galéria megtekintése

Szórtuk a pénzt júniusban

2 komment


Batka Zoltán

Hatalmasat lódult a kiskereskedelmi forgalom júniusban, az elemzőket is meglepő bővülés magyarázata lehet az online kasszák fehérítő hatása, valamint hogy a nyárra lecsengett a vasárnapi bezárás okozta sokk.

Az elemzőket is meglepte, hogy 7,2 százalékos mértékben bővült a belső piac júniusban. A Központi Statisztikai Hivatal részletes adataira még várni kell, egyelőre az biztos, hogy a nyár első hónapjában az iparcikkeladások 10,1 míg az élelmiszer-eladások 4,5 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest.

A Blokkk.com szakmai portál elemzése szerint a 10 százalék körüli bővülést semmiféle valós piaci folyamat nem támasztja alá, a statisztikai adatokból jól kiolvasható, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szerverére bekötött pénztárgépek üzemeltetői buzgóbban teljesítik a nyugtaadási kötelezettségüket.

A feltevést leginkább a ruhapiac adatai igazolják: ezen a területen a cégek már-már irreális, 10-20 százalékos növekedést produkáltak az online kasszák bevezetése óta, noha jellemzően itt volt a legnagyobb a fekete- és a szürkeforgalom aránya.

 
Egyes szakértők szerint ennek mértéke elérhette az ötven százalékot.

A fehéredés csalhatatlan jele, hogy a – nyilván csak papíron létező – forgalomnövekedés idején nagy hirtelen majd ezerrel csökkent a ruhaboltok száma. A többi kategóriánál is a közületi vásárlások hajtják a növekedést a Blokkk.com szerint, valamint a drágább áruk, mint a bútorok és az elektronikai eszközök. A lakossági költéseket tükröző termékkörökben, például a máskor hatalmas eladásokat produkáló kozmetikumok, visszafogottabb költések jellemzők.

Ami az élelmiszer-forgalmat illeti, az áprilisi és májusi 0-1 százalékos stagnálás után a 4,5 százalékos forgalomnövekedés váratlan és kiugróan nagy piacbővülést jelent. Gyors áruházi körkérdésünkre azonban a legtöbben azt mondták, hogy volt növekedés júniusban, de visszafogottabb, mint 4,5 százalék. A láncok szerint a nyári időszakban a napsütéses idő is pörgethette az eladásokat. A korábbi évek visszafogottabb nyarai 1-2 százalékot is lefaragtak a nyári élelmiszer-forgalomból. Mivel a részletes adatokra még várni kell, nem látszik egyértelműen, hogy pontosan mely bolttípusok forgalma nőtt számottevően.

Színes gyömölcspult, fehéredő szektor
Színes gyümölcspult, fehéredő szektor
Teknős Miklós

Szakértők szerint igen alacsony a júniusi bázis: bár a most kimutatott 4,5 élelmiszer-, illetve a 7,2 százalékos össz-kiskereskedelmi bővülés az ezredforduló fogyasztási boomját idézi, nem szabad megfeledkezni, hogy a magyar fogyasztás a gödörből próbál visszakapaszkodni, az impozáns júniusi növekedés mellett is 0,4 százalékkal vagyunk a 2007-es szint alatt.

Mivel a stagnálást hozó április–májusi időszak egybeesett a vasárnapi bezárás bevezetésével, több hírportál is arra tippelt, hogy a hatalmas júniusi felfutás azt tükrözi, hogy a piac „túllendült a bezárás okozta sokkhatáson”, azaz a vásárlók júniusra kialakították az új bevásárlási szokásaikat, s ezután pénteken vagy szombaton alaposan feltankolnak az üzletekben, azaz összességé­ben helyreállt a bezárás előtti időszak forgalma.

Ennek ellentmond, hogy az április–májusi forgalmi számokból még az látszott, hogy a nagy áruházláncoknál és az elvileg a vasárnapi bezárás haszonélvezőjének kikiáltott kisboltoknál is csökkent vagy stagnált a forgalom.

Biztosat a kormány tudna erről mondani, ha közzétenné az online kasszák adatait, ám inkább titkolózik.

Korábban néhány hónap adatait már közzétették, de a nehezen megkapott foghíjas adatokból inkább úgy tűnt, hogy a bezárás alaposan visszavetette a vásárlásokat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.