Állítólag volt olyan vizsga is, ahol tízből ketten vették az akadályt. Aki megbukik, akár egy-két hét után jelentkezhetne javításra, de kapkodni felesleges, a vizsgabiztosok „arroganciáját” felemlegető munkavállalók szerint az elméleti ismeretek elsajátításához hónapokig kell magolni. És azoknak sem feltétlenül jobb, akik végül leteszik a vizsgát: a szolgálati helyeken a jól teljesítő dolgozókra szakad a bukott kollégák feladatainak ellátása.
Ahogy fogalmaznak, a jól tanuló vasutasnak „éjjel-nappal kimerültségig kell dolgoznia”, míg az újabb vizsgára készülő dolgozók az előírások szerint nem vehetik fel a munkát. A panaszokon az sem változtat, hogy a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit (KTI) Kft. Vasúti Vizsgaközpontjának adatai szerint a vizsgákon, ha nem is mindig elsőre, de végül is a vasutasoknak a 90-95 százaléka megfelel.
|
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Vannak, akik már az első, és akadnak, akik csak a második engedélyezett javítóvizsgán ugorják meg a szakmai minimumot. Mi több, úgy tudjuk: miközben a KTI vizsgabizottságai előtt a bukási arány folyamatosan javul, 14,5 ezer vizsgázóból eddig két olyan vasutas volt, akinek a két javító, majd a két soron kívüli vizsga, sőt a megismételt alapvizsga sem sikerült.
A vasúti járművek vezetőinek 2011. május 15-től, a más szakterületen dolgozóknak 2013. január 1-jétől kötelező vizsgákra a vasutasoknak nem egyedül kell felkészülniük. A MÁV és a MÁV-Start együttesen mintegy egymilliárd forintot fordít a dolgozói munkakörétől függően évente minimum kettő-, legfeljebb hatnapos, több mint száz helyszínen zajló időszakos oktatásra. Van, akinek csak elméleti előadások, másnak mozdonyszimulátoros gyakorlat is jut.
A forgalmi szolgálattevők évente hat, a mozdonyvezetők, a vezető jegyvizsgálók, a kocsivizsgálók, a váltókezelők, a tolatásvezetők négy, a biztosítóberendezési műszerészek két nap tanulás után vehetnek részt a MÁV-csoport éves költségvetését 150-200 millió forinttal megterhelő vizsgákon.
|
Kiss Zoltán / Népszabadság |
Vizsgázniuk kell a közlekedési hatóság, illetve a vasutas-szakszervezetek munkatársainak is. Sokuk korábban a letelefonálás módszerét választotta. Ez azonban már nem elég. Az Európai Unió rendelete alapján a MÁV ugyanis elvesztette a kényelmes „házi” vizsgáztatás lehetőségét. Míg korábban a vezető beosztású vasutasok, üzemirányítók, területi igazgatók, állomásfőnökök saját cégüknél adtak bizonyságot tudásuk naprakészségéről, az új jogszabály hatálybalépése óta a kötelező vizsgákat már az ellenőrzést végző szakemberek is csak a független vizsgabizottságok előtt tehetik le.