Teljesen szokatlan: magán spórol a vasút! Meg az utasokon és a dolgozókon

Megvágta magát a MÁV: a társaság saját számításai szerint 12 milliárd forintot faragott le költségeiből az elmúlt két évben. Vezérigazgatósága kevesebb irodát használ, kevesebbet költenek gépkocsira, de spóroltak a személyszállításon és a vontatáson is.

Jó gazdához méltón továbbvitte elődei örökségét Szarvas Ferenc. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója másfél évvel ezelőtti leigazolásakor úgy vélekedett: a nemzeti vasút, a menedzsment kezében lévő eszközökkel, 20-25 milliárd forinttal csökkentheti működési költségeit. A központi költségvetés kiegyensúlyozásánál számításba vehető százmilliárdos nagyságrendű spórolásra azonban már nincs lehetőség. Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) vezérigazgatói székét formálisan vasutas egyenruhára cserélő vezető bevallása szerint, részben a már posztjára lépésekor megkezdett változtatások folytatásával, vállalása felét teljesítette.

Működési költségeit több mint 12 milliárd forinttal csökkentette 2011 végéig a MÁV Szarvas Ferenc szerint. A fővasutas akár órákig tudja sorolni, hol és mennyi feleslegesen elköltött forintot fogtak meg az elmúlt két évben. Hallgatósága úgy érezheti: a MÁV háza táján talán nem is maradt olyan terület, amit a takarékoskodás elkerült. Pedig dehogynem.

A nadrágszíjat ezzel együtt valóban sok helyen meghúzták a vasutasok. A MÁV Csoport anyagjellegű ráfordításai 2010-2011-ben hozzávetőleg nyolcmilliárd forinttal csökkentek. A magára 2009-ben még 130 milliárd forintot költő vállalat két év alatt hat, az inflációt is figyelembe véve 14 százalékkal mérsékelte kiadásait.

A takarékoskodást a személyi jellegű ráfordításokon kezdték: a rend kedvéért a MÁV felső vezetőinek bérét 15-25 százalékkal vágták vissza. A kifizetett bértömeg azonban tavaly összességében nem változott. Az adóváltozások miatt a társaság hatmilliárd forintot költött bérkompenzációra.

A spórolás elérte a beszerzéseket is. A MÁV 1,8 milliárd forinttal vette vissza költekezését: 2010-ben 705 millió, tavaly 1,1 milliárd forinttal kevesebbet költöttek. De azt tervezik, hogy a jövőben is minden kiadott forintot alaposan megnéznek. Ez pedig azzal jár majd, hogy a vasút gépkocsiflottájára is kevesebb jut – a számítások szerint 2012-től kezdődően évente 400 millió forinttal.

A MÁV vezetése változtatott örökölt szerződésein is, amivel évente 2,5 milliárd forintot takarítanak meg. A korábban külső vállalkozókra bízott felsővezeték-karbantartást például az idén januárban a vasút visszavette és saját maga csinálja. Ami önmagában kétmilliárd forint kiadást tesz feleslegessé a várakozások szerint. De a társaság vezérigazgatósága is összehúzza magát. A korábban „vízfejnek” titulált szervezet nyolc százalékkal kevesebb irodai területet használ. Így a bérleti díjakból évente százmillió forintot faraghatnak le.

A vasútnál ma úgy gondolják: amit saját munkaerővel meg tudnak oldani, felesleges másokra bízni. Ennek jegyében azokat a szakértői munkákat, amelyeket a MÁV szakemberei is el tudnak végezni, nem adják külsősöknek. De a vasútnak dolgozó idegen szolgáltatókat is próbálják „kapun kívülre” szorítani. Az elképzelések szerint az első „áldozatok” között lehetnek az állomásokat takarító vállalkozások. A peronokat, a hivatalos álláspont szerint, a vasutasok is le tudják seperni. Vagy ha nem, hát majd megtanulják. Az idegen szolgáltatók kiebrudalása ugyanis önmagában 600 millió forintot hoz a konyhára.

A MÁV saját vállalkozásainál is körülnézett. A pályakarbantartással foglalkozó MÁV Gép Kft.-t így valószínűleg hamarosan összevonják a MÁV FKG Kft.-vel. Ezzel mintegy évi 700 millió forint veszteség keletkezésétől kímélte meg magát a vasút. Emellett új szolgáltatási struktúrában működtetik tovább a Záhony-Port Zrt.-t és a MÁV informatika Zrt.-t, amin cégenként 150-150 millió forintot fognának.

A vontatásnak is kevesebbel kell beérnie. A mozdonyvezetők munkaszervezésében bevezetett hatékonyságjavító intézkedésektől és a többi között a 2009-hez mérten 20 százalékkal kevesebb mozdony szolgálatban tartásától 3,2 milliárd forint költségcsökkenést várnak. De mérsékelte a kiadásokat az is, hogy a mozdonyokat korszerű, a jelen idejű információkat egy központi rendszerbe továbbító fogyasztásmérőkkel szerelték fel. Az elhasznált üzemanyag legalábbis a berendezések bekapcsolása óta 11 százalékkal mérséklődött. Ami úgy 1,1 milliárdos kiadáscsökkenést eredményezett.

Kevesebbet költött a személyszállítás is. A MÁV-Start Zrt. 1,3 milliárd forint megtakarítást ért el a motorvonatok használatának hatékonyabbá tételével, a munkaerő-kölcsönzés leállításával, az oktatás, valamint az előfűtési szolgáltatás átszervezésével. Ezen felül két év alatt 2,2 milliárd forinttal bevételeit is növelte a kiemelt vasútvonalakon bevezetett fokozott jegyellenőrzéssel, a nemzetközi jegyárak emelésével, illetve az életkorhoz kötött, 20 százalékos üzletpolitikai kedvezmények megszüntetésével.

Végül a vezérigazgatóság „keze” elérte a legtávolabbi telephelyeket is. A vasút által használt területek racionalizálása, illetve a készletgazdálkodás átalakítása 1,9 milliárddal erősítette meg a MÁV kasszáját.

A padlás kisöprése ezzel együtt még aligha ért véget a vasútnál. A társaság első embere által bevállalt 20-25 milliárd forintos költségcsökkentéshez legalábbis egy kevés még hiányzik. Vagyis most azokon a sor, akiket a kiadások lefaragása eddig elkerült.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.