galéria megtekintése

Vasúti csaták Szlovákiában

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 17. számában
jelent meg.


Szilvássy József, Pozsony
Népszabadság

December közepétől a cseh magánvasúttársaságok belépésével lényegesen növekszik az IC gyorsvonatok száma Pozsony és Kassa, illetve Prága és a kelet-szlovákiai megyeszékhely között, Zsolnán (Zilina) és Poprádon keresztül. A váratlan konkurenciának azonban nem mindenki örül.

Decembertől a Pozsony–Kassa vonalon a cseh RegioJet naponta négy vonatpárt indít, a Prága–Kassa vonalon pedig ez a cég, valamint a Leo Express üzemeltet majd két-két éjszakai, illetve nappali járatot. A RegioJet tesztüzemben már-már működtet heti egy próbajáratot Kassa és a cseh főváros között.

Indulásra váró gyorsvonat a pozsonyi főpályaudvaron. Az árversenyből az utasok profitálnak
Indulásra váró gyorsvonat a pozsonyi főpályaudvaron. Az árversenyből az utasok profitálnak
Descamps Simon / AFP

Az interneten megvásárolható menetjegy bevezető ára 9 euró, azaz háromezer forintnál is kevesebb, ami rendkívül ütőképes árnak számít ebben a viszonylatban. Tél elejétől Szlovákia fővárosából Kassára, valamint az ellenkező irányba, naponta összesen nyolc IC-gyorsvonat közlekedik majd, melyeknek már csak a felét indítja a Szlovák Államvasutak Társaság (ZSSK).

 

– Akárcsak Csehországban, nyilván Szlovákiában is éles árverseny alakul ki a három vasúttársaság között, ennek a nyertesei vélhetően az utasok lesznek. És alighanem az állam, amely az InterCity-járatokat nem támogatja, csupán a többi gyors-, illetve személyvonatjáratokért fizet az üzemeltetőknek kilométerenként átlagosan 5,79 eurót. Mivel az IC-vonatok menetdíjai nyilván csökkennek, alighanem kisebb lesz az érdeklődés a Pozsony és Kassa, illetve Sároseperjes (Presov) között közlekedő, kevésbé komfortos gyorsvonatok iránt – vélekedett Denisa Mertinková, a Zeleznicná revue vasúti havilap főszerkesztője.

– Mi a járataink kényelmével és megfizethető árainkkal igyekszünk minél több utast szerezni, ahogy azt már a Révkomárom és Pozsony közötti vasúti személyforgalom felfuttatásával igazoltuk. Két éve üzemeltetjük ezt a vonalat, akkor évente 775 ezer utasa volt a szlovák állami cégnek, 2013-ban ez a szám 34 százalékkal nőtt, idén pedig minden bizonnyal elérjük a kétmilliót, tovább növelve a nyereségünket – nyilatkozta lapunknak a RegioJet menedzsere.

Petra Nováková közölte azt is, hogy Pozsony és Kassa között a ZSSK járataihoz képest öttel több megállójuk lesz, ennek ellenére a 440 kilométeres távot 4 óra 53 perc alatt teszik majd meg, vagyis kilenc perccel gyorsabban, mint az állami társaság. – Nálunk az utaskísérők ingyenújságokat, kávét és ásványvizet szolgálnak fel a legkorszerűbb, Romániában gyártott Astra típusú vasúti kocsikban, amelyeknek az üléseibe képernyőket is szereltek, s így az utasok, akárcsak a távolsági repülőjáratokon, filmeket is nézhetnek.

Ezenkívül legalább húsz százalékkal leszorítjuk az árakat is – tette hozzá a menedzser. A ZSSK eddig másodosztályon 24, az első osztályú kocsikban pedig 34 euróért szállította IC-járatain az utasokat. Az előre megváltott jegyek nyolc euróba kerülnek, a diákoknak és a nyugdíjasoknak a hét első három napján ennél is olcsóbbak. Jana Morhácová szóvivő szerint decembertől az állami cég is rugalmasabb árképzést vezet be. A Leo Express a svájci Stadler cég nálunk is jól ismert Flirt-típusú szerelvényeit állítja be, amelyben 212 személy Economy, 19 Business, 6 pedig Premium osztályon utazhat.

Kassán máris perrel fenyegető viszály tört ki a ZSSK és a RegioJet között, ugyanis a felújított vasúti pályaudvaron az állami cég egyetlen jegypénztárt sem akar bérbe adni a cseh cégnek. – Mi naponta 1410 járatot indítunk innen, a RegioJet pedig majd csak ötöt. Ezért nem érdemes egyetlen pénztárt sem működtetniük, legfeljebb az emeleten nyithatnak egyet – húzta alá Jana Morhácová.

– Szlovákiában az utasoknak csaknem a kilencven százaléka még mindig indulás előtt veszi meg a menetjegyét. Főleg az idősektől nem várhatjuk el, hogy emeletet járjanak. Radim Jancura, a RegioJet tulajdonosa ezt elfogadhatatlannak tartja. Mivel cége bérleti díjat fizet a pályaudvar használatáért, követelik, hogy a jegypénztáruk legfeljebb öt méterre legyen az állami cégétől. Ha nem így lesz, akkor a sok százezer eurós bevételkiesésük miatt perre mennek, a jogerős ítéletig pedig a földszinten, alkalmi sátorban fogják árulni a menetjegyeiket – üzent Jancura.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.