Ahol a közszolgálat a divat

Ha valaki ma Amerikában a tájékozottságát akarja bizonyítani, elég megemlítenie, hogy reggelente az autóban a közszolgálati rádiót hallgatja. A csatorna neve összeforrt a jó minőségű, független és alapos újságírással. Az NPR-t hallgatni pedig bizonyos körökben egyenesen divatos.

Az NPR nem egyetlen csatorna, hanem azok hálózata: a szerződött helyi rádióadók (meglehetősen magas) előfizetési díj fejében hozzájutnak az NPR-központ által terjesztett népszerű és a szakmai vélemények szerint jó minőségű műsorokhoz. Ilyen például a kétórás reggeli hírmagazin, a Morning Edition, amely heti több mint 12 millió hallgatójával az ország harmadik legnépszerűbb rádióműsora az American Journalism Review szerint.

A jelenlegi globális médiapiac nem kedvez a rádióknak, ám a weboldalnak nyilatkozó Madhulika Sikka, a műsor korábbi producere szerint egy reggeli magazinműsor továbbra is hasznos a hallgatóknak, akik elfoglaltak, nincs idejük átolvasni az újságokat, mégis szeretnék megérteni, mi történik a világban. Az NPR pedig reggelente alaposan körüljárt riportokban dolgozza fel az Egyesült Államok és a világ híreit, a szórakoztatóipar legfrissebb eseményeivel vegyítve. És mivel az amerikaiak többsége reggelente autóval megy dolgozni, a közlekedési dugóban araszolva van ideje a műsort hallgatni.

Ám az NPR igyekszik követni a hallgatóit, akik egyre inkább akkor akarják hallgatni kedvenc műsoraikat, amikor akarják, nem pedig akkor, amikor azokat épp sugározza a helyi adó. Ezért ma már online vagy a letisztult felületű okostelefon-applikáción keresztül bármikor vissza lehet hallgatni a műsorokat. A ma már több mint 900 tagot számláló NPR-hálózat az egyetemi, oktatási célú rádióadókból nőtt ki. Az amerikai kongresszus 1967-ben hozott egy törvényt, amely megalapozta az amerikai közszolgálati tévé- és rádióadókat, megkövetelve azoktól az objektivitást és a kiegyensúlyozott tájékoztatást.

Három évvel később jött létre az NPR és a PBS televíziós csatorna. A két szolgáltató szövetségi támogatása egyre alacsonyabb, az NPR- és PBS-tagcsatornák költségvetésének becslések szerint csak 15-20 százaléka származik a kormányzattól. A többi pénz adomány, mely a hallgatóktól, illetve alapítványoktól, nagyvállalatoktól és oktatási intézményektől érkezik. Bevételt jelentenek a reklámok is, igaz, ezeket nem így hívják, mert a közszolgálati csatornákon nem lehet reklámozni. Ezek „szponzorált spotok”.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.