Színmagyar repülőgéppel versenyezhet Besenyei

Magyar fejlesztésű, és építésű géppel indul Besenyei Péter, a Forma 1 nézőszámával vetekedő repülő cirkusz, a Red Bull Air Race kanadai versenyén. Öröm az ürömben, hogy a magyar gép kanadai "rendszámmal" rajtolhat.

A Corvus Aircraft két éves fejlesztésének köszönhetően, Besenyei Péter a kanadai, Windsorban megrendezésre kerülő Red Bull Air Race-en már a kifejezetten pályaversenyre épített, teljes egészében magyar fejlesztésű, és építésű Corvus Racer 540 típusjelű géppel indulhat - adta hírül a Corvus Aircraft Kft.

Besenyei Péter, a Red Bull Air Race sorozat egyik alapítója elmondta, hogy technikai sport lévén, a motorok teljesítménye meghatározó, így a nyugati csapatok a motorokat kezdték tuningolni.

- Több okból kifolyólag, erre nekünk nem volt igazán lehetőségünk - tette hozzá -, és évről évre egyre jobban lemaradtunk, ekkor jött az ötlet, ha a motorhoz nem tudunk hozzányúlni, de van egy kiváló mérnökgárdával rendelkező repülőgépgyár Magyarországon, akkor miért ne próbálnánk meg tervezni egy olyan gépet, mely kifejezetten pályaversenyre való?

Így kezdtünk el beszélgetni a ballószögi Corvus Aircrafttal, akik lelkesedéssel és ambíciózusan álltak neki ennek a nem kis feladatnak. A gyár mellett, az ország legjobb mérnökei vettek részt a tervezésben, én csupán az alapkoncepciót és versenytapasztalatomat tudtam ehhez hozzátenni - hangsúlyozta Besenyei.

A gép, az első repülés óta a mai napig óriási átalakuláson ment keresztül, sok-sok tesztrepülés, tapasztalat, módosítás után mostanra érte el azt az állapotát, amikor azt gondolják, hogy be lehet vetni egy ilyen magas színvonalú világversenyen.

Természetesen azt, hogy a pályán pár másodperccel gyorsabb, vagy lassabb lesz a többi gépnél, még nehéz megmondani.

Az első pár szabadedzés után jobban lesz látható, de Besenyeinek "nagyon jó az előérzete".

A gép úgynevezett experimental kategóriájú, korlátlanul műrepülhető, +/- 12 G terhelést könnyedén elvisel, végsebessége nem volt igazán mérhető, de 450 km/h-nál is stabil, jól vezethető.

A rácsszerkezet króm-molibdén ötvözet, mely megfelel a kategóriában használt legmagasabb követelményeknek, a törzs maga, a szárny és a burkolatok mind egy újszerű Prepreg kompozitból készült.

A cég műszaki igazgatója, Voloscsuk András is elégedett most már, aki az utolsó alátétig ismeri a gépet, és oroszlánrésze volt abban, hogy ez a gép valóban komoly esélyekkel indulhasson a sorozatban.

"2006-ban találkoztunk Péterrel Abu Dhabiban, aki látta akkor még Corvus Corone MK I-es gépünket, és nagyon megtetszett neki, és nem is tudta, hogy magyar gép. 2007-ben keresett meg minket azzal, hogy kisebb átalakításokban tudnánk-e segíteni, akkori Edge 540-es gépén. Sok apróságban tudtunk segíteni, és később megfogalmazódott egy teljesen új gép fejlesztésének ötlete, amit elsőre nem is akartunk vállalni, de aztán mégiscsak belevágtunk.

A prototípust végül 2009 márciusában, a Kempinski szállodában mutattuk be, és még azon a nyáron megkezdődtek a testrepülések. A sors iróniája, hogy a Corvus Racer 540 akkor emelkedett először a levegőbe, amikor Péter a windsori futamon nem tudott indulni kényszerleszállása miatt.

A prototípus első repülései is nagyon ígéretesek voltak, nagyon kevés probléma volt a géppel, de tudtuk, hogy a versenyhez ez még kevés.

További tesztek, szilárdsági vizsgálatok után, melyben a magyar fejlesztésű DABAS rendszer nagy segítségünkre volt- melyet alapvetően a Phantom gépekhez készíttettünk- 2010 februárjában került sor arra a tesztre, amikor a tököli reptéren felállított pályán Péter MXS-R típusú gépe és a Racer összehasonlítása történt.

Ezután további módosítások történtek és a súlycsökkentés illetve a szilárdság növelése céljából a Prepregből készülő burkolatok,szárny gyártásához magas hőtűrő képességű szerszámokat készítettünk. Így született meg a Corvus Racer 540 második prototípusa, melyet Kanadába szállítottunk és itt készítettük fel a versenyre."

A Red Bull Air Race-ben szereplő két amerikai gép hegemóniáját töri meg megjelenésével a Corvus Racer 540 és már megjelenése előtt nagyon sok megkeresés érkezett a céghez.

Üröm az örömben, hogy a magyar gép, magyar pilótával sajnos kanadai lajstrom alatt fog repülni, vagyis a "rendszáma" nem magyar lesz.

A cég jelentős támogatásokat nyert el, mely pályázatokat a MAG Zrt hirdetett meg, ezzel lehetőséget teremtve, hogy a projekt létrejöhessen. Ezúton is, mint minden fórumon köszönetet mondunk támogatásukért és igen pozitív hozzáállásukért, ugyanúgy az NFÜ-nek is, hiszen a szervezet által meghirdetett pályázatokon is sikerrel tudtunk részt venni.

A windsori verseny után New York következik, majd visszatér Európába a repülő cirkusz, mely joggal nevezhető így, hiszen lassan ugyanannyian követik figyelemmel, mint a Forma 1-et.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.