galéria megtekintése

Úgy titkolózik a MÁV, mintha hadiipari terméken dolgozna

Rendületlenül gyártja új mérővonatát a MÁV. A kiselejtezett Ganz postakocsik alvázán második éve épülő szerelvény átadására még várni kell, de a nemzeti vasút szerint tartják az „aktuális” ütemtervet. A mellesleg egy mellékvonali motorkocsi-család kifejlesztését is megalapozó projekt költségvetése viszont menet közben bizalmassá vált.

A high-tech ágazatban és a hadiiparban megszokott titkolózást a vasútnál azzal magyarázzák, hogy a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. „piaci érdekeit sértené”, ha az igényei szerint megálmodott mérővonat áráról a „versenytársak tudomást szereznének”. Ami méltányolható szempont, noha a költségek összesítését a projektzárás utánra ígérő MÁV illetékesei korábban, bizonyára a félrevezetés érdekében, azt terjesztették: az FMK-008 jelzésű szerelvény 1,4-1,5 milliárd forintba kerül majd. És meglehet, valahogy az is a megtévesztést szolgálhatja, hogy a vasútvonali mérések elvégzésére szakosodott cég

az eredetileg beharangozott időpont után egy évvel sem vehette át új járművét.

Bármiről is szóljanak a konspirációk, az FMK-008 sorozatszámú szerelvény gyártására a MÁV és felépítmény-vizsgáló vállalkozása 2013 decemberében szerződtek. Akkor úgy volt, hogy az új mérővonat fél évvel később akár már szolgálatba is állhat. És „A magyar közlekedés helyzete az EU-ban” című, 2014 februárjában, Kápolnásnyéken rendezett konferencia hallgatóságának Csépke András azt is elárulta: a speciális szerelvény később egy kétrészes, alacsony padlós mellékvonali motorkocsi gyártásához is alapul szolgál majd. Az akkor még a MÁV-Start Zrt. üzemeltetési igazgatójaként, ma már a vasúti személyszállító cég vezérigazgatójaként dolgozó szakember vállalását most is tartják. A MÁV legalábbis kérdésünkre megerősítette, hogy a gyártásban lévő szerelvény „kiváló alapot fog teremteni” a motorkocsi-fejlesztéshez. Egyedül arra nincs válasz, hogy az új diagnosztikai jármű mikor készül el.

 

Csak annyi biztos, hogy miután 2014 júniusában a különleges szerelvény nem volt átadható állapotban,

a gyártásáról szóló szerződést fél évvel meghosszabbították. A vonat azonban decemberben sem készült el. Aztán idén májusban lapunk azt a tájékoztatást kapta a MÁV-tól, hogy a jármű vontatott kocsija kész, fedélzeti műszereit a felépítmény-vizsgáló kft. nyáron telepíti. És miután a próbaüzemi engedély már rendelkezésre áll, október végére a motorkocsi járműszekrényének szerelése is befejeződik. Ezt a menetrendet a vasutasok látszólag komolyan is vették. Olyannyira, hogy a MÁV-tól a napokban megtudtuk: jelenleg a mérőkocsi típusvizsgálatai adnak munkát a szakembereknek. A már felszerelt mérőberendezések próbáit pedig a következő időszak időjárásától függően végzik majd el. Így a szerelvény szolgálatba állítása a típus-, illetve az üzembehelyezési engedélyek megszerzését követően megtörténhet.

Aki ezek után nem tudja eldönteni, az ünnepélyes avatás nagyjából mikorra is várható, ne magát okolja. Miközben a vasút közlése szerint „a mérőszerelvény gyártása az aktuális ütemterv szerint halad", a szolgálatba állítás feltételéül felemlegetett engedélyek érkezhetnek heteken, vagy hónapokon belül, esetleg akár egy év múlva is. De a Népszabadság olvasóinak nem kell aggódniuk, hogy lemaradnak a vonat átadásáról. A nemzeti vasútnál ugyanis írásba adták, hogy „sajtónyilvános eseményen" mutatják be a felépítmény-vizsgáló kft. új járművét, és a rendezvényre lapunkat is meghívják majd.

A nagy titkolózás közepette legfeljebb találgatni lehet, hogy

a vonatavatóra meghívott vendégek mit látnak majd.

Mindenesetre, ha a MÁV valóban felépítmény-vizsgáló cége versenytársaitól félti az FMK-008 titkait, a vasút gépészei nagyot „domboríthattak”. Maga az új mérővonat ugyanis nem éppen a nagysebességű vasutak féltve őrzött technológia megoldásaira épül. E helyett a MÁV közlése szerint az új járművet egy pár 0040-es sorozatú járműalvázon, illetve annak „szükség szerint” átalakított változatán építik fel. Azaz egy, a Ganz-Hunslet szereldéjében a Magyar Posta számára 1991-ben épült, időközben leselejtezett vasúti postakocsién. Ami már bizonyította sokoldalúságát. A MÁV Nosztalgia Kft. például ebből a vagontípusból alakította ki hálókocsijait. De a vasútnál szolgál a sínek közti gyomirtásnál bevethető változat is.

A mérőkocsik alapjául kiválasztott postavagonokkal aligha lehetett könnyű dolgozni. Lapunk legalábbis úgy tudja: a járművek nem voltak kifejezetten jó állapotban. Az FMK-008-as azonban, ha egyszer elkészül, akár vonzó munkahely is lehet a vasúti mérnökök számára. Szerkezeti rajzai szerint legalábbis a fedélzeten nem csak a mérőterem, a raktárak, a kiértékelő helyiség, a műhelyek, vagy a saját aggregátor kap helyet. A jármű személyzetét öt hálófülke, konyha és étkező, két zuhanyzó, illetve két illemhely várja majd.

Más lapra tartozik, hogy a vonat elhúzódó gyártása a MÁV Központi Felépítményvizsgáló vezetői számára okozhatott némi fejfájást. Még akkor is, ha egy régebbi mérővonat, az FMK-007 jelzésű mérőszerelvény nagyjából hét évvel ezelőtt telepített műszereivel hadra fogható. Ultrahangos méréseket ugyan nem végezhet, de a vágánygeometriai vizsgálatokra alkalmas. A 2015-ben esedékes méréseket pedig a társaság síndiagnosztikai szerelvényével (SDS) végezték el.

A Svájci Vasút 2016-2022 közti időszakra meghirdetett projektjein viszont a felépítmény-vizsgálónak már új mérővonatával kellene rajthoz állnia. Feltéve, hogy a szerelvény addigra elkészül és megszerzi a hatósági engedélyeket is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.