Szorul a hurok az Uber körül
Az ügyben hozott ítélet így nemcsak a három felperes számára, hanem az összes, Kaliforniában tevékenykedő Uber-sofőr számára irányadó lesz. Mi több, nemcsak a személyfuvarozás területén, de ott is, ahol a Uberéhez hasonló üzleti modell alapján próbálják maximálni a közvetítő, diszpécser cégek profitját és eközben csökkenteni a szolgáltatást igénybe vevők kiadásait.
Partnereivel papíron csupán laza üzleti kapcsolatban áll az Uber, ők nem foglalkoztatottak, s így gyakorlatilag a megspórolt közterheken is megosztozik a cég és fuvarosa. Szakértők szerint, amennyiben munkaviszony keretében dolgoztatná sofőrjeit, hamar elveszítené versenyelőnyét az engedéllyel rendelkező és közterheket fizető taxisokkal szemben. Ha az Uber üzleti modelljében a bíróság a partneri kapcsolat helyett munkavállalói jogviszonyt nevesít, a hasonló módszert alkalmazó ételszállítók, futárok, takarítók és társaik is nehéz helyzetbe kerülnek, nem is szólva a bimbózó újabb, szó szerint „megosztó” szolgáltatásokról – írja a The Wall Street Journal. Amennyiben így lesz, akkor a kaliforniai vírusnak köszönhetően a Uber 51 milliárd dollárra taksált birodalma légvárként omlik össze. Magyarországon az augusztustól hatályos szabályozás szerint, aki taxiszolgáltatást nyújt az taxis, mindegy, hogyan hívja magát.