi Dél-Tirolról vagy a finnországi svédekről, vagy a belgiumi németekről, vagy csak nem tudják, hogy ezek az országok Európában vannak.....

dekjh | 2010. augusztus 1. | 09:18:57

"Mocorog a helyi szdsz?"

Ez vicces! :-)

lazus | 2010. augusztus 1. | 09:16:54

Ez is nacionalista. Nem is lenne baj, ha bukna.

lazus | 2010. augusztus 1. | 09:11:56

"A szlovák miniszterelnöknő nem a lakossággal akarja megfizettetni a válság következményeit"

Hat kivel? Orbannal? Vagy a bankarokkal?

I'm F.(mint ferenc) | 2010. augusztus 1. | 08:56:44

Máris foszladozik a koalíció?
Mocorog a helyi szdsz?
Ha Radácsi Ivettnek van esze, kitart amellett, hogy nem vállal kisebbségi kormányzást.
Új választáson még nagyobbat fognak bukni a ficópártiak.

HIRDETÉS
Radicová: Nem a polgárok...
Radicová: Nem a polgárokat akarjuk sokkolni
Fotó - Somogyi Tibor

- Három hete, amikor miniszterelnökként először lépett be a pozsonyi kormányhivatalba, nyilatkozata szerint meglepődött azon, hogy a helyiségekben nappal is világítanak, mert az elődje sötét fóliákkal takarta be az ablakokat. Odakinn most is süt a nap, beszélgetésünk színhelyén viszont csillárok égnek....

- Annyi dolgom akadt, hogy ebben az ügyben még nem volt időm intézkedni, de amint bizalmat szavaz kabinetemnek a pozsonyi parlament, erre is lesz gondom. Leszedetem a sötét fóliákat az ablakokról. Jelképes értékűnek tartom, hogy ne éljünk itt valamiféle elsötésítésben. Süssön csak be a nap, és lássuk, mi minden történik az utcán. Kedvelem a természetes dolgokat, többek között a nappali fényt.

- Ennek ellenére a kormánypárti elnökök eszmecseréjét, legutóbb pedig a koalíciós tanács ülését is estére hívta össze. Mindkét tanácskozás hajnalig tartott. Nem szokatlan időpont ez?

HIRDETÉS

- A koalíciós tanács ülését a munkaidőn kívül tartjuk. Ezért vagy a hétvégékre, vagy kora estére hívom össze ezután is ezt a testületet. Most csak az utóbbira volt lehetőség, mert a kormányprogramot a jövő heti parlamenti ülés előtt a tanácsban, majd pedig a kabinetben is jóvá kellett hagyni. Hajnalban született meg az egyezség.

- Beszélgetésünkkor éppen húsz napja kormányfő, de már több nehéz feladattal szembesült. Elsőként azonnal Brüsszelben, ahonnan hazatérve mintha másként nyilatkozott volna, mint korábban...

- Nézzük a tényeket. Az előző pozsonyi kormány Szlovákia számára rossz feltételeket alkudott ki (a görögországi mentőcsomag szlovák hozzájárulását illetően - a szerk) , ráadásul parlamenti felhatalmazás nélkül. Mi azt javasoljuk a törvényhozásunknak, hogy olyan határozatot fogadjon el, amely szerint csak konkrét feltételek teljesülése esetén veszünk részt a pénzügyi mentőcsomagban. Ugyanakkor nem támogatjuk azt, hogy kétoldalú tárgyalások alapján esetleg hitelt is nyújtanánk Görögországnak. A súlyos árvízkárok után, valamint a gazdasági helyzetünk miatt erre nincs lehetőség. Mindkét esetben rövidesen a parlament dönt.

- Még nem is szavaztak bizalmat a kormányának, máris veszélyben a négypárti kormánykoalíció amúgy is törékeny többsége. Mi a véleménye erről?

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

- Elsőként a Szabadság és Szolidaritás Pártjának kell rendeznie a sorait és a helyzetet, miután négy képviselőjük bejelentette, hogy esetleg kilépnek a frakciójukból, és függetlenek lesznek. Ma egész nap tárgyaltam a kialakult helyzetről, de az eredményeket nem a sajtón keresztül üzenem meg. Augusztus 2-án ismét tárgyalóasztalhoz ülünk.

- Sokan már azt találgatják, hogy rövidesen kisebbségi kormánnyá alakulnak. Valóban?

- A szlovákiai választópolgárok ezt nem érdemelnék meg. Az újabb követelményekkel előálló képviselők felelőtlenül viselkednek, hiszen kompromisszumok árán született meg a kormányprogram, mind a négy párt kénytelen volt lemondani több javaslatáról. Kérdésére ezért határozottan azt válaszolom, hogy nem vagyok hajlandó kisebbségi kabinetet vezetni.

