Ezt támasztja alá, hogy a rendelet továbbra is megnevez „szerződéses üzemeltetőket”, ezek pedig azok, akik kontraktussal rendelkeznek a speciális taxiállomás-működtetésre. A piacot jól ismerő forrásunk úgy vélte, hogy ez a módosítás arra irányul, hogy a „mezítlábas”, azaz egyik fuvarszervezőhöz sem tartozó sofőröket kiszorítsák ezekről a forgalmas helyekről.
A reptéren kialakult helyzet azonban azt vetíti előre, hogy ez korántsem egyszerű dolog. Évek óta megoldatlan probléma, hogy több független taxis is kínálja szolgáltatásait Ferihegyen –már a váróban, az érkezési oldalon –, s számos esetben ezek a sofőrök átverték az utasokat. Már ez jól mutatja, hogy a reptéri taxishelyzetet egyelőre nem sikerült úgy rendezni, ahogy a város elöljárói szerették volna. Forrásunk hozzátette: ezzel a módosítással azonban nemcsak a független sofőröket, hanem a kisebb társaságokat és azok taxisait is kijjebb lehet szorítani a piacról.
Aki ugyanis nem állhat be ezekre a taxis szempontból valóban forgalmas helyekre, az szinte biztosan piacot veszít. Így véleménye szerint ez a javaslat a piaci erőviszonyokat is átrajzolhatja – még akkor is, ha a fuvarszervező vállalkozások forgalmának jelentékeny részét a szerződéses partnerek, cégek adják.
Az erőviszonyokat azonban a fuvarszervezőkkel szemben támasztott saját tőkeelvárás emelése is átrajzolhatja: ezt a jelenleg 50 millió forint duplájára, 100 millióra emelnék. Ezt a forrástöbbletet – szavai szerint – a kisebb társaságoknak borzasztóan nehéz összeszedniük.
Ez még akkor is igaz, ha ennek előteremtésére bőven adnának időt, miután ezt az új szintet csak 2017. január 1-jétől kellene produkálni. Ez még így sem biztos, hogy sikerülne mindenkinek, sőt borítékolhatóan lesznek olyanok, akiknek az új kitétel miatt fel kell számolniuk tevékenységüket. Amennyiben a változtatásokat elfogadják, akkor csökkenni fog a tíz cégből álló minősített taxitársaságok köre a fővárosban. Már csak azért is, mert a 100 millió forint limit az esetleg újonnan piacra lépők kedvét is elveheti, így a kiesőket aligha pótolják majd az utóbbiak. A kisebbek akár el is tűnhetnek, míg a nagyobbak még nagyobbá válhatnak. A főváros internetes oldala szerint a közgyűlés szerdán tárgyalná a módosításokat.
Téli gumi és pánikgomb
A kevésbé meghatározó pontok közé lehet sorolni többi között a téli gumi használatának kötelezően előírt idejét is, amelyet lerövidítenének. A jelenlegi október 15. helyett az új változat szerint már csak december 1-jétől kellene használni a zordabb időkre szóló abroncsokat. Az változatlan maradna, hogy ezeknek a gumiknak március 15-ig kell az autón maradniuk. Ugyancsak ebbe a körbe sorolható a pánikgomb elhelyezése is a kocsikban, amelyet támadások vagy egyéb probléma esetén használhatnának a taxisok.