Negyedére csökkenhet a Közgép szerződésállománya, miután már nem a Simicska-cég a közbeszerzések sztárja. A vállalat folyamatban lévő projektjei még így is legalább százmilliárd forintot érnek, és a durva visszaesés után is nagyvállalat méretű maradhat a társaság.
Negyedére eshet a Simicska Lajos tulajdonában lévő Közgép és konzorciumai által elnyert közbeszerzések értéke az idén. Lapunk – a közbeszerzési határozatok áttanulmányozásán alapuló – becslése alapján a folyamatban lévő ügyek, illetve a kevés új megbízás hozzávetőleg 100-120 milliárd forintot tesz ki.
Az utóbbi években ennek sokszorosa volt a Közgép és csapata által elnyert tenderek értéke: 2013-ban több mint 490 milliárd forintnyi, elsősorban autópálya-, közút- és vasútépítési beruházást nyert el. Tavaly is megközelítette ezt a szintet: a konzorciumi partnerekkel karöltve ugyanis a 430 milliárd forintot is meghaladta a megkötött szerződések értéke. A Közgép ebből persze csak egy részt mondhatott magáénak, ami 2013-ban 60, a múlt évben pedig több mint százmilliárd forint bevételt jelentett.
Azt a társaság maga is elismerte, hogy az állami megbízások jelentik számára az elsődleges forrást, hiszen bevételeinek 97 százaléka származik közbeszerzési tenderek megvalósításából. A minap bejelentett csoportos létszámleépítés ennek fényében nem annyira meglepő (a vállalat 350 alkalmazottjától kénytelen megválni). Kérdés, ez lesz-e az egyetlen leépítés. Ez nagymértékben függ attól, mit tud kezdeni a Közgép ellenszélben. Vagyis úgy, hogy immár kerékpárúthoz is hajlandó hidat építeni, ha már autópályahídra nem kap megbízást.