- A szerdán elfogadott kormányprogramot főleg a közgazdászok bírálják. Főleg azért, mert a kabinetje a dokumentum alapján csak bársonyos reformokra hajlandó, holott Szlovákia gazdasági helyzete szerintük sokkal radikálisabb megszorító intézkedéseket igényel. Méghozzá minél hamarabb, mert az ország költségvetési hiánya az év végére akár a GDP hét százalékára is rúghat. Mit gondol ezekről a bírálatokról?

- Húsz napja alakultunk meg. Ezalatt intézkedéseket foganatosítottunk a súlyos árvízkárokat szenvedett lakosság mielőbbi megsegítéséről. Döntöttünk arról is, hogy minden tárca azonnal köteles takarékoskodni. Több olyan, az államháztartás költségeinek lefaragását és más kiadások csökkentését célzó törvényjavaslatot készítettünk elő, amelyeket azonnal beterjesztünk, ha bizalmat kapunk.


Iveta Radicová: Nem fogunk üzengetni a Dunán át
Fotó - Somogyi Tibor
- Mindez szerintük nagyon kevés...

- Nem a lakossággal akarjuk megfizettetni a gazdasági válság következményeit. Polgáraink eddig már két sokkot értek meg. Az elsőt a múlt század kilencvenes éveinek végén, amikor a nemzeti össztermék több mint tíz százalékát a hazai pénzintézetek megmentésére kellett fordítanunk. Akkor húsz százalékos volt a munkanélküliségi arány, Szlovákiát pedig államcsőd fenyegette. Ebből a pokoli helyzetből egyetlen centnyi külföldi hitel nélkül kerültünk ki, a lakosságot súlyosan érintő megszorítások révén. De még ez sem volt elég, ezért újabb reformok következtek, amelyek lényegesen lefaragták a jóléti kiadásokat. Mindezek átmeneti következményeit ismét csak a polgárok sínylették meg. Nem ők okozták a jelenlegi súlyos gondokat.

Több kormány, a bankszektor, a minősítő ügynökségek felelőtlensége, továbbá az Európai Bizottság időnkénti következetlensége, valamint az Eurostat hibái miatt került súlyos krízisbe a világ. Ezért nem a polgárokat akarjuk ismét sokkolni, hanem fokozatos és célirányos lépésekkel, továbbra is külföldi hitelek nélkül igyekszünk sokkal jobb állapotba hozni gazdaságunkat, amely teljesen nyitott. Ezért fontos, hogy elképzeléseinket összhangba hozzuk főleg az eurozóna országainak hasonló elképzeléseivel, miként a legerősebb európai - elsősorban a német és a francia - gazdaságok kitörési pontjaival.

- Elsősorban a Magyar Koalíció Pártjának vezetői kifogásolják azt, hogy a Híd választási ígéreteiből nagyon kevés került be a kormányprogramba. Miért?

- Szeretném a bírálók, de mások figyelmét is felhívni arra, hogy lényeges előrehaladást értünk el azzal, hogy éppen a Híd javaslatára a megfelelő módosítással tényleges jogköröket adunk a kisebbségi és emberjogi problémaköröket felügyelő kormányfő-helyettesnek. A hatáskörébe tartozik majd a kisebbségiek kultúrájának finanszírozása, lényeges beleszólása lesz a nemzetiségi iskolákat érintő döntések előkészítésébe, életre kelti a kisebbségi oktatás módszertani és tudományos-kutató szerveit a révkomáromi, a nyitrai és a sároseperjesi egyetemeken. Ilyen jogkörei nem voltak az MKP képviselőjének, aki 1998 és 2006 között ugyanezt a tisztséget töltötte be.

- Viszont csak homályos utalást olvashatunk a dokumentumban a régóta szorgalmazott kisebbségi törvényre, valamint a nemzetiségiek hivatali anyanyelvhasználati jogainak bővítésére.

- A dokumentum megemlíti, hogy a kormányfő-helyettes hivatala hozzálát a kisebbségek jogállását rendező törvényjavaslat alternatíváinak az előkészítéséhez. Ami pedig a szlovákiai kisebbségek hivatali, anyanyelvhasználati lehetőségeit illeti, visszatérünk a 2006 előtti állapotokhoz, egyúttal pedig figyelembe vesszük azokat az ajánlásokat, amelyeket az illetékes európai szervek és intézmények tesznek a Kisebbségi és Regionális Nyelvi Charta szlovákiai érvényesítésével kapcsolatban. Nem magyarázkodásként, hanem tényként és meggyőződéssel említem, hogy a szlovákiai kisebbségiek jogkörei, identitásuk megőrzésének és gyarapításának lehetőségei meghaladják az uniós átlagszintet.

