Ennek első részletét augusztus 20-ig kellett befizetni, akkor 1,3 milliárd forint folyt be az államkasszába, ebből az RTL-csoport 1,054 milliárdot fizetett. A Sanomának és a Hír TV-nek éves szinten 400 millió forint fölötti különadót kell fizetnie, miközben a kormánypártok a TV2-t az idén mentesítették az adófizetés alól a cég tavalyi veszteségei miatt.
Az európai eljárásjog szerint az RTL-csoport a reklámadó miatt közvetlenül nem fordulhat nemzetközi bírósághoz, hanem – mint ahogy most tette – az Európai Bizottsághoz intézhet panaszt azzal, hogy a számára hátrányos törvény az uniós jogba ütközik. Ha a bizottság ezt megalapozottnak találja, akár az Európai Bíróság eljárását is kezdeményezheti.
Információink szerint az RTL-csoport egyebek mellett a diszkrimináció tilalmával érvel, hiszen a reklámadó elsősorban ezt a céget sújtja. Felmerülhet a versenyszabályok megsértése is, mert a törvény kivételezett helyzetbe hozta a TV2-t, az RTL legfőbb riválisát azzal, hogy az idén nem kell reklámadót fizetnie.
Az Európai Bizottság is vizsgálódik. Franck Arrii, a testület adóügyi szóvivője lapunknak azt mondta: a reklámadó több területen is kérdéseket vet fel. A bizottság fő célja annak garantálása, hogy az alapvető szabadságokat tiszteletben tartsák, és az unió belső piaca ne sérüljön. Az adóügyi főigazgatóság további információkat kért, hogy megbizonyosodjon arról: a jogszabály közvetve nem diszkriminatív a külföldi tulajdonban lévő médiaszolgáltatókra gyakorolt hatása miatt.
|
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Az Európai Bizottság a magyar válasz elemzése után dönt majd arról, hogy tesz-e további lépéseket. Ez konkrétan kötelezettségszegési eljárás indítását jelentheti. Az aggodalmakat jelzi Franck Arrii azon megjegyzése: tudomásuk szerint az RTL Klub a reklámadó több mint ötven százalékát fizeti majd be, és az egyetlen cég lesz, amelyre a legmagasabb adósáv vonatkozik, holott az RTL leányvállalata csak 13,5 százalékos részesedéssel rendelkezik a magyarországi hirdetési piacon.
A Népszabadság információi szerint a nemzetközi médiavállalat nem akar kivonulni Magyarországról, az RTL Híradó kormánykritikus hangnemén pedig nem kíván változtatni. Ezt azért tartják fontosnak leszögezni, mert a reklámadó bevezetése mögött olyan szándék is húzódhat, hogy a Fideszhez kötődő médiavállalkozások valamelyike nyomott áron megvehesse az évente több milliárd forintos nyereséget produkáló céget.
Erre egyszer már tettek is kísérletet, amikor 2010 áprilisában a Nyerges Zsolt érdekeltségi körébe tartozó Infocenter az IKO Média Holding Zrt.-n keresztül meg akarta vásárolni az RTL Klub részvényeinek több mint 30 százalékát, ám az ügylet végül nem jött létre.