Fogalma sincs a kormánynak, mit is kezdhetne a helyközi személyszállítás kizárólagos jogait a 2016 végén esedékes piacnyitáskor elvesztő Volán-társaságokkal. Mindenesetre mert abban van a pénz, ezer új autóbuszt még vesznek. És míg tart az ötletelés, az öt éve hatalmon lévő kormánypárt „elmúltnyolcévezett” is egy kicsit.
Mindez talán szóba se jön, ha alig egy hete Lázár János nem érzi szükségét, hogy zavart keltsen a Volánok ügyében. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azonban hangsúlyozva, hogy döntés még nincs, a kormánya döntéseinek megmagyarázására összehívott sajtótájékoztatóján bejelentette: lehetséges, hogy a jövőben megszűnnek a Volán-társaságok, feladataikat pedig átpasszolják a személyszállítás területén remekelő MÁV-Start Zrt.-nek. De az is lehet, hogy nem. Mert a miniszter szavai szerint nagy vita zajlik a kérdésben. Akkora, hogy a Volán cégekért aggódó Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) már Kövér László házelnököt is megpróbálta bevonni az ügybe.
Busszal várják a liberalizációt M. Schmidt János / Népszabadság |
Egyelőre nem lehet tudni, az érdekvédők levelét az Országgyűlés elnöke hogyan fogadta. Becsey Zsolt mindenesetre pénteken már próbálta hűteni a kedélyeket. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára kilátásba helyezte a menetrend szerinti helyközi autóbuszos személyszállítás fejlesztését. Szavai szerint erre több koncepciót is kialakítottak, és egyáltalán nem biztos, hogy ezek közül a Lázár által felvázolt kap elsőbbséget. A döntésnél a legfontosabb szempont a hatékonyság javítása, a szolgáltatások korszerűsítése, fejlesztése lesz.