Útdíjtender: kínaiakkal együtt magyarázkodhat a Getronics

Elégedetlen az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.: a társaság kérdések sorát zúdította az elektronikus útdíjrendszer építéséért versengő cégekre. Toronymagasan a legtöbb hiánypótlási felszólítást a legalacsonyabb árajánlattal szerencsét próbáló Getronics Magyarország Kft. kapta. De magyarázkodhat az árversenyben második helyen álló kínai konzorcium is. A válaszoknak legkésőbb kedd délután kell megérkezniük.

Legnehezebb dolga az ÁAK régi szállítójának számító Getronics munkatársainak lesz: az útdíjrendszer építését 34 milliárd forintért felvállaló cégnek tizennyolc kérdést kell úgy megválaszolnia, hogy azzal ne változtasson eredeti ajánlatán. A legkisebb tartalmi változás is elég ugyanis ahhoz, hogy a társaságot a versenyben leadott legkedvezőbb árajánlata se mentse meg a kizárástól. A keretek megtartása aligha lesz könnyű, mert a kipostázott hiánypótlási felhívásból úgy tűnhet, hogy a leadott pályaműben már az alapfogalmakkal baj van.

Erre utal, hogy az ÁAK seregnyi kérdésével a közbeszerzési eljárásban előre meghatározott fogalmak tisztázására tett kísérletet. Magyarázatot vár például arra, hogy a Getronics szakértői az ajánlatukban szereplő „illetékköteles hálózat” kifejezés leírásakor a „díjköteles úthálózatra” gondoltak-e. De a közbeszerzés kiírója tudakolja azt is, hogy a pályázó ajánlatában valóban az útdíj forgalmát takarják-e az olyan meghatározások, mint az „úthasználati díj”, az „útdíjhasználati díj”, vagy az „autópályadíj”. És ha ez nem lenne elég, az ÁAK azt is csak „valószínűsíteni” tudta, hogy a Getronics szótárában a „termékkatalógus” kifejezés valójában a díjtáblázatot jelenti.

A legolcsóbb ajánlatban ezen felül nemcsak fogalmi zavarok, konkrét hiányosságok is vannak. A tender kiírója a többi között hiányolja például a 6318 kilométernyi utat lefedő informatikai és telematikai rendszer adatáramlási folyamatainak leírását, a bliccelők adatait tartalmazó „feketelista” kezelésének rendjét, az előre fizetős egyenlegfeltöltés módjának bemutatását. 

De bajban van a második legkedvezőbb árajánlattal próbálkozó China International Telecommunication Construction Corporation (CITCC) csapata is. A rendszerépítésre 47 milliárd forintért vállalkozó távol-keleti versenyző csupán négy kérdést kapott, ám ezekből kiderül, hogy ajánlatából tíz megkövetelt feladat elvégzésének leírása egyszerűen kimaradt. Ezen felül az ÁAK egyéb hiányosságokat is talált. A szakértők nem tudták eldönteni, hogy a rendszerbevezetés támogatási időszakában elvárt egyes feladatok ellátását a kínai konzorcium vállalja, vagy megfogalmazása éppen ennek az ellenkezőjét jelenti. Emellett a versenyből kiesését jelentheti, ha az ÁAK-nál jól értették, hogy a CITCC rendszerében az előre fizetés lehetőségét választó kamionosok nem tudják majd feltölteni egyenlegüket a telefonos ügyfélszolgálaton, illetve az internetes önkiszolgáló felületen. Ez ugyanis követelmény.

A hiánypótlási felhívások elérték az ÁAK tenderén részt vevő másik két pályázót is. A rendszerépítésre 53 milliárd forintos ajánlatot adó T-Systems Magyarország Zrt. két kérdést kapott. A Kapsch TrafficCom AG és a Kapsch Telematic Services Telematikai Szolgáltató Kft. párosát pedig arra kérték fel, hogy 68 milliárd forintos ajánlatát már hétfőn egészítse ki, és egyértelműen nyilatkozzon a tender feltételeinek elfogadásáról.

Szabályosan buktak a szlovákok

Megpróbált visszajutni az ÁAK elektronikus útdíjtenderébe a szlovák Towercom Infrastructure, a.s. Jogorvoslati kérelmét azonban a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) elutasította. A közbeszerzések tisztasága felett őrködő testület álláspontja szerint a pozsonyi céget az állami sztrádatársaság jogszerűen zárta ki a pályázatából. A társaság ugyanis megsértette a közbeszerzési törvény új gazdasági szereplők bevonására vonatkozó tilalmát, amikor hiánypótlásában közreműködőnek nevezte meg az AVJO Bratislava s.r.o.-t és egy, az eredeti ajánlatában nem szereplő szakértőt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.