Várpalotai elkerülő: 46 millión múlt, ki lesz az építő

Elkerülővel ajándékozza meg Várpalotát a kormány. A több tízmilliárd forintra rúgó számlát Brüsszellel fizettetik ki, a mintegy hétkilométeres útszakaszt az autósok 2017 végén vehetik birtokba. A város napi 20 ezer áthaladó járműtől szabadulhat meg.

Az elkerülő beruházásának megvalósítását kedden jelentették be. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. közlése szerint az irányonként két forgalmi sávos út első 5,9 kilométerének megépítésére kiírt közbeszerzési eljárást 21,85 milliárd forintos ajánlatával a Dömper, a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. hármasa nyerte. Érdekesség, hogy SDD Konzorcium néven jegyzett szövetségük kevesebb, mint 45 millió forinttal utasította maga mögé a szintén érvényes ajánlatot adó Köz-Út Várpalota Konzorciumot, amely 21,89 milliárd forintért vállalkozott az útszakasz megépítésére.

Bárki is építi meg, annyi biztos: az új úton a közlekedők biztonságát középső elválasztó sáv szolgálja majd. Főpályája mellett 2,4 kilométeren egyéb országos, illetve 2,35 kilométeren szervizút létesül. A nádasladányi bekötőút különszintű csomóponttal csatlakozik az új nyomvonalhoz, amely a város felőli oldalon körforgalomban végződik. Az elkerülő ezt követően keresztezi a vasutat is. Az Ősi bekötőút szintén különszintben, felüljáróval csatlakozik az útszakaszhoz, a Dankó P. utcánál pedig körforgalmat alakítanak ki.

A Péti útnál a Várpalota tehermentesítésére hivatott út másodszor is keresztezi a Székesfehérvár-Boba vasútvonalat. Nyomvonalán két új vasúti hidat és a három nagyobb közúti felüljárót építenek, amelyek 80-140 méter hosszúak lesznek. Az Ősi úti tervezett felüljáró környezetében és az Ősi úton összesen 334 méter hosszan, Csákányhíd dűlő környezetében az önkormányzat kérésére, valamint a zártkertek védelmére 280 méternyi zajvédő fal létesül.

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője hozzáfűzte: „Már közel 23 kilométer hosszan folyik a 8-as főút gyorsforgalmi autóúttá fejlesztése Székesfehérvártól Herendig". A hajmáskéri csomópontnál épülő felüljárót várhatóan augusztus közepén adják át a közlekedőknek.

A Várpalota elkerülő nyomvonala egyébként kedvezőtlen, magas talajvizű altalajon halad. Ezért a NIF-nél úgy tartják: a pályának hosszabb konszolidációs időszakot kell biztosítani, valamint erős, stabil töltésalapozást kell végezni. Az építkezés során közel 30 kilométeren terveznek közműkiváltást, valamint felszámolnak és rekultiválnak egy hulladéklerakót is.

És ezzel még nincs vége. A NIF által kiválasztott konzorcium 1,1 kilométeren átépíti a Várpalota-Nádasdladány összekötő utat, fél kilométeren az Ősi bekötőutat, valamint 740 méteren a Péti utat.

Az építkezés ideje alatt a vasútvonalat másfél kilométeren ideiglenesen áthelyezik. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vonatozás szerelmesei jövőre egy ideig kénytelenek lesznek autóbuszra szállni ezen a szakaszon. A munkálatok idén terület előkészítéssel: régészettel és tereprendezéssel indulnak.

A várpalotai elkerülő második ütemének építéséhez, a 8-as főúti visszacsatlakozásig a környezetvédelmi engedély már megvan. Az engedélyeztetéshez kapcsolódó terveket a NIF még idén benyújtja az illetékes hatóságokhoz. A kiviteli tervek jövő év közepére készülhetnek el.

Ígérik: a két ütem építése egyszerre fejeződik be, így a közlekedők az elkerülőt 2017 év végén már használhatják.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.