galéria megtekintése

Támadás ezer busszal

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 18. számában
jelent meg.

Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Fogalma sincs a kormánynak, mit is kezdhetne a helyközi személyszállítás kizárólagos jogait a 2016 végén esedékes piacnyitáskor elvesztő Volán-társaságokkal. Mindenesetre mert abban van a pénz, ezer új autóbuszt még vesznek. És míg tart az ötletelés, az öt éve hatalmon lévő kormánypárt „elmúltnyolcévezett” is egy kicsit.

Mindez talán szóba se jön, ha alig egy hete Lázár János nem érzi szükségét, hogy zavart keltsen a Volánok ügyében. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azonban hangsúlyozva, hogy döntés még nincs, a kormánya döntéseinek megmagyarázására összehívott sajtótájékoztatóján bejelentette: lehetséges, hogy a jövőben megszűnnek a Volán-társaságok, feladataikat pedig átpasszolják a személyszállítás területén remekelő MÁV-Start Zrt.-nek. De az is lehet, hogy nem. Mert a miniszter szavai szerint nagy vita zajlik a kérdésben. Akkora, hogy a Volán cégekért aggódó Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) már Kövér László házelnököt is megpróbálta bevonni az ügybe.

Busszal várják a liberalizációt
Busszal várják a liberalizációt
M. Schmidt János / Népszabadság

Egyelőre nem lehet tudni, az érdekvédők levelét az Országgyűlés elnöke hogyan fogadta. Becsey Zsolt mindenesetre pénteken már próbálta hűteni a kedélyeket. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára kilátásba helyezte a menetrend szerinti helyközi autóbuszos személyszállítás fejlesztését. Szavai szerint erre több koncepciót is kialakítottak, és egyáltalán nem biztos, hogy ezek közül a Lázár által felvázolt kap elsőbbséget. A döntésnél a legfontosabb szempont a hatékonyság javítása, a szolgáltatások korszerűsítése, fejlesztése lesz.

 

Hogy a volánokból Mávaut, vagy valami más lesz, talán ősszel dőlhet el. Mindenesetre a Volán-társaságok „összeszervezése” nyomán életre hívott hét, a hatékonyságot a többi között a vezetői szintek és pozíciók számának csökkentésével javító regionális közlekedési központ, máris új leckét kapott. Feladatuk, hogy előkészítsék a mintegy 5500 autóbuszt üzemeltető Volán-cégek járműparkjának frissítését.

Ami a gyakorlatban mintegy ezer új autóbusz beszerzését jelentené, az elmúlt öt évben szolgálatba állított 600, szintén új busz mellett.

Busza válogatja, hogy a beharangozott fejlesztést a 25 vagy az 50 milliárd forinthoz közelebbi áron ússza meg a kormány, de az adófizetőknek nem kell megijedniük, hiszen bármennyibe is kerüljön majd a buszflotta fiatalítása, a számlát a kormány alighanem az Európai Unióval próbálja kifizettetni. Valahogy úgy, ahogy tette ezt a Regionális Operatív Program forrásainak felhasználásával az eddigi buszvásárlásoknál, jegykiadó gépek beszerzésénél, műholdas járműkövető, utastájékoztató rendszerek telepítésénél.

És jobb ötlet híján az új buszokra szükség is van. A Volán-társaságok számára kényelmes piaci egyeduralmat biztosító közszolgáltatási szerződések ugyanis 2016 december 31-el lejárnak. A közösségi személyszállító cégeknek, így az autóbuszosoknak is meg kell barátkozniuk vele, hogy

másfél év múlva piacukon beköszönt a Brüsszel által megkövetelt liberalizáció, ami azzal jár, hogy jövedelmező járatokért elvileg egymást túllicitálva versengenek majd a szolgáltatók.

Ez pedig nem megy korszerű buszok nélkül. Más kérdés, pusztán a csicsás, wifivel felszerelt buszok elegendőek lesznek-e a piaci versenyben való talpon maradáshoz. De ha nem, a kormány már tudja, ezért ki is a bűnös.

A bizonyára merő véletlenségből Lázár János után néhány nap kivárással megnyilatkozó Becsey Zsolt mondataira spontán reagáló a Fidesz-frakció legalábbis megint az elődökre mutogatott. A kormánypárti képviselők közleményükben arról értekeztek: a szocialisták „kivéreztették” a tömegközlekedést, buszjáratokat szüntettek meg, balesetveszélyes buszokra ültették az utasokat. És miközben az NFM bejelentései nyomán a vastaps feltehetőleg nem maradt el,

arról valahogy nem esik szó, hogy a jobboldali kormánynak öt éve volt versenyhelyzetbe hozni a liberalizációra készülő cégeket.

Ebben azonban csak odáig jutottak, hogy leszögezték, az ország a jövőben is az „állami tulajdonú autóbuszos szolgáltatók tevékenységére” támaszkodjon. Azt pedig, hogy ezt hogyan tegye, talán majd a közlekedés átszervezésére javaslatokat készítő Vitézy Dávid miniszteri biztos megmondja.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.