Egyes szakértők szerint ennek mértéke elérhette az ötven százalékot.
A fehéredés csalhatatlan jele, hogy a – nyilván csak papíron létező – forgalomnövekedés idején nagy hirtelen majd ezerrel csökkent a ruhaboltok száma. A többi kategóriánál is a közületi vásárlások hajtják a növekedést a Blokkk.com szerint, valamint a drágább áruk, mint a bútorok és az elektronikai eszközök. A lakossági költéseket tükröző termékkörökben, például a máskor hatalmas eladásokat produkáló kozmetikumok, visszafogottabb költések jellemzők.
Ami az élelmiszer-forgalmat illeti, az áprilisi és májusi 0-1 százalékos stagnálás után a 4,5 százalékos forgalomnövekedés váratlan és kiugróan nagy piacbővülést jelent. Gyors áruházi körkérdésünkre azonban a legtöbben azt mondták, hogy volt növekedés júniusban, de visszafogottabb, mint 4,5 százalék. A láncok szerint a nyári időszakban a napsütéses idő is pörgethette az eladásokat. A korábbi évek visszafogottabb nyarai 1-2 százalékot is lefaragtak a nyári élelmiszer-forgalomból. Mivel a részletes adatokra még várni kell, nem látszik egyértelműen, hogy pontosan mely bolttípusok forgalma nőtt számottevően.
|
Színes gyümölcspult, fehéredő szektor Teknős Miklós |
Szakértők szerint igen alacsony a júniusi bázis: bár a most kimutatott 4,5 élelmiszer-, illetve a 7,2 százalékos össz-kiskereskedelmi bővülés az ezredforduló fogyasztási boomját idézi, nem szabad megfeledkezni, hogy a magyar fogyasztás a gödörből próbál visszakapaszkodni, az impozáns júniusi növekedés mellett is 0,4 százalékkal vagyunk a 2007-es szint alatt.
Mivel a stagnálást hozó április–májusi időszak egybeesett a vasárnapi bezárás bevezetésével, több hírportál is arra tippelt, hogy a hatalmas júniusi felfutás azt tükrözi, hogy a piac „túllendült a bezárás okozta sokkhatáson”, azaz a vásárlók júniusra kialakították az új bevásárlási szokásaikat, s ezután pénteken vagy szombaton alaposan feltankolnak az üzletekben, azaz összességében helyreállt a bezárás előtti időszak forgalma.
Ennek ellentmond, hogy az április–májusi forgalmi számokból még az látszott, hogy a nagy áruházláncoknál és az elvileg a vasárnapi bezárás haszonélvezőjének kikiáltott kisboltoknál is csökkent vagy stagnált a forgalom.
Biztosat a kormány tudna erről mondani, ha közzétenné az online kasszák adatait, ám inkább titkolózik.
Korábban néhány hónap adatait már közzétették, de a nehezen megkapott foghíjas adatokból inkább úgy tűnt, hogy a bezárás alaposan visszavetette a vásárlásokat.