- Még csak az előző kormány által jóváhagyott, úgynevezett hazafiassági törvény módosítását sem tervezik. Miért?

- Mert a parlamentben nemrég már a módosított jogszabály-tervezetet fogadták el. Helyénvalónak tartom, hogy a tanév elején, illetve a végén iskoláinkban elhangozzék a szlovák himnusz. Az állami jelképekkel kapcsolatban pedig azt javasoljuk, hogy maguk a diákok készítsék el azokat, s akkor kiderül, milyen nagy a kreatív fiatalok száma.

- A visegrádi négyek miniszterelnökeinek budapesti találkozóját követően tárgyalt magyarországi partnerével is. Akadtak szlovák újságírók, akik szerint ön leszerepelt ezen az eszmecserén, mert besétált Orbán Viktor csapdájába. Úgy vélik, az ő érdeke volt, hogy ne beszéljenek nyilvánosan azokról a problémákról, amelyek jelentős feszültségeket okoznak a szlovák-magyar politikai és az államközi kapcsolatokban. Mi a véleménye ezekről a bírálatokról?

- Rosszhiszemű kommentárok nem érdekelnek. Természetesen az említett találkozón minden lényeges problémáról nyíltan és őszintén beszéltünk, miként arról is, hogy a jelenlegi feszült kapcsolatok mindkét országnak ártanak. Ugyanakkor megegyeztünk abban, hogy ezentúl nem fogunk üzengetni egymásnak sem a sajtón keresztül, sem pedig a Dunán át. Én is ehhez tartottam és tartom magam.

- Szóba került Budapesten a magyar kettős állampolgárság ügye is?

- Természetesen. Megmondtam budapesti partneremnek, hogy számunkra elfogadhatatlan az egyoldalúan módosított magyarországi törvény, ezért Pozsonyban olyan jogszabályt készítünk elő és fogadunk el rövidesen, amely ugyan nem bünteti a vétlen polgárainkat, viszont kizárja az említett magyarországi jogszabály szlovákiai érvényesítését. Orbán Viktor ezt az álláspontunkat is tudomásul vette.

- Ez a tervezett törvény megfelel majd az európai értékrendnek?

- Igen, teljes mértékben.

- Mennyiben jelent majd előrelépést, netán javulást a szomszédkapcsolatokban, ha a vegyes bizottságokban - amelyek működésének a felújításáról Budapesten megyegyeztek - az eddig ismert álláspontok, vagyis a kívánatos párbeszéd helyett ismét csak monológok hangoznak majd el?

- Az előrelépéshez mindkét fél szándéka szükséges. A mi magatartásunkat továbbra is a két ország közötti, éppen tizenöt éve megkötött alapszerződés betűje és szelleme határozza meg. Mindenképpen elmozdulást jelenthet az is, hogy a határokon átnyúló regionális együttműködésről, az oroszországi függőséget fokozatosan csökkentő energiabiztonságról, az új munkahelyek teremtéséről és más lényeges kérdésekről is tárgyalnak majd ezek a testületek.

- Ön Közép-Európában az első, kontinensünkön pedig Angela Merkel, továbbá az izlandi, a finn és a horvát kolléganője után az ötödik hivatalban levő női miniszterelnök. Milyen érzésekkel vállalta el ezt a tisztséget?

- Lélekben már igyekszem alkalmazkodni az új helyzethez. Többet azonban majd csak akkor mondhatok, ha augusztus elején a pozsonyi parlament bizalmat szavaz a kormányomnak. Még inkább akkor, ha majd országunk polgárai is a bizalmukba fogadnak.

Iveta Radicová

1956. december 7-én született Pozsonyban

l979-ben szociológusi diplomát szerzett a Komensky Egyetemen

1981-ben a szociológiai tudományok doktora lett

1981-től a Szlovák Tudományos Akadémia munkatársa

1990-ben posztdoktorátusi tanulmányokat folytatott az Oxford Egyetemen

1993-tól 2005-ig egyetemi tanár, docensként, majd professzorként

2005-ben kinevezték az SZTA Szociológiai Intézete igazgatójának

2005-2006: munka-, szociális és családügyi miniszter

2006-tól parlamenti képviselő, a Szlovák Kereszténydemokrata Unió (SDKÚ) egyik alelnöke

2010. július 9-től miniszterelnök

Özvegyasszony. (Stano Radic, a volt férje népszerű humorista volt, akit Vladimír Meciar országlása idején kitiltottak a színházakból, s aki nem sokkal ezután fiatalon, szívelégtelenségben hunyt el az utcán, egyetlen leánygyermekük karjaiban.)

Angolul, németül, oroszul és lengyelül beszél.

 

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra
HIRDETÉS

HIRDETÉS
.