galéria megtekintése

Törpe nagyvállalat lesz a Közgép

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 15. számában
jelent meg.


F. Szabó Emese
Népszabadság

Negyedére csökkenhet a Közgép szerződésállománya, miután már nem a Simicska-cég a közbeszerzések sztárja. A vállalat folyamatban lévő projektjei még így is legalább százmilliárd forintot érnek, és a durva visszaesés után is nagyvállalat méretű maradhat a társaság.

Negyedére eshet a Simicska Lajos tulajdonában lévő Közgép és konzorciumai által elnyert közbeszerzések értéke az idén. Lapunk – a közbeszerzési határozatok áttanulmányozásán alapuló – becslése alapján a folyamatban lévő ügyek, illetve a kevés új megbízás hozzávetőleg 100-120 milliárd forintot tesz ki.

Az utóbbi években ennek sokszorosa volt a Közgép és csapata által elnyert tenderek értéke: 2013-ban több mint 490 milliárd forintnyi, elsősorban autópálya-, közút- és vasútépítési beruházást nyert el. Tavaly is megközelítette ezt a szintet: a konzorciumi partnerekkel karöltve ugyanis a 430 milliárd forintot is meghaladta a megkötött szerződések értéke. A Közgép ebből persze csak egy részt mondhatott magáénak, ami 2013-ban 60, a múlt évben pedig több mint százmilliárd forint bevételt jelentett.

Azt a társaság maga is elismerte, hogy az állami megbízások jelentik számára az elsődleges forrást, hiszen bevételeinek 97 százaléka származik közbeszerzési tenderek megvalósításából. A minap bejelentett csoportos létszámleépítés ennek fényében nem annyira meglepő (a vállalat 350 alkalmazottjától kénytelen megválni). Kérdés, ez lesz-e az egyetlen leépítés. Ez nagymértékben függ attól, mit tud kezdeni a Közgép ellenszélben. Vagyis úgy, hogy immár kerékpárúthoz is hajlandó hidat építeni, ha már autópályahídra nem kap megbízást.

 

A folyamatban lévő közbeszerzési tenderek alapján 2015-ben igencsak megcsappant a Közgép által elnyert pályázatok száma és értéke. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy holnap a Közgép már csak gyaloghidakat és ürgeátjárókat épít majd, most is kap komolyabb megrendeléseket. Például a Radioaktív Hulladékokat Kezelő Közhasznú Nonprofit Kft. töretlenül a Közgépet bízza meg ilyen-olyan építési beruházásaival. Ez persze még így is csak 7,9 milliárd forint értékű megbízás. E mellett a ténylegesen új megrendelést egy-két elkerülő-, illetve kerékpárút vagy gyalogoshíd kivitelezése jelenti, együttesen pár milliárd forintért.

Áll a munka. Egyre kevesebb a Közgép-projekt
Áll a munka. Egyre kevesebb a Közgép-projekt
Reviczky Zsolt

Sokkal nagyobb tételt tesznek ki a folyamatban lévő programok. Ebből a legnagyobbat a Gyoma és Békéscsaba közti vasútvonal villamosítása és korszerűsítése jelenti, ez 39 milliárd forintot hoz majd a konzorciumnak.

Szintén jelentős értékű beruházás a Csornát elkerülő út kivitelezése, amely 30 milliárd forinttal egészítheti ki a soványka bevételeket. A Vác vasúti pályaudvarának és a vonalszakasz felújításának elvégzéséért járó 15 milliárd forint mellett még a budai fonódó villamos projektje hoz a Közgépnek és partnereinek 12 milliárd forintot.

Ezt leszámítva két nagy, évekre szóló megbízása is van még a társaságnak. Az egyik a nagy felületű burkolatjavításokra, a másik az egyéb tervezett útfelújítások elvégzésére kötött szerződés. Az egyik elvi kerete 75, a másiké 90 milliárd forint.

Ebben már benne van a tervezetten felüli ötvenszázalékos opciós megbízás is, vagyis a végső ár, amelyet a kivitelező cég végül zsebre tehet, ennél valószínűleg kisebb lesz. Ezt a két megbízást darabonként teljesíti a Közgép egyenként néhány milliárd forint értékben, az ütemezés negyedéves, a projektek legfeljebb 48 hónapra szólnak, s 2013-ban kezdődtek. Azt nem tudni, hogy a teljes összegből még mennyi van hátra, vagyis az összesen opcionálisan megvalósítható 165 milliárd forintból mennyi van még vissza.

Így, a két ütemezett útfelújítási program mellett összességében 112 milliárd forint értékű szerződést tud teljesíteni a Közgép az elkövetkező időben. Arányaiban ez azt jelenti – ha hasonló szerződésállományt produkál a továbbiakban is a társaság –, hogy a Közgép százmilliárdos cégből 10-20 milliárdos céggé zsugorodhat. Igaz, ez még mindig megfelel a nagyvállalati kategóriának Magyarországon.

Azért a cégből igen jó ütemben vettek ki hatalmas osztalékot. A 2014. évi eredmény után 11 milliárd forintot, épp az Orbán–Simicska-háború kirobbanása környékén. A korábbi évek egyenként, szintén milliárdos összegű osztalékaival együtt pedig 2009 és 2014 között a Közgép nagyjából húszmilliárd forint bevételt hozott tulajdonosainak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.