galéria megtekintése

Kirívóan igazságtalan lett Orbánék méltányos útdíja

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 28. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Rekorderré tette Veszprém megyét a kormány: aki itt vásárol megyei matricát, tizenegyszer annyit fizet egy kilométer gyorsforgalmi út használatáért, mint ha valaki Pest megye tavaly díjmentes útjaira váltja meg ötezer forintért az idei használat jogát. A főváros térségének kivételével még az ország egészére érvényes matricák kilométerdíja is alacsonyabb a megyeiekénél.

Az igazságosság jegyében megálmodott megyei matrica fajlagosan a legkevésbé sem igazságos. A január 1-jén kapkodva kiadott, majd a múlt héten módosított útdíjrendelet alapján ugyanis minden megyében mást adnak ötezer forintért. Van, ahol autópályából és autóútból is bőven jut a közlekedőknek, máshol be kell érniük néhány kilométer városi elkerülővel. A kilométerekben mérhető közvetlen szolgáltatáson túl az sem mindegy, az ország különböző részein mennyit is áldoztak a közlekedők a megyei matricák bevezetéséért.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

A legnagyobb áldozatot a Pest megyei autósok hozták, miután bele kellett törődniük, hogy a tavaly még díjmentes M0-son, valamint az autópályák fővárosi bevezető szakaszain januártól fizetniük kell. Veszteségüket az sem kisebbítette, hogy cserébe, ötezer forintért ők használhatják a legtöbb fizetős autópályát. A Pest megyei vignetta a sztrádák szomszéd megyékbe átnyúló szakaszaival együtt összesen mintegy 220 kilométernyi gyorsforgalmi útra érvényes. Azaz egy kilométer használatára kevesebb mint 23 forintért jogot vásárolhatnak. Ez pedig jóval szerényebb összeg a többi megye hasonlóan számolható kilométerdíjánál. Mi több, összege egyedüliként még az ország 1247 kilométernyi hálózatára 42 980 forintért megvásárolható éves matrica 34 forintos kilométerdíját sem éri el.

 

Ami nem csekélység, miután a megyei matricák árával számolva az átlagos kilométerdíj meghaladja a hatvan forintot. Miután ez csak az átlag, sejthető, hogy akad ennél magasabb kilométerdíj is. A legvaskosabb a Veszprém megyei kilométerek után fizetendő. Azok, akik a kormány múlt heti díjrendelet-módosító döntése után az M8-as fizetőssé tételéig feleslegessé vált, de az M7-es rövidke, a Balatonra tartóknak fel nem számolt szakaszáért mégis megtartott megyei címkét megváltják, egy kilométerért 256 forintot fizetnek. Több mint tizenegyszeresét a Pest megyei matrica hasonló díjának. Baranyában jobb a helyzet: 85 forintba kerül egy kilométer gyorsforgalmi út éves használata. Ami 3,8-szerese a főváros térségi kilométerdíjának. Zalában a megyei vignetta megváltói a főváros térségében számolható díj háromszorosát fizetik. Az ezer méterre jutó 69 forintos sarcért cserébe a helyieknek az M70-es díjmentességét kellett beáldozniuk.

A megyei matricákkal a kormány elérte azt is: egy adott autópályán az alapdíjnak tekinthető kilométerenkénti összeg az igazságosság jegyében más és más legyen attól függően, hogy melyik megyében autózunk éppen. Az M1-esen például Komárom-Esztergom megyében még 81 forintra rúg ezer méter ára. Átérve Győr-Moson-Sopron területére viszont már 51 forintba kerül ugyanez az úthossz. Az M3-as autópályán Heves megyében 56 forintért, Szabolcs-Szatmárban 65 forintért, Borsodban 59 forintért autózhatunk egy-egy kilométert. Az M7-esen ugyanakkor Pest megyében 23, Fejérben 39 forint egy kilométer.

Bárhogy is, a kormányzati megmondóemberek feltehetően jól látják, az autósnak nem a kilométerre vetített díjak, hanem az ötezer forintos éves megyei díj számít. A döntéshozóknak már csak azt kellene elfogadniuk, hogy a legalacsonyabb kilométerdíjat fizető Pest megyei autósok nem holmi nyerészkedők, akik januárig ingyen, most meg mindenkinél olcsóbban akarják használni a sztrádákat. Ehelyett az igazságosság hívei, akiknek a tiltakozásaiból már az is kiderült: csak annyit „kérnek”, hogy évi ötezer forintért kilométerenként többet fizethessenek. Amit úgy lehet elérni, hogy a kormány kiveszi a fizetős körből az M0-s csonka körgyűrű és az autópályák fővárosi bevezető szakaszait. Azokat a szakaszokat, amelyek díjasítása nem igazságossági, hanem közlekedésszakmai kérdés.

Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Ha ez megvolt, valóban mindegy lesz, hol és mennyi a kilométerdíj. Valahogy úgy, ahogy az sem sokat számít, az útdíjrendszer kiterjesztése mellett érvelve, a kormány mennyire árazza be a megyei matrica nem létező havi változatát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.