Nagy kapkodásra a MÁV-Start vezetésének nincs is oka. Csépke András vezérigazgató legalábbis
nem csinált titkot abból, hogy az IC+ kocsik sorozatgyártásához cégük még keresi a forrásokat.
Hogy hány kocsihoz, pontosan mennyi pénz kellene, a Könyves Kálmán körúton alighanem már kiszámolták, ám az eredményt nem verik nagydobra. Lapunk mindenesetre úgy tudja: az első kalkulációk ötvendarabos széria gyártásával számoltak. Amihez nagyjából 16 milliárd forintot kell előkeríteniük a vasúti lobbistáknak.
Ennyi pénzből a nemzeti vasút szolnoki járműjavító telephelyén eldolgozhatnak egy ideig a vasutasok. A MÁV-Start első embere korábban úgy vélekedett: eredetileg meglévő gyártókapacitásaik évente 10-15 vagon legyártását tették volna lehetővé. A már folyamatban lévő fejlesztések, így egy használaton kívüli raktár és csarnokrész áttervezése, a kocsiépítésnél használt állások felszerszámozása után viszont akár az évi 50 jármű kerekekre állítása is megoldható lesz. Ami megmagyarázhatja, hogy a vasútnál már grandiózusabb terveket fontolgatnak.
A társaságnál akár száz IC+ kocsi gyártásának feladata elől sem ugranának félre.
Csak legyen, aki állja a számlát.
A teljes cech ugyanis ilyen mennyiségnél 30-35 milliárd forint is lehet. Amihez a MÁV-Start saját erőből legfeljebb jelzésértékű összeget tud hozzátenni.
|
Száz IC+ kocsi gyártásának feladata elől sem ugranának félre Fekete András / Népszabadság/archív |
Az uniós támogatással kifejlesztett IC+ kocsik sorozatgyártásához az állami vasút leginkább azzal tud hozzájárulni, hogy elfogadott beruházási tervének megfelelően saját forrásból fizeti a négy részajánlat szerint leszállítható műhelyberendezések több tízmillió forintra rúgó árát.
Szolnokon mindenesetre örülhetnek.
Ha 2016 második negyedévében megkezdődik az új eszközök szállítása, telepítése, a város túlterhelt járműjavítója új emelő- és automata hegesztőberendezéseket, seregnyi kéziszerszámot, csőhajlítókat, korszerű fényezőberendezéseket kap. Az egyetlen igazán nyitott kérdés, hogy az új gépekhez, eszközökhöz valóban lesz-e munka is.