galéria megtekintése

„Ez veszélyesebb Putyinra nézve, mint bármilyen ellenzéki tiltakozás”

1 komment


Poór Csaba

Az útdíj miatt indult, de komoly politikai súlya van az orosz kamionsofőrök politikamentesnek hirdetett tiltakozó akciójának.

Bezárt egy Moszkvától nem messze, a kasirai út mentén működő kávéház. Pedig a forgalomra aligha lehetett panasza, rendszeresen oda jártak azok a kamionosok, akik az Oroszországban nemrég bevezetett útdíj elleni tiltakozásul a közelben vertek tábort. Vezetőjük azt gyanítja, éppen ezért húzta le a rolót az étkezde. Legalábbis a döntés azután született, hogy ott járt egy rendőrezredes – mondta a Roszbalt orosz hírügynökségnek.

Kamionsofőrök demonstrálnak az útdíj ellen
Kamionsofőrök demonstrálnak az útdíj ellen
Maxim Shemetov / Reuters

Az orosz hatóságok a legkülönbözőbb módszerekkel igyekeznek kifárasztani és ellehetetleníteni a fuvarozók megmozdulását, azok azonban nem adják fel a küzdelmet: új vezetőket választottak maguknak, és szakszervezetet alapítanak. Két Moszkva melletti táborukban (a seremetyevói repülőtérre vezető út mentén, egy bevásárlóközpont parkolójában is kialakítottak egy bázist) több mint negyven oroszországi régióból közel nyolcvan teherautó gyűlt össze. A résztvevők állítják: sokkal többen is lennének, ám a rendőrök nem engedik, hogy újabb demonstrálók csatlakozzanak hozzájuk.

 

A tiltakozást az váltotta ki, hogy november 15-én működésbe lépett a Platon. A hatóságok e számítógépes hálózattal akarják beszedni a díjakat a szövetségi fennhatóság alatt álló több mint ötvenezer kilométernyi út használatáért a 12 tonnánál nehezebb teherautóktól. Az indoklás szerint ezek rongálják a leginkább az aszfaltot. A fuvarozóknak regisztrálniuk kell magukat, a Glonaszsz orosz műholdas navigációs rendszerrel kompatibilis útvonal-ellenőrző berendezést kell járművükbe szereltetniük, vagy minden alkalommal útvonaltervet bejelenteniük.

Noha az eredetileg kilométerenként 3,73 rubelesre tervezett díjat  közben alig több mint másfél rubelre, azaz mintegy hat forintra csökkentették (igaz, márciustól ez is a duplájára nő), és a mulasztási bírságot is lejjebb vitték, a tiltakozók továbbra is igazságtalanságot emlegetnek. Az üzemanyagár és a közlekedési adó egy része így is az útalapba megy – hangoztatják.

Bosszantja őket, hogy a Platontól várt évi 40-50 milliárd rubeles bevételből 13 esztendőn át évente több mint tízmilliárd az azt kialakító és működtető cégnek jut. Ez történetesen a Vlagyimir Putyin államfő egykori cselgáncsedzőpartneréből milliárdos üzletemberré lett Arkagyij Rotenberg fia, Igor Rotenberg érdekeltségébe tartozik.

Kommunisták tiltakoznak a Platon ellen. Kéretlen támogatók
Kommunisták tiltakoznak a Platon ellen. Kéretlen támogatók
SERGEI ILNITSKY / MTI/EPA

A kormányzat képviselői igyekeznek elbagatellizálni a megmozdulást. Dmitrij Medvegyev miniszterelnök egy interjúban úgy vélekedett, hogy a tiltakozók a kisebbséget képviselik, hiszen 700 ezer járművet már bejelentettek a Platon hálózatba. Szakértők viszont arra hívják fel e figyelmet, hogy míg a nagy társaságok „lenyelik” az útdíjat, addig a kisebbeket végzetesen sújthatja az. Még a parlamenti felsőház, a Szövetségi Tanács elnöke, Valenytina Matvijenko is ultimátumoktól mentes egyeztetést javasolt az érintettekkel, és Alekszej Uljukajev gazdasági miniszter szintén bírálta az új rendszert.

A tiltakozóhullámot az ellenzék is igyekszik meglovagolni. A kommunisták támogatást ajánlottak a kamionosoknak, melléjük állt több liberális politikus, köztük Mihail Kaszjanov exkormányfő. A fuvarozók viszont nem kérnek belőlük, akciójukat politikamentessé nyilvánították, és a módszereik is egyre finomodnak.

Az eredetileg a Moszkvát elkerülő út blokádjára készülő csapat végül csak kisebb forgalomlassító megmozdulásokat tartott, és nemrég bejelentette: nem terveznek radikális lépéseket. Elemzők szerint azonban megmozdulásuknak – ha akarják, ha nem – politikai súlya van. Például azért, amit Alekszej Makarkin politológus mondott:

most olyanok demonstrálnak, akik amúgy lojálisak a kormányzó párthoz, s ez veszélyesebb a hatalomra nézve, mint bármilyen ellenzéki tiltakozás.

Fizetnek a magyar fuvarozók is

A magyar fuvarozókat is érinti az oroszországi útdíj, és fizetnek is, bár kezdetben voltak technikai nehézségeik – tájékoztatta a Népszabadságot Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének kommunikációs menedzsere. Az Oroszországba készülő kamionosoknak az útvonal-regisztráló fedélzeti berendezés híján egy internetes felületen kell útvonaltérképet készíteniük, a rendszer kiszámolja az ehhez kapcsolódó díjat, amit bankkártyával lehet megtéríteni. Az így megvásárolt útvonaltérkép egy hónapig érvényes, és ez idő alatt tetszőlegesen módosítható is. A magyar sofőrök tapasztalatai szerint az orosz hatóságok több, szilárd burkolat nélküli, kaviccsal felszórt út használatáért is pénzt kérnek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.