Afrikába kerülhetnek volt magyar T–72-esek

Valószínűleg Nigériába került a magyar T–72-es harckocsik egy része, amelyet a Honvédelmi Minisztérium tavaly adott el egy cseh cégnek.
Az ostravai reptéren rakták fel a tankokat a repülőre
Az ostravai reptéren rakták fel a tankokat a repülőre
Robert Kolek / Reuters

Hétfőn az észak-morvaországi Ostrava repülőterén landolt az orosz Antonov AN–225 Mrija.Petr Voltner projektmenedzser érdeklődésünkre elmondta, hogy a világ legnagyobb teherszállító repülőgépe 16 páncélozott katonai járművet szállít Afrikába, a sternberki székhelyű Excalibur Army Rt. megrendelésére. További kérdésekre üzleti titokra hivatkozva nem válaszolt. Névtelenséget kérő repülőtéri alkalmazottak azonban látták, amint felségjel nélküli tankokat emeltek be a nyolcvannégy méter hosszú óriásgépbe, amely értesüléseik szerint e héten még kétszer tér vissza Ostravába, újabb katonai szállítmányokért.

Lapunk megkeresésére Andrej Cirtek, az észak-morvországi Excalibur szóvivője ezeket az értesüléseket nem cáfolta, de nem is erősítette meg. Annyit árult el, hogy több európai hadseregtől, külföldi tendereken vásároltak kiselejtezett vagy elavult hadieszközöket, amelyeknek a többségét az egyik afrikai államnak adták el. Arra a kérdésünkre, vajon magyar tankok voltak-e közöttük, azt felelte: miután megvették a felkínált páncélozott haditechnikát, nem számít, hogy azok honnan származnak, mert már a társaságuk tulajdonát képezik. A kiviteli engedélyt pedig a prágai ipari és kereskedelmi minisztériumtól kapták meg, miután a járművek immár cseh árunak számítanak – közölte.

A honvédség tavaly adott el nyolcvan T–72-es harckocsit a cégcsoporthoz tartozó, Magyarországon bejegyzett Excalibur Defence Kft.-nek. A HM EI Zrt. két nyílt pályázatot írt ki, és a tankok a minimálisan kétmilliós vételár helyett darabonként öt és fél millió forintért cseréltek gazdát. Ez eléggé alacsony árnak tűnik, de ötvenezer dollárért – nagyjából 13-14 millió forintért – állítólag működőképes harckocsit is lehet kapni. A magyar elfekvő készletből kínált tankok viszont információnk szerint nagyrészt üzemképtelen, hiányos darabok voltak, mert azokból sok alkatrészt kiszereltek. Így forrásaink állítják: azok a harcjárművek sok mindenre már nem voltak használhatók, az elbontásuk viszont igen nagy, egyenként tízmilliós költséget jelentett volna. Így egészen jó áron adták el a tankokat – vélik független szakértők.

Az egykori Szovjetunióból származó haditechnikai eszközöket általában csak reexportálási engedély birtokában lehet továbbadni, és Moszkva elég gyakran megtagadta a hozzájárulást. Ebben az esetben viszont erre nem volt szükség, mert az értékesített T–72-eseket vélhetően a kilencvenes évek derekán vásárolták valamelyik szovjet utódköztársaságtól. Ezért a csehek is azt tehetnek velük, amit akarnak – feltéve, hogy tényleg vannak Magyarországról származó tankok is az Afrikába, egyes források szerint Nigériába szánt kontingensben. Ezt azonban nem sikerült megtudnunk, miként azt sem, hogy a harckocsikat milyen áron értékesítették. Egy új T–72-es egyébként felszereltségtől és kialakítástól függően egy-kétmillió dollárba került, egy tank felújításának költsége pedig akár negyedmillió is lehet.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.