A donyecki hatóságok szerint az iskolaköteles gyerekek negyvenöt százaléka, 32 ezer diák tanul otthonában. Andrej Udovenko, a régió oktatásügyi vezetője is megerősítette, hogy az iskolák többsége veszélyes helyen van, négy iskola pedig súlyosan megsérült a térséget ért robbantásokban. Udovenko hozzátette, a diákok ezek ellenére hatalmas vágyat éreznek a tanulásra. A férfi elmondta, hogy húsz évig dolgozott iskolaigazgatóként, de még sosem látott ekkora elszántságot a fiatalok körében, mint amekkora most tapasztalható.
Viktoria Koval iskolaigazgató arról mesélt az AP hírügynökségnek, hogy iskolája szerencsés, mert csak az intézmény ablakai törtek be egy október 20-i bombatámadás során. A falaink védtek meg bennünket – tette hozzá az igazgató. Koval elmondta, hogy a támadás idején nagyon gyorsan evakuálták a diákokat, ennek köszönhető, hogy egy gyerek sem sérült meg. Az iskolát védelmi célokra is használták. Nyáron vizet, gyógyszert és padokat tároltak az épületben, ha azokra esetleg szükség lenne.
Az októberi eset után az iskola 405 diákjának mindössze fele jelezte, hogy visszajönne az intézménybe. Az iskolaigazgató szerint ezek a gyerekek boldogan jönnek iskolába és a szüleik is félelem nélkül engedik őket be az épületbe, mert tudják, hogy ott meleg, lakályos környezetben lesznek. Koval elmondta, hogy sok kollégája fizetés nélkül tanítja a gyerekeket, pusztán lojalitásból. A gyerekek tanulnak és küldik a házi feladataikat, persze van olyan hallgató, akit erre többször meg kell kérni, mert számukra fontosabb, hogy buta számítógépes játékaikat játsszák – jegyezte meg Koval.
Azok számára, akik nehezen engedik el gyereküket otthonról, az internet az egyetlen megoldás a tanulásra. A távoktatási programban résztvevő fiataloknak a tanárok e-mailben küldik el a tananyagot és a házi feladatokat. Az utasítások többsége felkerül egy iskola által koordinált weboldalra, de az is előfordul, hogy az oktató tananyagot a YouTube videomegosztóra töltik fel.
Egy interneten tanuló diák, Denisz Akimov szerint az internetes tananyagra való támaszkodás tartalmaz hiányosságokat. A matematikát az órákon példákon keresztül tanítják , az interneten ez nehezebb, mert nem ismerjük a szimbólumok pontos használatát – magyarázza a diák.
Akimov elmondta, hogy az ő osztályába csak három diák jár rajta kívül. A 15 éves fiú hozzátette, csak a közelben lakók járnak be a fegyveres övezetben található oktatási intézménybe. Akimov inkább ülne iskolában,, szerinte az otthon tanulásnál nehezebb odafigyelni, mert az interneten sok más dolog is található.