galéria megtekintése

Szigorúan ellenőrzött vasutasok

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 06. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Minden ötödik vizsgázó megbukik a MÁV-csoport időszakos beszámolóra kötelezett 25 ezer dolgozója közül. A javítóvizsgára várók nem dolgozhatnak, és a lapunknál panaszkodók szerint az „embertelenül szigorú” megmérettetések miatt a vasút vasutasok nélkül maradhat. A MÁV szerint viszont megoldják a problémát.

A vonatok biztosan nem állnak meg – a MÁV-nál kérdésünkre ugyanis közölték: a sikertelen vizsga miatt eredeti munkakörükben nem foglalkoztatható kollégák átmeneti hiányát minden esetben kezelik. Még akkor is, ha ez nem lehet egyszerű, mivel a fejlesztési tárca rendeletében előírt, három évig érvényes alapvizsgákat a MÁV-nál 74 munkakörben 13 ezer, a MÁV-Start Zrt.-nél 63 területen 12 ezer dolgozónak kell letennie.

Földi Imre / Népszabadság

A hivatalos bukási arány pedig 19,12 százalék. Azaz elvben évente átlagosan 1500-2000 vasutas időszakos helyettesítéséről kell gondoskodni. A legjobb esetben is személyenként egy-két hétig. Sötétebb képet festenek a vasutasok levelei, melyek szerint a sikeres vizsgák aránya egyes területeken kirívóan alacsony. A forgalmi szolgálattevőknél megesik, hogy a „több ezer oldalnyi” tananyagból vizsgázóknak csupán 30-40 százaléka éri el a 75 százalékos minimumszintet.

 

Állítólag volt olyan vizsga is, ahol tízből ketten vették az akadályt. Aki megbukik, akár egy-két hét után jelentkezhetne javításra, de kapkodni felesleges, a vizsgabiztosok „arroganciáját” felemlegető munkavállalók szerint az elméleti ismeretek elsajátításához hónapokig kell magolni. És azoknak sem feltétlenül jobb, akik végül leteszik a vizsgát: a szolgálati helyeken a jól teljesítő dolgozókra szakad a bukott kollégák feladatainak ellátása.

Ahogy fogalmaznak, a jól tanuló vasutasnak „éjjel-nappal kimerültségig kell dolgoznia”, míg az újabb vizsgára készülő dolgozók az előírások szerint nem vehetik fel a munkát. A panaszokon az sem változtat, hogy a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit (KTI) Kft. Vasúti Vizsgaközpontjának adatai szerint a vizsgákon, ha nem is mindig elsőre, de végül is a vasutasoknak a 90-95 százaléka megfelel.

Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Vannak, akik már az első, és akadnak, akik csak a második engedélyezett javítóvizsgán ugorják meg a szakmai minimumot. Mi több, úgy tudjuk: miközben a KTI vizsgabizottságai előtt a bukási arány folyamatosan javul, 14,5 ezer vizsgázóból eddig két olyan vasutas volt, akinek a két javító, majd a két soron kívüli vizsga, sőt a megismételt alapvizsga sem sikerült.

A vasúti járművek vezetőinek 2011. május 15-től, a más szakterületen dolgozóknak 2013. január 1-jétől kötelező vizsgákra a vasutasoknak nem egyedül kell felkészülniük. A MÁV és a MÁV-Start együttesen mintegy egymilliárd forintot fordít a dolgozói munkakörétől függően évente minimum kettő-, legfeljebb hatnapos, több mint száz helyszínen zajló időszakos oktatásra. Van, akinek csak elméleti előadások, másnak mozdonyszimulátoros gyakorlat is jut.

A forgalmi szolgálattevők évente hat, a mozdonyvezetők, a vezető jegyvizsgálók, a kocsivizsgálók, a váltókezelők, a tolatásvezetők négy, a biztosítóberendezési műszerészek két nap tanulás után vehetnek részt a MÁV-csoport éves költségvetését 150-200 millió forinttal megterhelő vizsgákon.

Kiss Zoltán / Népszabadság

Vizsgázniuk kell a közlekedési hatóság, illetve a vasutas-szakszervezetek munkatársainak is. Sokuk korábban a letelefonálás módszerét választotta. Ez azonban már nem elég. Az Európai Unió rendelete alapján a MÁV ugyanis elvesztette a kényelmes „házi” vizsgáztatás lehetőségét. Míg korábban a vezető beosztású vasutasok, üzemirányítók, területi igazgatók, állomásfőnökök saját cégüknél adtak bizonyságot tudásuk naprakészségéről, az új jogszabály hatálybalépése óta a kötelező vizsgákat már az ellenőrzést végző szakemberek is csak a független vizsgabizottságok előtt tehetik le.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.