galéria megtekintése

Van valami nagyon gyanús a Volánbusz-vezér múltjában

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 21. számában
jelent meg.

Munkatársunktól
Népszabadság

Titok, milyen végzettséggel vezeti a Volánbusz Zrt.-t Fekete Antal. Lapunk megpróbálta hivatalos helyen megcáfoltatni a vállalatvezető iskolai végzettségével kapcsolatos pletykákat, ám megannyi próbálkozása alkalmával rendre kitérő válaszokat kapott.

Kiderült: nem írnak elő iskolai végzettséget ahhoz, hogy valaki vezethesse az ország egyik legnagyobb közlekedési vállalatát. A helyi és helyközi autóbuszjáratokat üzemeltető Volánbusz Zrt.-től szerkesztőségünkhöz forduló dolgozók azt mesélték, teljesen bizonytalan, milyen végzettséggel rendelkezik a társaság vezérigazgatója. Kutatásaink során kiderült,

Fekete Antal tanulmányairól szinte lehetetlen érdemi információkat szerezni, annak ellenére, hogy száz százalékban állami tulajdonú vállalatot vezet.

Először a Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter felügyelete alá tartozó Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-hez fordultunk. A vállalatvezetőt 2013 augusztusában a Dél-alföldi Közlekedési Központ (Dakk), majd 2015 áprilisában e poszt mellé a Volánbusz élére állító illetékesek válaszából nem derült ki, hogy a négy dél-alföldi Volántársaság integrációja során érdemeket szerzett vezető milyen végzettséggel dicsekedhet.

 

A Szivek Norbert vezette cég annyit írt: Fekete Antal „felsőfokú, szakirányú iskolai végzettségeinek megszerzése után szállítmányozási és logisztikai területen tevékenykedett”. Ami nem konkrét válasz. A Volánbusz Zrt.-nek viszont ilyen válaszra sem futotta. A tavaly 84,5 millió helyközi és 9 millió helyi utast szállító, mintegy 820 autóbusszal rendelkező, 27,9 milliárd forint nettó árbevételű állami vállalattól válasz csak közérdekű adatigénylésünkre érkezett, melyben Fekete Antal iskoláinak és iskolai végzettségeinek megnevezését kértük. Abból viszont csupán két dolog derült ki.

Egyrészt, hogy a Volánbusz álláspontja szerint Fekete Antal vezérigazgató iskolai végzettségeinek felsorolása olyan személyes adatokat érint, amelynek „közlésére nincs jogszabályban előírt kötelezettsége” a társaságnak. Másrészt kiderült az is, hogy az állami vállalat „vezető tisztségeinek betöltéséhez jogszabály nem ír elő külön teljesítendő követelményt, szakmai képzettséget. Továbbá bármely munkakör esetében nincs olyan utasítás és szabályzat bevezetve, amely az alkalmazással kapcsolatos követelményeket határozná meg.

Vagyis elvileg – miközben Magyarországon akár két-három diplomával bárki lehet közmunkás, a buszvezetőknek pedig időről időre számot kell adniuk felkészültségükről – az utasok millióinak életét, közlekedésének biztonságát meghatározó vezetői döntéseket akárki meghozhatja. Minden egyedül azon múlik, az MNV igazgatósága kinevezi-e a cég élére.

Mert a közszolgáltató cég lapunknak küldött válaszából az is kiderül, hogy a Volánbusz Zrt.-nél „bármely munkavállaló alkalmazásának feltételeit a mindenkori munkáltatói jogkör gyakorlója határozza meg”. Minthogy Fekete Antal nem „bármely” munkavállaló, hanem vezérigazgató, esetében aki az alkalmazás feltételeire kíváncsi, annak az MNV-hez kell fordulnia. Lapunk azonban hiába fordult újra, immár közérdekű adatigénylés formájában a nemzeti vagyon felelősségteljes kezelésével megbízott állami céghez. Az MNV Zrt. hasonló válaszokat adott, mint a Volánbusz.

Fekete Antal szalagot vág
Fekete Antal szalagot vág
Imre György / Népszabadság

Azt mindenki maga eldöntheti, egy állami vállalat első számú vezetője esetében indokolt-e megkövetelni valamiféle iskolai végzettséget. Vagy elég a vezérigazgatói posztra kerüléshez, amit az MNV közöl Fekete Antalról. Jelesül, hogy a vezérigazgató „a versenyszférából érkezett a közösségi közlekedés világába”. És hogy az „MF Cargo Kft. tulajdonosaként és ügyvezető igazgatójaként 2002 és 2012 között jelentős, nagyvállalati szintű vezetői tapasztalatokra tett szert”.

Miközben a vagyonkezelő az iskolai végzettségeit nem fedte fel, hosszasan értekezett arról, hogy miután kinevezték a Dakk élére, ott „vállalatvezetői tevékenysége során a Volán-társaságoknál általánosan kialakult gyakorlattól eltérő szemléletet igyekezett meghonosítani. Irányítása alatt zajlott le a négy dél-alföldi Volán-társaság integrációja, amely során arra törekedett, hogy a helyben meglévő jó gyakorlatokat a teljes térségre kiterjessze, ugyanakkor több területen kezdeményezett olyan új szervezeti és műszaki megoldásokat, amelyek pozitív fogadtatásra találtak”.

Lapunk a végzettségről szóló információk kiadásáért további jogi lépéseket tesz.

Bejelentést tehet a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál, vagy a Fővárosi Törvényszékhez fordulhat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.