galéria megtekintése

Tízmilliókat fizet a MÁV, hátha megmentik a harmincmilliárdos álmait

Rákészül saját fejlesztésű intercity-kocsijai sorozatgyártására a MÁV-Start. A több tízmilliárdos projekt megvalósítására pénz még nincs, de a vagonok előállításához a ­gépeket és eszközöket a nemzeti vasút személyszállító cége máris megvenné. Erre megvannak a tízmilliók.

Plazmavágó, emelőmágnes, Leica NA2 szintező. Nem, ezek legkevésbé sem a Csillagok Háborúja új epizódjának futurisztikus kellékei, a MÁV-Start Zrt. használna ilyen és hasonló „műhelyberendezéseket" Szolnokon, a nehézkesen levizsgáztatott IC+ jelzésű magyar intercity-kocsik gyártásához.

Valaki csak finanszírozza majd
Valaki csak finanszírozza majd
Bugány János / MTI

A beszerzésre a közbeszerzési eljárás kiírása már ősszel napvilágot látott, a személyszállítási és a gépészeti feladatokat egy­aránt kézben tartó vasútvállalatnál azonban úgy készülnek, a mintegy 25, különféle feladatokra szánt gép és berendezés majdani szállítójával 2016 első negyedévében szerződnek. A gyártóbázis felszerelése pedig ezt követően kezdődhet meg.

 

Nagy kapkodásra a MÁV-Start vezetésének nincs is oka. Csépke András vezérigazgató legalábbis

nem csinált titkot abból, hogy az IC+ kocsik sorozatgyártásához cégük még keresi a forrásokat.

Hogy hány kocsihoz, pontosan mennyi pénz kellene, a Könyves Kálmán körúton alighanem már kiszámolták, ám az eredményt nem verik nagydobra. Lapunk mindenesetre úgy tudja: az első kalkulációk ötvendarabos széria gyártásával számoltak. Amihez nagyjából 16 milliárd forintot kell előkeríteniük a vasúti lobbistáknak.

Ennyi pénzből a nemzeti vasút szolnoki járműjavító telephelyén eldolgozhatnak egy ideig a vasutasok. A MÁV-Start első embere korábban úgy vélekedett: eredetileg meglévő gyártókapacitásaik évente 10-15 vagon legyártását tették volna lehetővé. A már folyamatban lévő fejlesztések, így egy használaton kívüli raktár és csarnokrész áttervezése, a kocsiépítésnél használt állások felszerszámozása után viszont akár az évi 50 jármű kerekekre állítása is megoldható lesz. Ami megmagyarázhatja, hogy a vasútnál már grandiózusabb terveket fontolgatnak.

A társaságnál akár száz IC+ kocsi gyártásának feladata elől sem ugranának félre.

Csak legyen, aki állja a számlát.

A teljes cech ugyanis ilyen mennyiségnél 30-35 milliárd forint is lehet. Amihez a MÁV-Start saját erőből legfeljebb jelzésértékű összeget tud hozzátenni.

Száz IC+ kocsi gyártásának feladata elől sem ugranának félre
Száz IC+ kocsi gyártásának feladata elől sem ugranának félre
Fekete András / Népszabadság/archív

Az uniós támogatással kifejlesztett IC+ kocsik sorozatgyártásához az állami vasút leginkább azzal tud hozzájárulni, hogy elfogadott beruházási tervének megfelelően saját forrásból fizeti a négy részajánlat szerint leszállítható műhelyberendezések több tízmillió forintra rúgó árát.

Szolnokon mindenesetre örülhetnek.

Ha 2016 második negyedévében megkezdődik az új eszközök szállítása, telepítése, a város túlterhelt járműjavítója új emelő- és automata hegesztőberendezéseket, seregnyi kéziszerszámot, csőhajlítókat, korszerű fényezőberendezéseket kap. Az egyetlen igazán nyitott kérdés, hogy az új gépekhez, eszközökhöz valóban ­lesz-e munka is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.