galéria megtekintése

A budapesti pályaudvarokat is fenyegeti a repülőtéri taxis káosz

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 27. számában
jelent meg.


Ábrahám Ambrus
Népszabadság

Változtatnának a mintegy két éve hatályba lépett fővárosi taxirendeleten. Az elképzelések között szerepel, hogy immár vasútállomásokon is olyan speciális drosztokat alakítanának ki, mint a reptéren, míg a fuvarszervezők tőkeelvárásait a jelenlegi duplájára emelnék.

Módosítanának a budapesti taxirendeleten – derül ki a városháza internetes oldalán fellelhető javaslatcsomagból. A változtatásokból ugyan bőven akad az erről szóló dokumentumban, azonban két kivételtől eltekintve jellemzően kevéssé lennének szembetűnőek az utasok számára. Két „pont” viszont érdemben alakíthatja a fővárosi taxispiacot.

A két fajsúlyosabb módosítás közül az egyik a speciális taxiállomásokat érinti. Ilyet eddig kizárólag a repülőterek melletti közterületen lehetett létrehozni; most a Liszt Ferenc légikikötőnél található efféle droszt. Mint ismert, erre jelenleg csak a Főtaxi autói állhatnak be, miután a cég korábban megnyerte az erről szóló tendert. Az elképzelések szerint azonban ilyen területet már nemcsak a repterek, hanem a vasúti pályaudvarok mellett is ki lehetne alakítani, amelyek működtetési jogát vélhetően továbbra is pályázat útján választanák ki.

Új szelek fújnak. Ismét főhet a taxisok feje
Új szelek fújnak. Ismét főhet a taxisok feje
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

 

Ezt támasztja alá, hogy a rendelet továbbra is megnevez „szerződéses üzemeltetőket”, ezek pedig azok, akik kontraktussal rendelkeznek a speciális taxiállomás-működtetésre. A piacot jól ismerő forrásunk úgy vélte, hogy ez a módosítás arra irányul, hogy a „mezítlábas”, azaz egyik fuvarszervezőhöz sem tartozó sofőröket kiszorítsák ezekről a forgalmas helyekről.

A reptéren kialakult helyzet azonban azt vetíti előre, hogy ez korántsem egyszerű dolog. Évek óta megoldatlan probléma, hogy több független taxis is kínálja szolgáltatásait Ferihegyen –már a váróban, az érkezési oldalon –, s számos esetben ezek a sofőrök átverték az utasokat. Már ez jól mutatja, hogy a reptéri taxishelyzetet egyelőre nem sikerült úgy rendezni, ahogy a város elöljárói szerették volna. Forrásunk hozzátette: ezzel a módosítással azonban nemcsak a független sofőröket, hanem a kisebb társaságokat és azok taxisait is kijjebb lehet szorítani a piacról.

Aki ugyanis nem állhat be ezekre a taxis szempontból valóban forgalmas helyekre, az szinte biztosan piacot veszít. Így véleménye szerint ez a javaslat a piaci erőviszonyokat is átrajzolhatja – még akkor is, ha a fuvarszervező vállalkozások forgalmának jelentékeny részét a szerződéses partnerek, cégek adják.

Az erőviszonyokat azonban a fuvarszervezőkkel szemben támasztott saját tőkeelvárás emelése is átrajzolhatja: ezt a jelenleg 50 millió forint duplájára, 100 millióra emelnék. Ezt a forrástöbbletet – szavai szerint – a kisebb társaságoknak borzasztóan nehéz összeszedniük.

Ez még akkor is igaz, ha ennek előteremtésére bőven adnának időt, miután ezt az új szintet csak 2017. január 1-jétől kellene produkálni. Ez még így sem biztos, hogy sikerülne mindenkinek, sőt borítékolhatóan lesznek olyanok, akiknek az új kitétel miatt fel kell számolniuk tevékenységüket. Amennyiben a változtatásokat elfogadják, akkor csökkenni fog a tíz cégből álló minősített taxitársaságok köre a fővárosban. Már csak azért is, mert a 100 millió forint limit az esetleg újonnan piacra lépők kedvét is elveheti, így a kiesőket aligha pótolják majd az utóbbiak. A kisebbek akár el is tűnhetnek, míg a nagyobbak még nagyobbá válhatnak. A főváros internetes oldala szerint a közgyűlés szerdán tárgyalná a módosításokat.

Téli gumi és pánikgomb

A kevésbé meghatározó pontok közé lehet sorolni többi között a téli gumi használatának kötelezően előírt idejét is, amelyet lerövidítenének. A jelenlegi október 15. helyett az új változat szerint már csak december 1-jétől kellene használni a zordabb időkre szóló abroncsokat. Az változatlan maradna, hogy ezeknek a gumiknak március 15-ig kell az autón maradniuk. Ugyancsak ebbe a körbe sorolható a pánikgomb elhelyezése is a kocsikban, amelyet támadások vagy egyéb probléma esetén használhatnának a taxisok.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.