Muzeális gépeken repül a politikai elit
Valószínűleg a spórolás és a politikai támadások elkerülése vezérli a magyar kormány mindenkori tagjait, amikor felszállnak a magyar „Air Force One”-ra, egy 2004-ben vásárolt Antonov-26 típusú repülőgépre. A 410-es oldalszámú repülőt 1980. január 24-én adták át, előbb a szovjet, később az orosz légierő kötelékében látott el szállítási feladatokat. Összesen 3528 órát repültek a géppel a nagyjavítását megelőző időszakban, s ezt követően került a Magyar Honvédség birtokába. Szakértők szerint a repülő kiváló műszaki állapotban van, személyzete is világszínvonalú munkát végez, ez azonban nem változtat azon, hogy a magyar miniszterelnök 30 éves repülővel jár, amely például erősen korlátozott időjárási körülmények között – megfelelően modern eszközök hiányában – nem mindig tud leszállni, azaz messze nem olyan sokoldalúan használható, mint egy modern utasszállító. Az már csak apróság, hogy az „Ancsát” sok helyen megmosolyogják, ráadásul kétszer annyi idő eljutni vele valahova, mint egy hagyományos utasszállítóval. A kényelme keleti, karbantartása pedig kora miatt vagyonokba kerül.
A magyar politikusokat a hatszázmillió forintért vásárolt repülő beszerzése előtt rendre elővette a sajtó azért, mennyibe került a kormánydelegációk ideoda szállítása, esetleg egy-egy miniszterelnöki útra kibérelt magángép. Pedig egy gép alkalmankénti 5-20 millió forintos bérleti költsége még jóval olcsóbb, mint annak megvásárlása: egy Boeing 737-es körülbelül negyvenmillió dollárba (nyolcmilliárd forintba) kerül, de egy kisebb magángép is 6-8 millió dollárt kóstál. Vannak persze olcsóbb megoldások is: egy magán-fuvarozó, a Netjets világcég legkisebb csomagja például évi 59 ezer euróért (15 millió forint) 12 órányi repülésre biztosít repülőgépet, a kívánt helyen és időben, bárhol a világon. A cég szolgáltatásait rengeteg üzletember veszi igénybe, igaz, ezekbe a gépekbe nem fér be egy közel száz fős delegáció. Két tucatnyi ember viszont igen.
A régió államai közül a szerb elnök jár a legmodernebb géppel, egy közepes méretű, sugárhajtású Dassault Falcon 50-essel, de rendelkezésükre áll egy Learjet 30-as business jet is, a flottát a légierő kezeli. Akárcsak a cseheknél, ahol két Airbus és két Tu-154-es alkotja a VIP flottát. A szlovák elnök is az orosz Tu-154-sel repül, akárcsak a bolgár vezetők. Igaz, utóbbiak mostanság kénytelenek gépet bérelni, mert a Kaczynski tragédia miatt a légierő mindaddig leállította a Tu-154-esek repülését, amíg be nem bizonyosodik, hogy a lengyel elnök gépe nem műszaki okok miatt zuhant le.
A gépek életkora alapvetően nem befolyásolja azok műszaki állapotát, ha a gyár által előírt javításokat időben és szakszerűen elvégzik azokon – mondta lapunknak Háy György szakértő, a Malév volt kapitánya. Minden repülőnél meghatározott repült óra, a fel- és leszállások száma, valamint az életkora alapján írják elő a szükséges javításokat és vizsgálatokat. Az viszont tény, hogy az idős konstrukciók nagyjavítása igen drága, kivált, ha már nem gyártják a típust, ekkor ugyanis az alkatrész-beszerzés komoly fejfájást és költséget okoz az üzemeltetőknek.