Partner nélkül a Getronics, bukik az útdíjtender?
Egy hete teljes a bizonytalanság az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. elektronikus útdíjtendere körül. A sztrádatársaság közbeszerzési eljárását 34,89 milliárd forintos ajánlatával megnyerő Getronics Magyarország Kft. már az év első munkanapján aláírhatta volna a díjszedő és ellenőrző rendszerének megépítéséről szóló szerződést, de a dokumentumot egyelőre a felek egyike sem látta el kézjegyével. A szerződéskötésre keddig van még idő, a helyzet azonban egyre kétségesebb.
Különösen azután, hogy lapunk értesülése szerint az ÁAK, az útdíjtender szeptemberi megindítása óta immár sokadszor, megint levelet kapott. Most állítólag a norvég Q-Free ASA írt. Úgy tudjuk: a hazánk 6318 kilométer közútját lefedő útdíjrendszer kiépítésében a Getronics Magyarország ajánlata szerint 10-24 százalék közti mértékben közreműködő alvállalkozó arról tájékoztatta a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsikat sarcoló díjszedés július 1-i beindításáért felelős állami társaságot, hogy a továbbiakban nem vesz részt a magyarországi beruházás megvalósításában.
A rövid közlés a gyakorlatban azt jelentheti, hogy a Getronicsnak nemcsak meghatározó partnere segítségéről kell lemondania, de elvesztette a műholdas helyzetmeghatározásra épülő díjrendszer építéséhez nélkülözhetetlen referenciaadóját is. Ez pedig megpecsételheti az ÁAK útdíjtenderének sorsát. Referencia és díjszedési technológia nélkül ugyanis még a kedvező árajánlatával a legnagyobb európai rendszerintegrátorokat maga mögé utasító magyar cég sem építkezhet.
Ráadásul "cserejátékos" játékba küldésére sincs lehetőség. A közbeszerzési törvény szerint ugyanis a tíz százalékot meghaladó mértékben közreműködő alvállalkozókat, a kötelező érvényű ajánlatok leadása után egyetlen tenderben sem cserélgethetik szabadon az ajánlattevők. Márpedig ezen az ÁAK útdíjprojektje már december elején túljutott, így papírforma szerint a Getronics sem jelölhet meg új partnert a Q-Free helyett.
Ha a norvégok valóban angolosan távoztak, és a Getronicsnak az ÁAK nem tud kibúvót találni, az útdíjtendert elvben fel kellene függeszteni. Egyelőre azonban nem lehet tudni, hogy a közbeszerzést felügyelő autópálya-társaság, illetve a cég munkáját irányító Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) milyen lépésre szánja el magát.