Igazolványt kapnak a menedékkérők Németországban
A jelenlegi szétaprózott rendszerben gyakran előfordul, hogy egy-egy menedékkérőt többször vagy egyszer sem regisztrálnak, és a menedékkérőkkel foglalkozó állami szervezetek között nemigen működik az adatcsere.
Az igazolvány papíralapú, a menedékkérő neve, arcképe és kijelölt lakóhelye mellett tartalmaz egy sor további adatot - egyebek között állampolgárságát, testmagasságát, szemének színét -, de a legfontosabb az igazolvány száma. Ennek alapján valamennyi szerv hozzáférhet az igazolványkoncepció másik alapelemét alkotó új, központi adatbázisból a rá vonatkozó egyéb adatokhoz is, például az egészségügyi intézmények az illető testi adottságaira, egészségi állapotára vonatkozó adatokhoz, a munkaügyi hivatal pedig a végzettségéről, képzettségéről, munkatapasztalatáról szóló adatokhoz.
Az igazolványt a szövetségi bevándorlási és menekültügyi hatóság (BAMF) kirendeltségein állítják ki, az adatokat pedig az "egy mindenkiért elve" alapján gyűjtik be, vagyis az országba belépő menedékkérővel kapcsolatba kerülő hatóságok az első "találkozáskor" rögzítik a számukra legfontosabb információkat, és feltöltik azokat a központi adatbázisba. Így fokozatosan teljessé válik az illető fájlja.
A menedékkérő köteles mindig magánál tartani igazolványát. A dokumentumhoz két alapszabály kapcsolódik: igazolvány nélkül senki nem kaphat menekültügyi ellátást és nem tarthat igényt a menekültügyi eljárás lefolytatására, és csak azon a befogadóállomáson vagy egyéb szálláson veheti igénybe az ellátást, ahová az igazolványa alapján elhelyezték. A kormány várakozása szerint ezek a szabályok érdekeltté teszik a menedékkérőket az igazolvány kiváltásában és megőrzésében, és véget vetnek a menedékkérők országon belüli áramlásának, a "szabad lakóhelyválasztásnak", amihez a menedékkérőknek nincs is joguk. A tervek szerint legkésőbb az év közepén valamennyi Németországban tartózkodó menedékkérőnek kiállítják az igazolványát.