galéria megtekintése

Orbánék csak tolják a tízmilliárdokat, az ország így is bukhat a csalássorozat miatt

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 05. számában
jelent meg.


F. Szabó Emese
Népszabadság

Két év alatt 45 társaság beruházásait 64,5 milliárd forinttal támogatta egyedi döntésekkel az Orbán-kormány. Ebből 41,4 milliárdot az autóipar és beszállítói hálózata kapott. Az adatok igazolják: a kormányzat a járműiparra épít. Épp a terület kiemelt szerepe miatt lehet veszélyes a hazai gazdaságra a Volkswagen-botrány.

Egyedi kormánydöntéssel 2013–2014-ben összesen 45 társaságot támogatott a kormány – derül ki Szijjártó Péter külügyminiszter egy képviselői kérdésre adott válaszából. A kormány 64,5 milliárd forintot osztott ki. A társaságok beruházásaik támogatására kapták a pénzt. A program utófinanszírozást jelent, vagyis a fejlesztéseket az érintett cégek végrehajtják, és a befejezés után jutnak hozzá az állami pénzhez.

Orbán Viktor a kormánynál. Látogatás a korábban szintén támogatott Mercedes-gyárban
Orbán Viktor a kormánynál. Látogatás a korábban szintén támogatott Mercedes-gyárban
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A felsorolt 45 társaság közül a legnagyobb támogatást, 16 milliárd forintot az Apollo Tyres Kft. kapta, de jócskán jutott más gumigyáraknak és egyéb autóipari cégeknek is. A 64,5 milliárdból az autóipar és annak beszállítói hálózata, benne a gumigyárakkal, 41,4 milliárd forintot kapott 2013-ban és 2014-ben. (Azaz ebben az időszakban ekkora összegről szóló szerződéseket kötöttek, a kifizetés dátuma a beruházás megvalósításának függvényében eltérő.)

 

Ez azt jelenti, hogy a kormány – ahogyan azt egyébként meg is fogalmazta korábban – tényleg komoly pénzeket fektetett a járműiparba az elmúlt két évben. Arról nem szólva, hogy korábban, vagyis 2010–2012 között az Opel 5,5, a Mercedes pedig mindösszesen 29,7 milliárd forintot kapott. Ehhez jött még az Audinak nyújtott több mint hatmilliárd forintos támogatás. A 45 támogatott cég között viszont innovatív vállalkozás – biotechnológiai, kutató vagy fejlesztő cég – alig akad.

Mivel a támogatott cégek között a járműipar kiemelkedő – és a beruházási adatok felfutása az uniós projektek mellett az ilyen fejlesztéseknek volt köszönhető az elmúlt években –, a magyar gazdaság bizonyosan meg fogja érezni a Volkswagen konszerntől induló csalássorozat következményeit.

  Azt természetesen még nem lehet számszerűen megmondani, mekkora lesz ez a hatás, de mivel a járműipar adja a magyar GDP nyolc százalékát, könnyű menetre biztosan nem érdemes számítani. Főleg annak a tapasztalatnak a fényében, hogy már az Audi egy hónapos leállása is nyomot hagy a negyedéves GDP-ben: tavaly augusztusban az ipari termelés bővülése hat százalékkal maradt el a júliusitól.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.