Tél idén is lesz! A közútkezelő szokás szerint felkészült
Rácuppantak az időjárás-előrejelzésekre a 30 ezer kilométeres állami közúthálózat kezelői. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 78 üzemmérnökségén hivatalból figyelik, mit jósolnak a meteorológusok. Ha havat, ónos esőt, fagyot, a november 10-e óta téli készenlétben álló munkagépek az előzetes ütemtervnek megfelelően hozzáláthatnak feladataikhoz. De az időjósoktól a közutasok elleshetik a televíziós szereplés csínját-bínját is. Amire nagy szükség is lesz, miután az Útinform uniós pénzből kialakított stúdiójában bele akar vágni a saját televíziós műsorok, időjárás-jelentéshez hasonló filmecskék készítésébe.
A hollywoodi babérok megszerzése helyett ezzel együtt a Magyar Közút az idén kiöregedett munkagépei, autói és eszközei cseréjét állította fejlesztései középpontjába. A társaság több mint 8,6 milliárd forintot fordít járműparkja korszerűsítésére. Új nehézgépeit 6,3 milliárd, új sószóróit 478 millió, egyéb szolgálati járműveit 1,86 milliárd forintért lízingeli.
Ennyiből komoly fejlesztésekre futotta. A társaság közlése szerint többségében félmillió kilométert futott eszközhordozó nehéz tehergépjárművei 34 százalékát lecserélte. Így 190 új teherautó állhatott szolgálatba. Ezen felül további 80 univerzális eszközhordozó gépet is hadba állít a cég a következő hónapokra.
De a flotta fejlesztését a társaság jövőre is szeretné folytatni. Úgy tartják: jelenleg csak az alapok állnak rendelkezésre. A Magyar Közút eszközparkjában 520 saját sószóró adapter van, amiből 97 egység, az állomány 19 százaléka fiatalabb egy évnél. Hóekéből 580, hómaró adapterből 156, önjáró hómaró gépből 54, rakodógépből 165 hadra fogható áll rendelkezésre.
A korábbi beruházások nyomán szinte a teljes útellenőri autópark is lecserélődött az elmúlt egy évben. De fontos technológiai újításként említik, hogy a cég mintegy 1200 gépjárművébe flottamenedzsment-rendszert építettek be. Ezzel a járművek koordinációja hatékonyabb lett, pontosan követhetővé vált a bejárt útvonaluk, ami a költségek csökkentését eredményezi.
A gépállomány felkészítése mellett a Magyar Közút a síkosság megszüntetésére használt anyagokat is beszerezte. A társaság kezdőkészletként 53 ezer tonna útszóró sóval, 340 tonna kalcium-klorid-granulátummal és 620 ezer liter kalcium-klorid-oldattal rendelkezik. Szükség esetén további 90 ezer tonna útszóró sót, 302 tonna kalcium-klorid-granulátumot és 1,5 millió liter kalcium-klorid-oldatot is le tud hívni a keretszerződéseinek köszönhetően. A hófúvások elleni védekezéshez pedig az érintett útszakaszok mellé védőeszközöket, hófogó rácsokat és hálókat helyeztek ki.
A társaság úgy számol: az elkövetkező hónapok feladatai várhatóan 6-8 milliárd forintos költséggel járnak majd. Az elsődleges tennivaló ebben az időszakban a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés, valamint megfelelő időjárási körülmények között a téli kátyúzás lesz. Azért, hogy a társaság ezeket a feladatait hatékonyan el tudja látni, a következő hónapokra csaknem 550 fővel növelte munkavállalóinak számát, így velük együtt közel 3500-an dolgoznak közvetlenül a téli útüzemeltetési feladatok ellátásán, koordinációján.
Felkészültség ide vagy oda, idén télen sem megy majd minden azonnal. Amennyiben szükségessé válik, a közútkezelő munkagépei megkezdik a síkosság elleni preventív jellegű sózást és a hóeltakarítási munkákat is. A hóeltakarítás viszont csak akkor indulhat meg, ha a lehullott hó vastagsága meghaladja az öt centimétert. Az alatt csak sózásra van lehetőség, megelőzve a forgalom által letaposott hó burkolatra fagyását.
A munkálatokat előzetes ütemterveknek megfelelően végzik. Először az országos közúthálózat ütőerének számító főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követik a mellékutak.
A közlekedők az útviszonyokról, a forgalmi helyzetről, a téli időszakban járhatatlanná vált utakról, elzárt településekről a Magyar Közút megyei diszpécserszolgálatai mellett a társaság útinformációs osztályánál is érdeklődhetnek. De új szolgáltatás a mobiltelefonra optimalizált weboldal, valamint az Útinform Android és iOS telefonos operációs rendszerekre írt alkalmazása is. Ezenkívül tervezik a Traffic Message Channel (TMC) szolgáltatás bevezetését is, ami az autós rádiókészülékekre lehetővé teszi a digitálisan kódolt közlekedési információk átvitelét, a futó rádióprogrammal párhuzamosan.