Szoknyás kisfiúkkal riogatnak

Különös kultúrharc dúl Lengyelországban. Ezúttal a katolikus egyház lendült támadásba. A hónap végén a templomokban felolvasták a püspöki kar levelét, amelyben az úgynevezett gender ideológia ellen indítottak támadást.

A levél több változatban készült, volt egy eredeti, amelyben ezt az „ideológiát” az önkielégítéssel, a szex uralmával és végső soron a pedofíliával azonosították. Egy másik változat a papok számára készült, volt egy rövidített levél is, de egyes plébánosok úgy döntöttek, nem ismertetik a hívekkel a püspöki dokumentumot. Az egyházi fellépés keveseket lepett meg: a lengyel társadalomban régóta lappang és különböző ürügyekkel fel-fellobban ez a feszültség.

Korábban a lombikbébiprogramok állami támogatása váltott ki hasonló feszültséget, s gyakorlatilag állandó a konfliktus a drákói abortusztörvény vagy az iskolai családi életre való nevelés körül. De miért támadják a lengyel püspökök a sokszor feministának nevezett társadalmi-politikai felfogást? Szerintük a genderelmélet a marxizmusból, a neomarxizmusból és feminista nézetekből ered, s azt hirdeti, hogy a biológiai nemnek nincs jelentősége, mert csak a társadalmi szerep számít, amelyről az emberek szabadon dönthetnek.

A püspökök azt állítják: a genderelmélet azt hirdeti, hogy valaki elhatározhatja, hogy ő férfi vagy nő legyen-e, és határozhat a saját szexuális orientációjáról. A körlevél szerint ezt az ideológiát ráerőszakolják a lengyelekre. Kitérnek még a homoszexuálisok helyzetére, s fellépnek az ellen, hogy a melegek, leszbikusok kapcsolatait törvényesítsék, engedélyezzék nekik az örökbefogadást.

Az egyház nevében, az egyháziak helyett megszólaló jobboldali publicisták tovább fejtegették a püspöki dokumentumot. Ők már úgy vélik, „bűnrobbanás”, szexuális szabadosság és egyenesen a család kipusztulása fenyeget a „gender ideológia” következtében. Ezt pedig nem mások, mint a hazai liberálisok, de mindenekelőtt az EU kényszeríti ki. Vízióikban szoknyába öltöztetett óvodás kisfiúk jelennek meg, akiket így kényszerítenek női szerep elfogadására vagy homoszexualitásra.

Agnieszka Kozlowska-Rajewicz államtitkár, a kormány esélyegyenlőségi biztosa több nyilatkozatban próbálja tisztázni, miről is van szó. Nem a nemek felszámolását, hanem esélyegyenlőséget akarnak, például a munkabérekben, az elhelyezkedési lehetőségekben. Az uniós programok nem írják elő, hogy a kisfiúkat lányruhába öltöztessék, de a kislányoknak lehetővé teszik, hogy ők is játszhassanak autóval. A nemi szerepek kulturális jellegét pedig azzal szemlélteti, hogy míg Európában a gépkocsivezetés normális női tevékenység, Szaúd-Arábiában tiltott dolognak számít.

„A férfiak és nők egyenlőségének kimondása nem teszi kétségessé a különbségeket közöttük. A törvény előtti egyenlőségről, a javakhoz, szolgáltatásokhoz, előléptetéshez, azonos munkáért egyenlő bérhez való jogról van szó. Ezek a törekvések semmiképpen nem tüntetik el a biológiai különbségeket, és a legfontosabb férfi- és női szerepek, tehát az apa és az anya szerepe közötti különbséget ” – magyarázta a 44 éves, liberális Kozlowska-Rajewicz. Jellemző, hogy ebben az ügyben egyedül ő nyilatkozott, pártjának (PO) vezetői nem reagáltak.

Megszólaltak viszont a baloldal és a korábban Palikot Mozgalma, most a Te Mozgalmad névre hallgató tömörülés tagjai. Utóbbi képviselői között van egy nővé átoperált férfi, egy melegjogi aktivista és egy kiugrott pap is. Az is kiderült, hogy a katolikus tábor sem egységes: többek – így Grzegorz Rys krakkói segédpüspök, aki a Gazeta Wyborczának nyilatkozott – ellenzik ezt a harcias fellépést, és inkább párbeszédet szeretnének a modern élet jelenségeiről. A lengyel társadalom többsége ugyan templomjáró, és a katolikus egyház tekintélye is nagy, ám a mindennapi gyakorlat távol áll a konzervatív tanításoktól. Nem véletlen, hogy Ferenc pápa megnyilvánulásait, toleranciára felszólító tanítását mekkora figyelemmel kíséri éppen a liberális lengyel média. Az egyház szemére vetik, hogy túl sokat foglalkozik a bioetikai kérdésekkel, ahelyett, hogy a szegénység ellen küzdene.

Azt sugallják, hogy Ferenc szavai – például az egyházi szegénységre és szerénységre irányuló felszólítások – valójában a lengyelországi katolicizmus kritikái. Az elemzők egy része úgy látja, hogy az egyházi vezetők nem véletlenül választották a „genderügyet”. Ezzel az egyszerű témával lehet a konzervatív, falusi közönséget a legkönnyebben megszólítani. A liberálisok, feministák, az Európai Unió a család ellen törnek, kötelezővé tennék a homoszexualitást, a kisfiúkat szoknyába öltöztetnék és férfiakat mosogatásra kényszerítenék – így fordítható át vodkázás közben, a kocsmai beszélgetések nyelvére a dokumentum.

Ráadásul a nyilvánosságban így nem esik szó a papi pedofília eseteiről vagy az egyház lankadatlan anyagi igényeiről. Nincs szó az erkölcsi válságról, sem arról, hogy egyre kevesebben választják a papi pályát Lengyelországban. A klerikális konzervatívok egyértelműen elköteleződtek a PO fő politikai riválisa, a jobboldali Jog és Igazságosság párt mellett. Vezetőjük, Jaroslaw Kaczynski pedig szívesen csatlakozik a genderellenes fronthoz, ha cserébe támogatást kap a szószékekről. Különösen, ha az egésznek van EU-ellenes éle, s a politikai korrektséget is lehet vele támadni.

Katolikus hívők és papjuk egy templomban a Varsó melletti Jasienicában
Katolikus hívők és papjuk egy templomban a Varsó melletti Jasienicában
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.