galéria megtekintése

Uber-vezér: Minket nem lehet leinteni

25 komment


Varga G. Gábor

Az Uber nem taxi, hanem technológiai vállalkozás, minden esetre azon dolgoznak, hogy megfeleljenek a szabályozásnak. Erről Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív vezetője beszélt lapunknak adott interjújában.

– Ha nem taxis, milyen szolgáltatást végez egy Uber-sofőr?

Fekete Zoltán: Nem taxi, csak személyszállító
Fekete Zoltán: Nem taxi, csak személyszállító
Koncz György / Népszabadság

– Mi azt mondtuk, hogy az Uber nem taxi. De azt nem mondtuk, hogy személyszállítás nem valósul meg. Az Uber technológiai szolgáltatás, amelyhez Magyarországon csak vállalkozóként lehet csatlakozni. A vállalkozók olyan szolgáltatást nyújtanak, amelyhez az engedélyeik megvannak, vagy annak megszerzése folyamatban van.

 

– Számos számlakibocsátó vállalkozásnál azonban a személyszállítás sincs megjelölve tevékenységi körként a cégkivonatban, így nem lenne joga ilyen szolgáltatást végezni.

– Az Ubernek nem feladata ezt ellenőrizni, de az alvállalkozónak feladata a szabályokat betartani.

Véget ért a jó világ

Komplett ágazat – autókölcsönző szolgáltatás, sofőrtoborzás – épült itthon a taxisok legnagyobb ellenségeként kikiáltott Uber működésére. Akadt vállalkozó, aki a bérelt autó mellé teljes munkaidőt, fix fizetést is kínált. A kormányzati szigorítások azonban most igencsak elbizonytalanították a szereplőket.

Ábrahám Ambrus írása: >>>

– Azt mondják, hogy nem taxi, mert nincs diszpécserközpont. De az alkalmazás pontosan azokat a funkciókat valósítja meg 21. századi formában.

– Az Uber autóspartnerei nem várakoznak a drosztokon, nem lehet a kocsikat leinteni, nincs előrendelés és nincs készpénzes fizetés. A szolgáltatás jellege más. Az Uber platformját sok városban személyszállítástól teljesen független célokra is használják, például csomagküldésre, vagy ételkiszállításra. A szabályozásnak az újfajta technológiákat is le kell követni.

– De ma még ez nem történt meg....

– Biztonsági övvel 1971-től szerelték fel kötelezően az autókat, Magyarországon a szabályozás mégis csak 1976-ban tette kötelezővé. Mi azt szeretnénk, ha 2016-ban a szabályozás ne öt év alatt kövesse le a technológiát.

Nem állnak le

Annak ellenére nem áll le az Uber a szolgáltatásával, hogy megszületett az a rendelet, amely szerint a rendszerüket használók autójáról akár le is vehetik a rendszámot. További részleteket itt olvashatnak: >>>

– Az Uber működése ma megfelel a magyar szabályozásnak? Igen vagy nem?

– Azon dolgozunk, hogy megfeleljünk a szabályozásnak, ezért tárgyalunk az összes döntéshozóval.

Fotó: Koncz György / Népszabadság

– Volt-e arra példa, hogy kiderült: egy sofőrjük nem teljesítette az adófizetési kötelezettségét, és volt-e ennek bármilyen következménye?

– Ellenőrizni és szankcionálni a hatóságok feladata. Mi adószámot kérünk a sofőröktől, és akik nem adták ezt meg, azok már nem dolgozhatnak Uber-autóspartnerként. Nincs tudomásunk jogerős adóhatósági elmarasztalásról. Tudjuk, hogy vannak folyamatban eljárások, de mi inkább a megoldásban vagyunk érdekeltek, nem a retorziókban. Fejlesztéseink célja, hogy a sofőrök egyszerűen tudjanak adózni, a NAV pedig egyszerűen tudjon ellenőrizni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.