galéria megtekintése

Titokban tartják, kartellezett-e a Közgép

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 20. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

A maga részéről lezárta az M4-es autópálya építői elleni kartellvádak vizsgálatát a Miniszterelnökség. Megérzésük szerint a Közgép vagy a 110 milliárd forintos beruházásról kirúgott másik négy cég egyeztette vállalási árait. Az igazság feltárása azonban a Gazdasági Versenyhivatalra (GVH) marad.

„Az M4-es autópálya Abony–Fegyvernek közötti szakaszra vonatkozó belső ellenőrzési vizsgálat befejeződött, annak dokumentumai egyelőre még nem nyilvánosak” – válaszolta lapunknak a Miniszterelnökség.

A Lázár János miniszter által bejelentett ellenőrzést övező titkolózást azzal magyarázzák, hogy az állítólag Brüsszelben megfogalmazódott kartellgyanú miatt nem csupán a tárca belső ellenőrei vizsgálódtak.

Április derekán a GVH is belevágott, hogy kiderítse: ki kell-e nyomoznia, a március végén leállított sztrádaépítés múlt pénteken felmondott kivitelezői szerződései milyen körülmények között születtek.

 

A kérdés, hogy a Közgép és az A-HÍD, illetve a Colas–Swietelsky párosa, valamint a Strabag összebeszéltek-e, mielőtt 2013 nyarán leszerződtek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-vel az M4-es Abonyt Fegyvernekkel összekötő, három szakaszra bontott mintegy 29 kilométerének megépítésére. A versenyhivatal egyértelmű állásfoglalására azonban egy ideig még várni kell. A Miniszterelnökség bejelentése nyomán napirendre vett ügy ugyanis jelenleg az „elővizsgálati” szakaszban van.

Ami annyit tesz, a GVH szakértői próbálják eldönteni, hogy indokolt-e a versenyfelügyeleti eljárás megindítása. A határozott állásfoglalásra a szervezetnek hatvan napja van, ami június 14-én jár le, de ha úgy ítélik meg, az előzetes vizsgálódás újabb két hónappal még meghosszabbítható. Mindehhez biztos alap: az összesen 110 milliárd forintos üzletből a kormánnyal korábban még gyümölcsöző viszonyt ápoló Simicska Lajos cége, a Közgép vezette konzorciumnak 32,5 milliárd forint esett volna le 2,3 kilométernyi autópálya és egy a Tisza felett átívelő sztrádahíd megépítéséért.

Sztrádatorzó az M4-esen. A Közgép megbízását befejezettnek nyilvánították
Sztrádatorzó az M4-esen. A Közgép megbízását befejezettnek nyilvánították
Veres Viktor / Népszabadság

Az Abony és a Tisza közötti 13,4 kilométer építésére szerződtetett Colas és Swietelsky kettős 46,7 milliárdért futott neki az elnyert munkálatoknak. A Tiszától Fegyvernekig vezető 13,2 kilométer beruházását pedig a Strabag 31,5 milliárdért vállalta. Mindezt úgy, hogy a korabeli dokumentumok tanúsága szerint a NIF közbeszerzési eljárásán induló pályázók egymással is versenyben voltak. A Strabag például hárommilliárd forinttal olcsóbb ajánlatával vette el a maga szeletét az M4-es beruházásából a Colas–Swietelsky konzorciuma elől.

Egyelőre nem lehet tudni, a Miniszterelnökség belső ellenőrei mire bukkantak, amikor saját házuk táján sepregetve tanulmányozták, a kormány milyen előzmények után utasította a NIF Zrt.-t az M4-es kivitelezői szerződéseinek megkötésére.

És messzemenő következtetéseket abból sem lehet levonni, hogy miután Lázár János munkatársai lezárták saját jelentésüket, a kormány hagyja tovább vívódni a GVH-t az Európai Bizottság máig meg nem nevezett hivatalnokának közlésére hivatkozva meglebegtetett kartellügyben.

Mert ez éppen úgy jelentheti, hogy a Miniszterelnökség biztos nyomot talált, mint hogy valójában nincs semmi kézzelfogható, de a döntéshozók alaposnak akarnak látszani.

Gondolhatják, versenyhivatali szakemberek talán észrevesznek valamit, ami a kevésbé dörzsölt belső ellenőrök figyelmét elkerülte. Bárhogy is, annyi biztos, egy esetleges eljárás megindításánál a GVH a meglepetés erejéről lemondhat. Amit elsősorban az M4-es építésének leállítása, illetve szerződéseinek felmondása miatt magyarázkodó, a kartellvizsgálatot bejelentő Miniszterelnökségnek köszönhet.

A hatvanmilliárd forintnyi munka elvégzése után az ország kellős közepén félbehagyott sztráda nyomvonaláról levonuló öt építő cégnél ezzel együtt nem lehetnek teljesen nyugodtak. A nagyszabású vizsgálatait rendszerint „hajnali rajtaütéssel” kezdő GVH ugyanis akár már szerda reggel lecsaphat. És ilyenkor mindent visznek: számítógépek, mobiltelefonok, iratok, naptárak, de még az egyszerű jegyzettömbök is könnyedén a versenyhivatal vizsgálati anyagába kerülhetnek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.