Azon túl, hogy érdekeltségeik túlnyomó többségében Seszták Miklós járt el ügyvédként, Sándor Kornél állítólag a miniszter gimnáziumi osztálytársa. A tárcavezető saját cégében, a kisvárdai Ramiris Autóban 2005 és 2007 között a Ramiris Rubin Seszták Miklós társtulajdonosa volt. Parlamenti meghallgatásán Seszták Miklós azt állította, hogy a Ramiris Rubin és a Ramiris Autó között ezt meghaladóan nem volt gazdasági együttműködés. Ezt legalább egy irat cáfolja: 2007-ben ugyanis a Ramiris Autó részesedést vásárolt a Ramiris Rubintól a szerteágazó Seszták-ügyekben szintén érintett Várda-Mobil Kft.-ből.
A 2005-ös tulajdonosváltással a King székhelye átkerült a Seszták Opel-szalonjának, egyszersmind ügyvédi irodájának is otthont adó ingatlan címére. Az ügyvédi teendőket a cégiratok szerint akkortól személyesen Seszták Miklós intézte. 2005 végétől a King és a Seszták tulajdonában álló Ramiris Autó ügyvezetői rendre megegyeztek úgy, hogy a váltás is egyazon napon történt.
A szomszédos irodaházban szerkesztett Nexus nevű helyi hirdetési újság nemrég arról számolt be, hogy a King tízmilliós vissza nem térítendő uniós támogatást és ugyanennyi visszatérítendő összeget kapott „új tevékenysége végzéséhez szükséges alapinfrastruktúra megteremtésére”. Az Index korábbi beszámolója szerint a King autófényező és -javító műhely vásárlására kérte és kapta a pénzt. Ebből helyiséget is vásároltak a Seszták autós cége tulajdonában lévő, valószínűleg emiatt jogilag is leválasztott ingatlanrészben. A hirdetés szerint a beruházás 2013-ban megvalósult.
A minisztérium lapunknak küldött válaszában felhívja a figyelmet, hogy a korábbi Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, majd a helyébe lépő Miniszterelnökség az uniós támogatások kapcsán átfogó átláthatósági utóvizsgálatot indított az országban. Ennek első eredményeként áprilisban 184 cég nevét tették közzé, ezektől mintegy húszmilliárd forintot tagadtak meg vagy követeltek vissza. (A lista első három helyén azok az egyenként több milliárd forintot elnyerő cégek állnak, amelyek áttételes, ciprusi tulajdonban lévő anyavállalatában az akkor a parlament közbeszerzési albizottságát is irányító Seszták az idő tájt felügyelőbizottsági tag volt. Igaz, szavai szerint akkor ő már lemondott a tagságról, csak a cégbíróság sokáig nem vezette át.)
2009 óta a King a ciprusi Minotax Ltd. tulajdonában áll. Néhány hete Seszták a vele kapcsolatba hozható többi ciprusi céghez hasonlóan még ezt a társaságot is védeni igyekezett. Szerinte ugyanis ezek rendre átlátható, „tényleges tulajdonban álló” társaságok. Védekezésének alapja, hogy Ciprus uniós tagállam, amellyel Magyarország kettős adóztatást kizáró egyezményt kötött, így fogalmilag kizárt az (átláthatatlannak nagyjából megfelelő) offshore jelző. Lapunk konkrét kérdésére, hogy a Minotax offshore jellegű-e, minisztériumának sajtóosztálya három hete lapunknak azt válaszolta: „Dr. Seszták Miklós megítélése szerint a cég ismert tulajdonosi hátterű, európai uniós országban bejegyzett társaság, ezért nem offshore jellegű.”
A birtokunkban lévő júniusi cégkivonat – amely mellesleg a Minotaxot offshore-nak nevezi – arról tanúskodik, hogy a társaság tulajdonosa a seychelle-i Goran Ltd. Ez már első látásra gyanús, hisz a Seychelle-szigeteket az adóelkerülés és a haszonhúzó elrejtésének Mekkájaként tartják számon, illetve hirdetik világszerte. A Gorannak nemhogy piaci jelenléte nincs, a Sesztákról szóló cikkeken kívül egyetlen internetes dokumentumban sem szerepel. A szigetállam kettős adóztatást kizáró egyezményeket nem köt.
A Miniszterelnökség lapunknak tájékoztatásul megküldte a vagyontörvény átláthatatlanságra vonatkozó kitételeit. Ez több olyan feltételt említ, amelybe Ciprus akár bele is férhet. Ám jogi szakértők az ügy kapcsán az utolsó feltételre hívták fel a figyelmünket. E szerint az adott társaság áttételesen sem lehet 25 százaléknál nagyobb arányban olyan cég érdekeltsége, amelyre a kizáró feltételek akár egyike is igaz. Ezek közé tartozik például a kettős adóztatási egyezmény megléte, ami Seychelle esetében kizárt.
Ugyanakkor alaposabb vizsgálattal Seychelle-re valószínűleg az átláthatatlanság összes jellemzője igaz. Noha az utóvizsgálat során nem a jelenlegi, hanem a pályázat elnyerésekor hatályos tulajdonos számít, a cégkivonatban semmi sem utal arra, hogy 2012-ben más lett volna a helyzet. Ha a kiíró igényelte volna, hogy az offshore-struktúra végső haszonhúzója megnevezze magát, a cégek akár tisztázhatták volna is magukat. De az utóvizsgálat ténye ennek hiányára utal, és a Miniszterelnökség sem tett ilyen utalást.
A kétharmad megússza?
Két másik, a szintén Sesztákhoz köthető, ugyanakkor 20-20 milliót nyerő és szintén az autószalonba „beruházó” Great Alexander Kft. és Várda King Invent Kft. alighanem megússza a visszafizetést. A pályázat előtt alapított Great Alexander Sándor Kornélé, a 2012-ben a King által alapított Várda King pedig a pályázat előtt röviddel átkerült Kruppa Zsolthoz. Őt is Sesztákhoz köthetőként tartják számon, de ilyen minősítést a törvény nem ismer: aszerint a magyar magánszemélyek tulajdonában álló cégek egyértelműen átláthatóak. Annak kapcsán, hogy a közönség számára az Opel-szalon épületében sem autófényező üzem, sem a Great Alexander által beígért karosszériajavító műhely nem látszik - a Várda King Invent kevéssé feltűnő irodai szolgáltatásokra nyerte a pénzt -, a tárcánál megjegyezték: mindhárom esetben várható, hogy a helyszínen ellenőrzik a beruházások tényleges megvalósultát.