Detroit, a macsó város
Évtizedek óta menekül a lakosság a városból, közel százezer épület áll elhagyatottan. Tombol a bűnözés, a népesség elszegényedett. A mentők, tűzoltók és rendőrök nem tudnak megbirkózni a feladatukkal: túl kevesen vannak, rossz a felszerelésük, nem érnek oda időben, ahová hívják őket. Az ötvenes években csaknem kétmilliós nagyvárosban már hétszázezren sem élnek, de a területe ugyanakkora maradt, azaz egyszerűen túl nagy.
Ám számos helyi cég úgy döntött, hogy előnyére fordítja a város szomorú történetét. Termékeik reklámkampányában, marketingjében jelentős szerepet kap, hogy Detroitban készültek – így körüllengi őket az újjáéledésért harcoló város hangulata, a vásárlók pedig úgy érezhetik, hogy tettek valamit a nagy múltú ipari központ feltámasztásáért.
Legerősebben a Shinola játszik rá a detroiti gyökerekre. Az egykori cipőpasztagyártó vállalat az újraindítása óta órákat, kerékpárokat és bőrárukat is készít. A BBC szerint a Shinola évtizedek után az első cég, amely nagy tételben állít elő karórákat az Egyesült Államokban. Az órákat, amelyek közül a legolcsóbb 475 dollár (körülbelül 100 ezer forint), fél éve árulják, immár Párizsban és Szingapúrban is. A cég szerint nagy a kereslet, eddig ötvenezer darabot gyártottak le, de folyamatosan van megrendelésük. Az egyik washingtoni üzlet eladója elmondta: a vásárlók büszkék, és sokkal kevésbé panaszkodnak az ár miatt, ha meghallják, hogy Detroitban készült az óra. Persze a cég biztosra ment: fókuszcsoportos vizsgálatokat rendelt, mielőtt piacra lépett volna. Ekkor derült ki, hogy a vásárlók hajlandók többet fizetni, ha úgy érzik, hogy ezzel az amerikai ipar újjáélesztésért tesznek.
Nem ők voltak egyébként az elsők: a New Jersey-i székhelyű GalaxE. Solutions egészségügyi informatikai szolgáltató cég már évekkel ezelőtt úgy döntött, hogy Detroitban nyit szolgáltatóközpontot. Ezután reklámkampányt is indítottak, amelyben arról győzködték a többi céget, hogy Ázsia helyett inkább válasszák a helyi, megbízhatóbb munkaerőt. Ők maguk jelenleg 150 főt foglalkoztatnak a nehéz sorsú városban. A Chrysler pedig már 2011-ben azzal reklámozta autóit: egyenesen Detroitból érkeztek.
A héten zajló detroiti autószalon is jó lehetőség a városnak, hogy megmutassa, feláll a padlóról. Nem csoda, hogy a General Motors is kihasználja a kiállítást arra, hogy hangsúlyozza gyökereit a legendás városban. Új modelljeiket például műteremmé alakított egykori autógyárban mutatták be. „Rusztikus helyszín, de szimbolizálja a város újjáéledését” –mondta David Barnas, a cég szóvivője a The New York Timesnak.
A lokálpatriotizmus mellett mindennek piaci haszna is van. A Chrysler marketingese is elismerte: azért választották a várost mint marketingeszközt, mert „bizonyos szinten az újjáéledés szimbóluma lett”. Scott Galloway, a New York University marketingprofesszora szerint Detroitból „árad a keménység és kitartás. Egy olyan termék, amelytől a vásárló férfiasnak érzi magát, hatalmas érték, és jelenleg nincs macsóbb város Detroitnál” – fogalmazott a BBC kérdésére. Az üzleti szféra valóban lát itt lehetőséget, és ez meg is látszik Detroiton – legalábbis a belvároson. Az amerikai sajtó jelentése szerint sorra nyílnak az üzletek, elegáns éttermek. Az irodaházak teli vannak újonnan odaköltözött cégekkel, amelyek vonzzák a diplomás fiatalokat. Persze a város újonnan, novemberben megválasztott polgármesterének még bőven lesz dolga: a külvárosok továbbra is pusztulnak, az önkormányzat pedig nem tudja ellátni alapvető feladatait. Az 55 éves Mike Duggan közölte: számára az a legfontosabb, hogy néhány év múlva a város lakossága növekedésnek induljon, hogy visszatérjen az élet.
A The New York Times szerint Duggan iskoláskori beceneve a „Pitbull”. Hogy érdemes e névre, máris bizonyította: hathetes tárgyalássorozat után megállapodott a város élére kinevezett válságmenedzserrel, Kevyn D. Orr-ral a hatalom megosztásáról. Enélkül, hiába választották meg, nem tehetett volna semmit.
Közben folyik a jogi csatározás a csődeljárásról. Detroit 18 milliárd dolláros adósságot halmozott fel, és az a legfontosabb kérdés: ki élvez elsőbbséget a kifizetések során, a nagybefektetők vagy a város alkalmazottai és nyugdíjasai (egykori rendőrök, tűzoltók)? A téma olyan heves indulatokat vált ki, hogy Rick Snyder republikánus kormányzó helyi idő szerint szerda este bejelentette: támogatja, hogy 350 millió dolláros „gyorssegéllyel” biztosítsák a nyugdíjakat, illetve azt, hogy ne kelljen eladni a város képzőművészeti gyűjteményének értékes darabjait sem.