Elsőként azokat a funkciókat aktiválják, amelyek fizikailag könnyítik meg a jelenleg vaskos, papíralapú dokumentációból dolgozó mozdonyvezetők munkáját.
A vasút mobilneten gondoskodik majd a masiniszták információellátásáról. A mozdonyvetők tableteken követhetik szolgálati és munkaidő-beosztásukat, de a szabadságigénylést, illetve a szolgálati vezénylést irányítókkal is ezen tartják majd a kapcsolatot. Az eddig csak papíron elérhető útvonalkönyvek, járműleírások, szolgálati menetrendkönyvek, menetrendi segédkönyvek, lassújel-kimutatások, érvényben lévő vasúti utasítások szintén szoftveresek lesznek. Az aktuális parancskönyvi rendelkezések közzététele is az új eszközök alkalmazásai közé kerül.
A tabletek tudása az üzletekben kaphatóktól eltér. A kameráik gyengébbek, mint az olcsóbb, de fogyasztói piacra tervezett készülékeknek, ám az akkumulátor-üzemidejük jobb, s a processzorjuk négymagos, gyors. A Tajvanon gyártott gépekben van GPS, Bluetooth, wifi és mobilnet, valamint megfelelnek egy speciális vízállósági szabványnak is.
A készülékekre a nemzeti vasút öt, az akkumulátorokra két év garanciát követelt pályázatában. Emellett az előírások meghatározták a gépek teljesítményét, fizikai méreteit, a képernyő felbontását, fénysűrűségét, kontrasztarányát, de a kiírás rendelkezett a mozgó alkatrésztől mentes belső tárolókról, a hőmérséklet-tűrésről, a dokkolhatóságról is. A vasúti tesztek során ezek ellenőrzését független akkreditált laborra bízták.
|
A könyv helyére jön majd a tablet Reviczky Zsolt |
A gépek vásárlásával a MÁV-Start régi elmaradást pótolt. A vasutaskörökben követendő példaként emlegetett európai vasúttársaságok évekkel ezelőtt beszerezték az eszközöket.
De még a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. is „számítógépesítette” masinisztáit 2014 decemberében. Az osztrák kézben lévő Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél egy éve folyamatban van a tábla-PC használatára épülő rendszer bevezetése, tesztelése. A zömmel retrojárművekhez szokott vasutasok számára a beszerzések után a kérdés nem az lesz, tudják-e irányítani a mozdonyt, hanem hogy
képesek-e kezelni a korszerű, érintőképernyős masinákat.
Jövőre a tabletek segítségével váltják ki a jelenleg papíralapú menetigazolványokat, eseménylapokat, üzemi naplókat. A végleges rendszerben a kézi számítógépeket összekötik a mozdonyfedélzeti berendezésekkel, ami lehetővé teszi a szolgálati menetrend és a lassújel-információk folyamatos, GPS-alapú megjelenítését.