galéria megtekintése

Furcsa per folyik a főváros ellen

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 19. számában
jelent meg.


Ábrahám Ambrus
Népszabadság

Jogalkotás elmulasztása miatt perelte be a Fővárosi Közgyűlést az egyik fuvarszervező taxitársaság volt vezetője. Bár a Fővárosi Törvényszék első fokon nem adott igazat Dióslaki Gábornak, ám szerinte a döntés teljesen ellentétes az uniós joggal, s a város vezetésének igenis, van felelőssége a tarifák elmaradó módosítása miatt, ezért biztosan nemzetközi fórumokhoz fordul majd.

Furcsa per folyik a főváros ellen, amelyben első fokon nemrég döntött a bíróság – tudta meg a Népszabadság. A Fővárosi Közgyűlést egy taxis-fuvarszervező cég volt tulajdonosa, Dióslaki Gábor citálta a bíróság elé, mert az nem változtatott időben a taxis díjakon. A történet 2011-ig nyúlik vissza, akkoriban szinte egymást érték a taxismegmozdulások, a pesti sofőrök a piac rendezését, a tarifák módosítását követelték, mert nem tudtak megélni a viteldíjakból.

Az akkor még a Budapest Taxi vállalatot vezető Dióslaki Gábor 2011 októberében kérelemmel fordult Tarlós István főpolgármesterhez azért, hogy módosítsák az akkor még maximális árakat elrendelő taxirendeletet. Szerinte elfogyott az eredményes működést lehetővé tevő nyereségtartalom a díjakból, hiszen azokat több mint egy évtizeddel korábban, 2000-ben határozták meg. Azóta az összesen 90 százalékos inflációt és a drasztikusan megemelkedő üzemanyagárakat sem tudták érvényesíteni a tarifákban.

Hogy a problémával miért a Fővárosi Közgyűléshez fordult, azt lapunknak azzal indokolta, hogy az ártörvény ebben az esetben a közgyűlést nevezi meg árhatóságként, vagyis olyan szervezetként, amely a díjakról dönteni hivatott. A volt cégvezető szerint az árak megállapításáról szóló törvény arról is szól, hogy a kérelmére 30 napon belül válaszolni kell, hiszen egy érintett (azaz egy erre felhatalmazott) terjesztette elő.

 

A válasznak a jogszabályok szerint szigorú keretei vannak, s összesen két megoldás lehetséges. Jóváhagyás esetén rendeletet kell alkotni, elutasítás esetén viszont egy erről szóló határozatot kell hoznia a testületnek. Tarlós István a kérelmet nem vitte a közgyűlés elé, így az napirendre sem vette a tarifakérdést. A Főpolgármesteri Hivatal több mint négy hónappal később küldött egy levelet, amelyben a cégvezető türelmét kérte. Dióslaki szerint azonban ez a levél nem tekinthető a módosítási kérelmére adott válasznak, hiszen az nem felelt meg a törvényben leírt követelményeknek. A tarifákat végül a főváros csak 2013. szeptember 1-jétől emelte meg.

Taxiáremelés 2013-ban. Volt vállalkozó, aki nem tudta kivárni a rendeletet
Taxiáremelés 2013-ban. Volt vállalkozó, aki nem tudta kivárni a rendeletet
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A taxistársaság vezetője szerint a közgyűlés tétlensége miatt a kérelem 2011-es beadása, s cége 2013-as eladása között 30 millió forint elmaradt bevétele keletkezett. Ezt a pénzt szeretné most peres úton a fővároson bevasalni, mivel álláspontja szerint a főváros jogalkotási kötelezettségének elmulasztásával ekkora gazdasági kárt okozott.

Az elsőfokú ítélet elsöpörte a korábbi cégvezető érveit. A Fővárosi Törvényszék (FT) szerint a közgyűlésnek nincs jogalkotási felelőssége a kérdésben, így anyagi felelősség sem terheli a grémiumot. Dióslaki szerint az ítélet ellentmond a jogállami normáknak és az uniós jognak. Ragaszkodik álláspontjához, s ha itthon másodfokon is veszít, a nemzetközi fórumok elé viszi az ügyet, már csak azért is, mert ő maga sok esetben az uniós jogra hivatkozik. Az pedig érdekes lehet, hogy egy Magyarországon kívüli sikeres jogi eljárás mennyire lenne inspiráló más – érdeksérelmet elszenvedett – cégek számára, hiszen a jogalkotással vagy annak hiányával elkövetett vélt károkozás miatt alighanem sok cég perbe citálná a magyar államot.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.