Légierő nélkül Románia?

A repülőgép-beszerzések jelentik a prioritást a román hadsereg számára idén – árulta el a minap Mircea Dusa védelmi miniszter. A december végén hivatalba lépett tárcavezető hangsúlyozta: minden követ megmozgat, hogy elkerülje a Bukarestben sokak által megalázónak tartott helyzetet, hogy Románia más NATO-tagállamoktól „bérelt” repülőgépekkel legyen kénytelen biztosítani a légtere védelmét.

Apró szépséghiba, hogy a tárcavezető egyelőre maga sem tudja, miből gazdálkodik. A parlament még el sem kezdte a vitát az idei költségvetésről, amelyről a kormány képviselői ezekben a napokban egyeztetnek a nemzetközi hitelezőkkel. Ráadásul egyelőre csak elvi döntés van arról, hogy a légiflottát alkotó MiG–21-eseket használt F-16-osokkal pótolják. Pedig a vadászgép-beszerzés 2005 óta téma Romániában. Ám 2008 előtt a politikai konszenzus hiányzott, a globális pénzügyi-gazdasági válság kitörése óta pedig a pénz.

Románia vállalta a NATO-nál, hogy 48 vadászgépből álló flottát tart fenn. Ennek az ország már ma sem tud eleget tenni. A múlt század hatvanas éveiben vásárolt MiG-21-esek egy részének üzemideje lejárt. A korábbi 110 repülőt tartalmazó flottából mára 30-40 harcképes gép maradt, és ezek nagy részét is idén használaton kívül helyezik. Megfigyelők szerint a helyettesítésük már nem oldható meg kiesés nélkül.

Ha belátható időn belül meg is születik a döntés, az „új” gépek semmiképpen nem állíthatók hadrendbe 2016 előtt, amikorra befejeződne az infrastruktúra kialakítása és a pilóták kiképzése. De egyelőre ez is várat magára.

A több hónapja meghozott elvi döntéshez az új miniszter, Mircea Dusa annyi újat tett hozzá, hogy a védelmi tárca nemcsak Portugáliával tárgyalna használt gépek bérléséről, hanem más államokkal is. Ez azért furcsa, mert elődje, Corneliu Dobritoiu nyugalmazott tábornok tavaly ősszel még siettette a tárgyalások megkezdését azzal, hogy Románia Bulgáriával verseng a portugálok használt F-16-osaiért. Igaz, időközben a bolgár sajtó kiderítette, hogy a portugálokkal kötendő vásár nem feltétlenül a legelőnyösebb. Románia 600 millió dollárt fizetne 12 használt harci gépért, több mint a kétszeresét annak, amennyiért Portugália 1999-ben megvásárolta a 25 használt gépből álló flottát az Egyesült Államoktól. Ráadásul Románia nem másod-, hanem harmadkézből vásárolna.

A román hadsereg költségvetése tavaly a GDP 1,26 százalékát tette ki, aminél lényegesen nagyobb részesedést nehéz lesz kipréselni. Victor Ponta miniszterelnök a nemzet állapotáról tartott múlt heti beszámolójában elárulta, hogy kormánya 14 milliárd eurós adósságot örökölt az előző jobboldali adminisztrációtól. Ebből legfeljebb nyolcmilliárd euró ütemezhető át. Ha a tavalyi szinten marad, a hadsereg költségvetése durván 1,75 milliárd euró lesz, és ebből törleszteni kell annak a hét Spartan szállító-repülőgépnek az árát is (összesen 216 millió eurót), amelynek a leszállítását már tavaly megkezdte az olasz Alenia.

Fanica Carnu, a román légierő vezérkari főnöke a minap egy tévéinterjúban szóvá tette, hogy a pénzhiány miatt képtelenek biztosítani a pilóták megfelelő kiképzését, illetve kénytelenek voltak „csökkenteni a küldetések komplexitását”. Egy ideje már csak a NATO-járőr gépek pilótái repülnek 50 órát, a többiek csak hébe-hóba szállhatnak fel, hogy éppen ne veszítsék el a motivációjukat. A fiatal pilótákat pedig letiltották a szuperszonikus gépekről. Ilyen fokú üzemeltetés mellett a használt F-16-osok legalább 30-40 évig fedeznék a román légierő szükségleteit.

A román légierő több MiG-21-esének üzemideje már lejárt
A román légierő több MiG-21-esének üzemideje már lejárt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.