galéria megtekintése

„Világszínvonalon dolgozunk, a fizetésünk gyalázatosan magyar”

18 komment


Hajba Ferenc, Győr

A sztrájkfenyegetéssel sokan egyetértenek, mégsem hiszik, hogy éppen az Audinál lesz a hazai járműipar első munkabeszüntetése. Eddig még mindig létrejött a megállapodás, hiszen a sztrájk senkinek sem érdeke. Helyzetkép Magyarország legnagyobb befektetője, a több mint 11 ezer embert foglalkoztató győri Audi környékéről.

A győri Audi főbejárata környékén lehetetlen megállni. A munkatársak többsége kocsival jár dolgozni, már a gyáralapítás utáni évben meg kellett duplázni a parkolóhelyeket. Igaz, a dolgozók nem Audikkal közlekednek, sok a Volkswagen márkacsaládhoz tartozó Seat, Skoda és kisebb VW, de akad Opel, FIAT és Suzuki is.

– Mi állítólag világszínvonalon dolgozunk, a fizetésünk meg gyalázatosan magyar.

Ha kimennénk Németországba, ezért a melóért négy-ötszörös bért kapnánk – magyarázza egy motorgyári szerelő, de a nevét ő sem adja a véleményéhez. Sőt, azt sem árulja el, mennyi most a fizetése.

 

Rendkívüli hírként közölte honlapján az Audi Hungaria Független Szakszervezet, hogy sztrájkbizottságot hoznak létre a magyarországi cégnél, a béremelésekben nem tudtak megállapodni. Az Audi a bértárgyalások során 2016 áprilisától 15 ezer forint differenciált béremelést, s 540 ezer forintos választható béren kívüli juttatást (cafeteriát) ajánlott. A független szakszervezet azonban ezt nem fogadta el, ők az alapbér legalább 15 ezer forintos növelését kérik visszamenőleg január elsejétől, s nem differenciáltan. A választható béren kívüli juttatást pedig 570 ezer forintban határozták meg. Tegnapig.

 Az Audi dolgozói tudják, hogy német kollégáik sokkal többet keresnek, de Győrben nehéz jobb munkahelyet találni
Az Audi dolgozói tudják, hogy német kollégáik sokkal többet keresnek, de Győrben nehéz jobb munkahelyet találni
Népszabadság/archív

Akkor a szakszervezet emelte a tétet. Immár húszezer forintos visszamenőleges béremelést tartanak elfogadhatónak. Az elvárt cafeteria összegét félmillióra szállították le, de kérnek százezer forintos egyszeri kifizetést. A sztrájkbizottságról szóló bejelentést Németh Sándor szakszervezeti elnök nem kommentálta, mondván, folyamatban vannak a tárgyalások. Lőre Péter, az Audi Hungaria Motor Kft. kommunikációs igazgatója sem nyilatkozott. Mindenesetre a sztrájkbizottság elkezdte felmérni, milyen támogatottsága lenne a készülő sztrájknak. Azt ígérik, hogy a neveket más célra nem használják fel. Nemcsak a szakszervezet tagjai, hanem minden audis munkavállaló aláírhatja a felmérő ívet.

– Én nem írok alá sem választási ajánlást, sem népszavazási ívet, de lassan már a receptet sem, pedig rendszeresen kell koleszterincsökkentőket szednem

– veti oda kérdésemre egy edzőcipős, teniszsapkás férfi, aki a negyvenes éveinek második felében járhat. Műszakból igyekszik hazafelé, a kocsijából még kiszól. – Kérdezze a szakszervezetiseket. Ha őket esetleg képen vágják a véleményükért, benne van a fizetésükben a pofon.

– Jöjjön odébb, a parkoló is be van kamerázva – mondta titokzatosan egy fiatalember, akit megszólítottam. Azt hittem, be akar olvasni a vállalatnak.

– Kevés a pénz, de még mindig több, mint máshol. A feleségem az élelmiszeriparban dolgozik, cafeteriát még soha nem kapott. A más gyárakban güriző haverjaim mind azért rágják a fülemet, hogy segítsek nekik bekerülni az Audihoz. Itt mégiscsak van prémium, 13. havi bér, autó­vásárlási kedvezmény. Persze az Audit nem tudnánk megfizetni, de egy Seat vagy Skoda mindenki számára elérhető.

– A szlovákok sokkal többet keresnek nálunk az autóiparban – kesereg egy másik motorgyári munkás. – Hová jut a világ, ha már ők is?

– Mit csodálkozol? – torkollja le a munkatársa. – A kormány straté­giai partnerei vagyunk, ha Orbánék a munkavállalóknak akarnának segíteni, feltételt szabhatnának az Audinak az állami támogatásért. Mondhatnák: adunk pénzt a fejlesztésekért, a munkahelyekért, ha húsz százalékkal emelitek az emberek bérét. De

ehelyett a focicsapatoknak kunyerálják a pénzt a multiktól, azok meg örülnek, hogy ilyen olcsón megússzák.

– Rossz az időzítés – szögezi le egy őszülő munkatárs (a dolgozó kifejezést nem használják a gyárban), mondván, a dízelbotrány költségeit ismerve senki nem követelőzhet az Audinál.
Minden évben hosszadalmas a béregyeztetés. Mindegyik megkérdezett alkalmazott valószínűnek tartja, hogy az idén is sztrájk nélkül állapodnak meg.

Nyereség és prémium

A több mint 11 400 munkatársat foglalkoztató győri gyár tavalyi eredménye után a havi jövedelem 1,3-szeresét fizeti ki prémiumként a dolgozóknak. Az Audi konszern Németországban is ezt a szorzót alkalmazza.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.