A szójabab esete az internettel

Egyre több empirikus kutatás igazolja, hogy a mobiltelefon mellett az internet is segíthet az afrikai és az ázsiai szegénység felszámolásában és a gazdasági növekedés megindításában.

„Amikor az internet a kilencvenes évek közepén terjedni kezdett, sokan állították, hogy elősegíti a piaci árak átláthatóságát, és ezzel hozzájárul a hatékonyság növeléséhez. Eddig többnyire csak anekdoták támasztották alá a feltételezést, újabban azonban egyre több empirikus adat igazolja a fenti tézist” – olvassuk az Economistban.

Azt már évek óta tudjuk, hogy a mobiltelefon hatékony eszköze a nyomor elleni harcnak. A szegény országok kistermelői számára különösen előnyös a modern telekommunikációs eszközök elterjedése. Robert Jensen harvardi közgazdász számításai szerint 1997 és 2001 között a mobiltelefonok megjelenésének köszönhetően 8 százalékkal nőtt a dél-indiai halászok jövedelme, miközben a hal piaci ára 4 százalékkal esett vissza. A jelenség hátterében az áll, hogy a halászok telefonon ellenőrizhették a piaci árakat, így tudhatták, mikor ajánlanak a halkereskedők túl alacsony árat.

Az Economist utal Christine Zhen-Wei Qiangnak, a Világbank elemzőjének nemrégiben publikált tanulmányára, amely azt állítja, hogy a mobiltelefon-használat tíz százalékos növekedése 0,8 százalékkal növeli a fejlődő országok GDP-jét. Az internet még hasznosabb: a szélessávú kapcsolatok számának 10 százalékos bővülése 1,4 százalékos gazdaságélénkítő hatást okoz.

Egy másik világbanki elemző, Aparjita Goyal hamarosan megjelenő tanulmányában azt mutatja meg, hogy a közép-indiai szójatermelők a falvakban felállított internetkioszkokban ellenőrzik az árakat, így nincsenek kiszolgáltatva a felvásárlóknak, akik korábban a nyomott piaci árakra hivatkozva olcsón vették meg a szójababot. Az internetnek köszönhetően 33 százalékkal emelkedett a gazdák nyeresége. A profit pedig a termelés fokozására ösztönöz: az internettel rendelkező falvakban 19 százalékkal nőtt a megművelt területek nagysága.

A szélessávú internetkapcsolat nem csak az árakra van hatással, hanem közvetlenül a termelés hatékonyságára is. Mint arról az Independent beszámol, Zambiában például az időjárási adatok összesítésével lehetővé vált az árvizek és az aszály elleni hatékonyabb védekezés. A farmerek az interneten hozzáférnek az időjárás-jelentéshez és a katasztrófavédelmi információkhoz. Az egyik internetet használó gazdálkodó az elmúlt öt évben másfélszeresére növelte a termés mennyiségét.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.