galéria megtekintése

Szinte semmi nem lesz olcsóbb

4 komment

Munkatársainktól

Az üzemanyagárak mélyrepülése miatt előreláthatólag nem mérséklődnek a helyközi buszjáratok viteldíjai, a fuvarozók pedig a kötelező biztosítási díjak drasztikus emelése miatt nem szállítanak olcsóbban. A kiskereskedők arra hivatkoznak: az üzemanyagár elenyésző mértékben befolyásolja a termékekét.

Elenyészik az üzemanyagárak csökkenésének hatása a közúti fuvarozók egyéb költségeinek növekedése mellett – mondta lapunknak Dittel Gábor. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára szerint a belföldi tankolás olcsóbbá válása jó hír, de a rendszeresen külföldön is tankoló kamionosoknak csak szerény könnyebbséget jelent.

Akkorát semmiképpen, ami ellensúlyozni tudná a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) drágulását. Az áruszállító vállalkozások ugyanis tavaly év végén a díjak átlagosan 40 és 100 százalék közti emelésével szembesültek. A leggyakrabban használt félpótkocsik 2013–2014-ben még átlag 25 ezer, tavaly már 80-100 ezer forintos kötelező biztosítása például 2016-ban 300 ezer forintba kerül. Drasztikus emelésről döntöttek a biztosítók a vontatóknál is: a tavaly 400-450 ezer forintos kötelező díjak ma már az egymillió forintot is elérik.

Árat nem szállítanak le
Árat nem szállítanak le
Reviczky Zsolt / Népszabadság

 

A fuvardíjakban nem mutatkozik meg az üzemanyagárak csökkenése Árvay Tivadar szerint. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szóvivője elmondta: a gázolajárak csupán néhány százalékát teszik ki a szakvállalkozások fuvarozáshoz kapcsolódó költségeinek. Ha semmi más nem változna, csak az üzemanyagok ára mérséklődne, ennek hatása elérné a fuvarozók díjait is. Miután azonban az egyéb költségek is változnak – köztük idén kirívó módon emelkedtek a felelősségbiztosítási díjak –, a vállalkozások mostanában éppen terheik növekedését érzékelik.

Az üzemanyagárak mélyrepülése miatt előreláthatólag nem mérséklődnek a helyközi buszjáratok viteldíjai sem. Részben mert a Volán-társaságok, illetve jogutódjaiként dolgozó közlekedési központok költségeiben csupán néhány százaléknyi csökkenést hoz az olcsóbb gázolaj. A szakértők ugyanakkor úgy tartják: a szerény megtakarításokat az autóbuszos cégek már csak azért sem adják tovább utasaiknak, mert a minőségi távolsági szegmens kivételével az elmúlt négy évben a jegyárak nem emelkedtek. Így minden megtakarított fillérnek találnak helyet, mivel a kormány a korábban teljes egészében megtérített szociálpolitikai díjtámogatásokat már csak 75 százalékig fizeti.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint az alacsonyabb üzemanyagárak jelentősen hozzájárultak a forgalom növekedéséhez – ám ez nem feltétlenül valós bővülés. A vásárlók ugyanis az eddig benzinre, dízelre szánt összegből többet tudtak tankolni, ez pedig az uniós statisztika szerint a kiskereskedelmi forgalomhoz sorolódik. A benzinen megspórolt összegnek csak csekély része jelent meg az élelmiszer- és az iparcikkpiacon, a fogyasztói árakból pedig nagyítóval is nehéz lenne kimutatni a benzinár hatását. Míg a benzin elenyésző részét adja a végső árnak, egy sor olyan költségelem van – a forint árfolyama vagy éppen a minimálbér emelése –, ami lényegesen nagyobb mértékben hat.

Mediaworks/archív

Érezni az olcsó benzin hatását a távközlésben, ám ebből a fogyasztók keveset tapasztalnak majd. A megkérdezett cégek nem nyilatkoztak ugyan arról, mekkora megtakarítást érnek el az olcsó üzemanyaggal, de a többség elektromos és hibrid gépkocsik beszerzésére fordítja a megspórolt összeget. A Telenor autóflottájában jelenleg már 67 hibrid és egy elektromos autó van, ami a céges flotta egynegyede, és újabbak beszerzését is tervezik – közölte lapunkkal a cég kommunikációs osztálya.

Spórolhat a Magyar Posta is, de az állami cég nem közölte, mekkora üzemanyagköltséggel tervezett idénre, és mekkora megtakarítással számolnak. Az elmúlt évek gépjárműpark-korszerűsítésének köszönhetően hat százaléknál is nagyobb fajlagos üzemanyag-megtakarítást értek el, amit további korszerűsítésre és a szolgáltatások színvonalának emelésére fordítanak.

Egyelőre nincs árspirál

Egyelőre nem szembeötlő, hogy bármely termékcsoport olcsóbb lenne kifejezetten az üzemanyagárak több mint egy éve tartó esése miatt – álltja Hegedűs Miklós, a GKI energiakutató ügyvezetője. A fuvarozók tarifái kifejezetten nőttek, de a taxik sem csökkenthetik fix díjaikat. Esetükben azonban a kutató szerint az áresést például a személyfuvarozóknak kötelezővé tett sárga szín – azaz az autók átfényezésének, felmatricázásának költségei – is akadályozhatta.

– Ugyanakkor kétségkívül sajátos magyar piacgazdasági logika, hogy míg üzemanyag-drágulás idején a különböző érdekképviseletek hangosan panaszkodnak – amivel olykor még a kormányzat támogatását is kivívják –, addig áresések idején mély hallgatásba burkolóznak – fogalmazott. Mindazonáltal Hegedűs Miklós ilyen esetekben sem pártolna semminemű állami beavatkozást. Szerinte ugyanis a hivatalok a legjobb szándék mellett sem képesek átlátni a piac bonyolult szövedékét, és egy-egy intézkedés akár a szándékolttal ellenkező hatást is kiválthat. Szerinte változást ebben a helyzetben is alapvetően a verseny élénkülésétől remélhetünk. (M. I.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető