Több órát késik a Malév-sajtótájékoztató – Nem tudják, mit mondjanak?

Két órát késik a Malév helyzetéről várt sajtótájékoztató, a jelek szerint azért, mert nem született meg időben a mondanivaló.

16.31

Az állam több pénzt nem adhat - szögezi le a cég elnöke, aki szerint a Malév jelenlegi adósságállománya hatvan milliárd forint...

Ha a rendkívüli pénzügyi terhektől meg tudjuk magunkat kímélni, akkor még jó ideig tudunk repülni. Ha elkezdik előre kérni a pénzt, vagy a IATA külön biztosítékokat kér, akkor bizony bármi megtörténhet - mondta Berényi. 

A IATA irodák által kiállított jegyekre a Malév vagyoni biztosítékot helyezett el, ahogy a hitelkártya-társaságoknál is, tehát az utasok többszörösen biztosítva vannak, nyugtatja az utasokat a cég elnöke, magyarázván, mi van abban a feltételezett helyzetben, ha a Malév működése mégis bajba kerül. 

16.18

Érkezik a Malév menedzsment. Berényi József elnök és Limburger Lóránt megbízott vezérigazgató, valamint Róna Márta kommunikációs igazgató.

Hungaroringes koromban találkoztam utoljára olyan nagy sajtóérdeklődéssel, mint most a Malév kapcsán. Tehát a Malév felér egy Forma-1-el - kezdi Berényi.

Egészen a mai napig is 757 ezer jegyzett foglalásunk van, s a korábbi évek nagyságrendjét messze meghaladó foglalás-állománnyal rendelkezünk - mondta Berényi János, aki elismeri: nagyon fontos, hogy mit hogy kommunikálunk a külvilág felé. 

Amit a kormány és a Malév vezetése tett, annak a a jó értelmezését szeretnénk most megadni - mondta az elnök.

A törvény hatálya alá helyezés annak a jegyében történt, hogy a kormány elkötelezett a légitársaság fenntartásában. Ez egy védőernyő, olyan, mint az amerikai chapter-11 mondta Berényi, hozzátéve, hogy a csőd szót kimondani sem szereti. Egyébként a jelenleg tartó kormányülésnek is kiemelt témája a Malév, s a tegnapi kormánydöntéssel megnyílt a lehetőség egy új felépítése előtt. 

A hét végéig likviditási terv készül, hogy meddig tartanak ki a Malév saját forrásai, s honnan kell a kormánynak megoldást találni. A mozgásterünk azonban rendkívül kicsi - mondta Berényi János, ismételve, hogy a kereskedelmi eredményeik nagyon jók. Olyannyira, hogy az iparágban komoly elismeréseket váltottak ki. 

16.13

Immár csaknem negyedórája várnak az újságírók a Malév jövőjéről szóló tájékoztatóra, mintegy harminc újságíró gyült össze, a terem végében pedig szinte az összes Malév-igazagtó is megjelent. Bár igyekeznek úgy tenni, mint akik nyugodtan várják a fejleményeket, de az arcukon és a gesztusaikon látszik, hogy igen feszültek. A vállalat történetében a legsúlyosabb pillanatokat élik át. 

Előzmények:

Ma 14 órára volt meghirdetve a Malév sajtótájékoztatója, ahol elvileg beszámoltak volna a céggel kapcsolatos legújabb kormányzati intézkedésről, illetve a társaság helyzetéről. A helyszínen azonban azt közölték az újságírókkal, hogy két órát tolódik az esemény. Valószínűleg az lehet a háttérben, hogy még nem dőlt el, pontosan mit is kommunikáljanak a közvélemény felé.

- Kommunikációs katasztrófa - kommentálták a történteket az ügy ismerői névtelenül. Mint írták, napok óta információs káosz uralkodik, lényegében ad-hoc döntések születnek a tulajdonosi oldalon. A mostani szerencsétlen lépés-sorozat tegnap kezdődött, amikor a Malév nem adott ki azonnal közleményt azt követően, hogy reggel megejelent: a kormány stratégiai jelentőségű vállalalttá nyilkvánította, s deklarálta, hogy az új csődtörvény speciális felszámolási szabályai vonatkoznak rá. Ezzel az intézkedéssel lényegében elismerték, hogy a vállalat működése pénzügyi okokból bármikor ellehetetlenülhet.

Tegnap délután kijött egy Malév-közlemény, amely egy nappal a hó vége előtt arról adott számot, hogy a hónap végén ellehetetlenül a cég finanszírozása. Ugyanakkor nyugtatni próbált, hogy a Boeing repülőgépek továbbra is a cég rendelkezésére állnak, az ILFC-vel való szerződés szerint. De ha ellehetetlenül a cég, mihez kell a repülőgép? Vagy mi lehetetlenül áll? A cég, vagy az általa folytatott gazdasági tevékenység, a repülés? Ezekre a kérdésekre nem sikerült választ adni, miközben a sajtó már a csődről, s ennek kapcsán arról cikkezik, hogy ki kaphatja vissza a repülőjegyét és ki nem.

Információink szerint mindennek a bizonytalanságnak az lett a következménye, hogy ismét visszaestek a jegyeladások, kiváltképp a külföldi piacokon. Ugyanakkor immár a magyar irodákban is tapasztalják az egyre inkább eluralkodó bizonytalanságot. 

A legvalószínűbb forgatókönyv, hogy bejelentik: tényleg ellehetetlenült a cég finanszírozása, ezért a repülés folytatása mellett elindul a cég felszámolása. Ugyanakkor meg fogják nyugtatni az utasokat, hogy a gépek fel fognak szállni. Az elmúlt időszak alapján azonban e forgatókönyv bármikor változhat. Kérdés, hogy miből és milyen jogalapon finanszírozzák a repülőgépek üzemelését, ugyanis a Malév pénze ki van számolva, az legjobb esetben is pár hétre elég. 

Ahogyan arról szerkesztőségünk is beszámolt, rövid távon biztosan nem áll le a Malév, miután tegnapi hatállyal a kormány nemzetgazdasági szempontból stratégiai jelentőségűnek minősítette a céget, az új csődtörvény alá rendelve azt. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.