Jelenleg négy cég van a piacon. A Fővárosi Közgyűlés nyár elején zárt ülésen, konspiratív körülmények között osztotta újra a másfél milliárdos piacot. Közvetlenül a döntés előtt ismertették a határozati javaslatot, amelynek tartalmát a képviselők azt megelőzően nem ismerték: a határozat értelmében jövő januártól egyetlen szolgáltató kap koncessziós jogot, méghozzá húsz évre.
A GVH levele nyomatékosította: amennyiben a főváros egyetlen szereplőnek – cégnek vagy konzorciumnak – adna hosszú távra, kizárólagos koncessziós jogot, az ellentétes lenne a versenytörvénnyel és semmisnek minősülhet az így kialakított szerződés.
A versenyhatóság szerint ilyen esetben a szolgáltatás színvonala romolhat, a turistabuszok jegyárai nőhetnek. Lapunk információi szerint akár 30 százalékos drágulás is bekövetkezhet, ha a monopolhelyzetbe kerülő szolgáltató a fővárosi jegyárakat a környező országokéhoz igazítja.
|
Szép kilátások, de csak turistáknak Teknős Miklós / Népszabadság |
A hatóság arra is emlékeztet, hogy ebbe a próbálkozásba egyszer már belebukott a főváros. 2008-ban négy évre odaadták a teljes piacot a jelenlegi legnagyobb piaci szereplőnek, a City Tour Hop on Hop off Idegenforgalmi Kft.-nek. Ekkor a GVH eljárást indított, mire a főváros kénytelen volt szerződést bontani a céggel. A GVH arra is emlékeztetett, hogy a BKK saját, 2012-es tanulmánya szerint a főváros számára a többszereplős versenypiac lenne a legmegfelelőbb.
Megkerestük a fővárost, amely az ügyben a pénteken kiadott nyilatkozatot küldte el nekünk. Eszerint a BKK nevében Dabóczi Kálmán vezérigazgató július 28-án, azaz a pályázat kiírása után válaszolt a GVH-nak. Közlekedésszakmai okokkal indokolták, hogy egyetlen szereplőre írták ki a tendert,
„mivel így csökkenthető a főváros útjainak a terhelése”.
A közbeszerzés feltételeit pedig úgy írták ki, hogy a „valódi verseny biztosítva legyen”. Ám nem ez derül ki a pályázati kiírásból: az elérhető száz pontból 60-at lehet kapni olyan szubjektív szempontokra, mint az üzleti terv és a „szakmai koncepció szakmai színvonala”, míg a megajánlott koncessziós díjért legfeljebb 30 pont jár.
|
Hamarosan egy szerplő lehet a mai verseny helyett Teknős Miklós / Népszabadság |
Dabóczi azzal is érvelt, hogy a nemzeti vagyonról szóló törvény szerint a helyi különcélú menetrend szerinti szolgáltatás – ilyen a városnéző busz is – kizárólagos önkormányzati tevékenység, amit az önkormányzat vagy saját maga végez, vagy koncesszióba ad. A piacon érintett többi városnéző buszos cég, a Mr. Nils Kft., a vele részben átfedésben működő Programcentrum Kft., továbbá a Big Bus többször is hangoztatta: szabályozott versenyre van szükség ezen a piacon. A tiltakozásokon, tüntetéseken egyedül a korábban a teljes piacot bekebelezni próbáló City Tour Hop on Hop off Kft. nem vett részt.
Törvény nélkül nincs monopólium
„Ha az állam, vagy az önkormányzat valamilyen feladatot kiad a kezéből külső szereplőnek, a versenyfeltételeknek is érvényesülniük kell az ilyen területen” – mondta egy nevének elhallgatását kérő versenyjogász az ügy kapcsán. A kivételt csak az jelent, ha az állam valamilyen közjogi aktussal, azaz törvény vagy törvényerejű jogszabály megalkotásával „felmenti” az adott piacot a versenyfeltételek érvényesülése alól. Ez történt például a dohány-nagykereskedelem egy kézbe adásakor. Ez esetben a GVH-nak nincs joga eljárni az adott vállalkozással szemben. Azonban ha nincs ilyen, úgy a GVH a versenypártoló tevékenysége keretében felléphet, elsőként úgy, hogy figyelmeztet.