galéria megtekintése

Eltérítették az eltűnt Boeinget

6 komment

NOL

Az eltűnése után még hét órán át a levegőben volt a Malaysia Airlines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó járata, amely egy hete, szombat hajnalban tűnt el 239 emberrel a fedélzetén. A rendelkezésre álló adatok tanúsága szerint eltérítették – jelentette be szombaton Nadzsib Razak maláj kormányfő.

A Malaysia Airlines MH370-es járata helyi idő szerint március 8-án hajnali 0 óra 40 perckor indult el Kuala Lumpurból. Az utolsó jelet reggel 8 óra 11 perckor fogta egy műhold. Nyolc óra repüléshez elég üzemanyag volt rajta. Razak elmondása szerint a szakértők kizárják, hogy a repülőgép műszaki hiba miatt tűnt el, mert még hét órával az eltűnése után is adott jelet magáról. Ez idő alatt hatalmas távolságot tehetett meg. A keresés északi határra valahol a kazah–türkmén határtól Thaiföldig, a déli az Indonéziától az Indiai-óceán déli részéig terjedő terület. Razak közlése szerint a Dél-kínai-tengeren a repülőgépet nem keresik tovább.

Hogy a repülőgépet ki és miért térítette el, az egyelőre nem világos, de olyasvalakinek kellett lennie, aki repülési tapasztalatokkal rendelkezik, mert a Boeing 777 és a földi irányítás közötti kommunikációt, valamint a földi nyomkövető rendszert szándékosan kikapcsolták. Az eltűnt Boeinggel kapcsolatban egyelőre senki semmiféle követeléssel nem állt elő, de a vizsgálatot most nyilvánvalóan az érdekli, hogy ki és miért térítette el a repülőgépet. A 227 utast 12 főnyi személyzet kísérte. Szombaton házkutatást tartottak a repülőgép kapitánya, az 53 éves Zaharie Ahmad Sah otthonában, aki harminc éve volt a nemzeti légitársaság, a Malaysian Airlines munkatársa, és több mint 18 ezer órát töltött a levegőben.

A New York Times amerikai forrásokra hivatkozva írta, hogy a kommunikációs csatornák megszakítása után a Boeing több alkalommal is megváltoztatta a repülési magasságát és útirányát. Az adatok tanúsága szerint a Boeing 777 először nyugat felé fordult, és 13 725 méter magasságba emelkedett, ami sokkal több az ilyen típusú gépeknek megengedett magasságnál. Később hétezer méterig ereszkedett a Malajziához tartozó sziget, Penang felé közeledve. Amint odaért, ismét irányt változtatott, és északnyugat felé haladt, a Malaka-szoros és az Indiai-óceán felé. Elemzik azt a hajtóművekből származó, automatikusan közvetített adatot is, amely szerint a gép egy alkalommal több mint 12 ezer métert süllyedt egyetlen perc alatt.

 
A kutatásban tucatnyi ország vesz részt. Ezen a képen egy maláj pilóta beszélget két japán kollégával
A kutatásban tucatnyi ország vesz részt. Ezen a képen egy maláj pilóta beszélget két japán kollégával
Edgar Su / Reuters

A repülőgép utoljára Penangtól 370 kilométerre északnyugatra, az Andaman-szigetek felé tartva adott jelet magáról. Ide maláj kormányzati kérésre tegnap az Egyesült Államok egy rombolót, a USS Kiddet küldte kutatni a járat után.

A házkutatás ellenére a szakértők nem tartják valószínűnek, hogy Sah benne lett volna a gépeltérítésben. A repülőgép kapitánya több mint harminc éve, 1981-ben lépett be a Malaysia Airlineshoz. Több mint 18 ezer óra repülés volt mögötte, és a róla szóló kevés információból az derül ki, hogy szenvedélyesen szeretett a levegőben lenni. Nemcsak pilóta, hanem repülésirányító is volt, egy online fórum, az X-Sim.de tanúsága szerint pedig szabadidőben is csak a  repülés érdekelte. Saját szimulátorprogramot fejlesztgetett.

Egyelőre nem utal jel a segédpilóta, Farik Hamid részvételére sem, aki 2007 óta volt a légitársaságnál. Bár ő csak 2763 órányi repüléssel büszkélkedhetett, a CNN sztárriporterének, Richard Questnek – aki repült vele – a munkatársai azt mondták, hogy tankönyvbe illően landol. Hamid ismert volt arról, hogy szeret bulizni. A héten előkerült fényképek tanúsága szerint megtörtént, hogy a pilótafülkében szórakoztatott lányokat.

A CNN által megszólaltatott szakértők szerint mindez azt valószínűsíti, hogy egy harmadik személy térítette el a repülőgépet. „A kommunikációs csatornákat és a helyzetjelzőket egy csuklómozdulattal ki lehet kapcsolni, de a polgári légi közlekedési pilótákat nem arra tanítják, hogyan tűnjenek el a radarok elől. Ez olyasmi, amire katonákat képeznek ki – mondta erről Mark Weiss, az American Airlines egyik visszavonult pilótája az amerikai hírtelevíziónak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.