galéria megtekintése

Üzemanyagárat emel a Fidesz, megint a legszegényebbeket szívatják

19 komment


Marnitz István

Lapunk számításai szerint a benzin ára októbertől 6, a gázolajé 12 forinttal nő, miután a kormány az olajárhoz kötötte az üzemanyagok adótartalmát.

Elkerülhetetlennek látszik, hogy október 1-jétől 6 forinttal emelkedjék a benzin és 12-vel a gázolaj adótartalma, vagyis – mindennemű nemzetközi hatástól függetlenül – az ára. A Fidesz–KDNP által a nyáron elfogadott, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter jegyezte törvény szerint ugyanis, ha egy adott negyedév első két és fél hónapjában a Brent típusú olaj hordónkénti átlagára nem éri el az 50 dollárt, a két termék jelenlegi jövedékiadó-tartalma nettó 5, illetve tíz forinttal emelkedik. A benzin jövedékiadó-tartalma most nettó 120, a gázolajé pedig nettó 110,35 forint. Erre a 27 százalékos áfát is felszámítják. Így a jövedékiadó-emelés mértéke is ennyivel nő. A jelenlegi átlagárakon számolva így a benzin ára 337, a gázolajé pedig 345 forintra emelkedne.

Hamarosan felpörög az olajárhoz kötött számláló
Hamarosan felpörög az olajárhoz kötött számláló
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Nyáron valóban nem lehetett még pontosan látni, merre tartanak a nyersolajárak, így a Ház előtt feküdt egy olyan változat is, amely csak 40 dolláros átlagár alatt büntette volna az autósokat. Noha a nyersolajár azóta alapvetően emelkedett, pont az 50 dolláros szint bizonyult mindeddig szinte áttörhetetlen üvegplafonnak: a kurzus rendre visszapattant róla. Lapunk számításai szerint most, tehát a jövedéki adó változása szempontjából tekintett első negyedév első két havában – júliusban és augusztusban – a Brent típusú nyersolaj átlagára 45,3 dollárra jön ki. (A törvény nem pont a napi azonnali árakat, hanem egy jövőbeni szállításra vonatkozó kurzust vesz alapul, de ez nem tér el jelentősen a napi áraktól.)

 

Noha az átlagba még szeptember első 15 napja is beleszámít, kalkulációink szerint e hónap első két hetében átlag 69 dollárra kellene ugrania a Brent típusú nyersolajárnak ahhoz, hogy az árak 50 dollár fölé kússzanak. Ez szinte lehetetlen: a termék legutóbb 2014 végén állt ezen a szinten. Elemzők éppenséggel nem is várnak különösebb emelkedést. A piacot lényegé­ben továbbra is a túlkínálat jellemzi. Az ár azért nő mégis – pontosabban erősen hullámzik –, mert a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete­ (OPEC) tagjai, illetve a többi nagy olajtermelő találkozóival kapcsolatban rendre újabb termelés-visszafogási megállapodásokkal kapcsolatos pletykák és kétértelmű nyilatkozatok kapnak szárnyra.


Noha kétségkívül léteznek olyan globális értékelések, amelyek szerint egy ország logikusan akkor emel üzemanyagadót, amikor az ár a mélypontján van, az, hogy a Fidesz is magáévá tette ezt a gondolatot, ellenzéki ígéreteik tükrében merőben meglepő.

Mint arról korábban beszámoltunk, a Fidesz vezető politikusai – a mostani adóemelést jegyző Varga Mihály, de Orbán Viktor, Rogán Antal, Fónagy János is – összesen körülbelül száz nyilatkozatban követelték az akkori kormánytól az üzemanyagok adótartalmának csökkentését. Amikor a Gyurcsány-kormány az üzemanyagokon előrehozva érvényesítette az áfacsökkentést, azt tyúklépésnek nevezték. Varga Mihály ugyanakkor már a 2010-es kormányalakítási időszakban jelezte, hogy a költségvetésnek szüksége van a bevételekre, így nem lát lehetőséget a jövedéki adó csökkentésére. Azóta számos alkalommal felvetődött az ötlet, amit a Fidesz-politikusok azzal ütöttek el, hogy vizsgálják a helyzetet. Ehelyett 2011 végén 16 forinttal emelték a gázolaj jövedékiadó-tartalmát.

Igaz, hozzátették: a fuvarozók ezt az összeget visszaigényelhetik. Az összeg mértékét ugyanakkor azóta fokozatosan csökkentették. A mostani törvény szerint a fuvarozók ismét visszaigényelhetnék a nettó 10 forintos extra gázolajár-emelést, így összesen 17 forintot. A szabály szerint ha a Brent-átlagár 50 dollár fölé szökne, úgy a két terméken lévő jövedéki adó visszacsökkenne.

Megint a legszegényebbeket sújtja

A benzinadó-emelés a munkaerő mobilitása ellen hat, és elsősorban azokat sújtja, akik az ország legszegényebb és munkalehetőséget nem nyújtó területeiről ingáznak a mindennapi megélhetés érdeké­ben – véli Oláh Lajos, a Demokratikus Koalíció képviselője nemrég benyújtott törvénymódosító kezdeményezésének indoklásában. Az ellenzéki honatya lényegében töröltetné a kormánypártok által elfogadott törvényt. Az adó negyedévenkénti változtatásának lehetősége nehezíti a vállalkozások költsé­geinek tervezhetőségét is – teszi hozzá. Arra is emlékeztet, hogy a magyarországi 27 százalékos áfamérték Európában a legmagasabb.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.