galéria megtekintése

Kupacban áll a szemét, megroggyant a burkolat a 25 milliárdért felújított esztergomi vasúton

Késznek mondják, még sincs kész az esztergomi vasút felújítása. A sebességkorlátozásokkal alaposan kistafírozott vadonatúj pályán a vonatok mérsékelt tempóban közlekednek, míg a sorompók jelzéseire a jövő keddre tervezett „sötét üzem” lezárásáig nem érdemes egy életet alapozni. Azt viszont csak most lehet megtudni, miért kell igazából egy vasútállomásra kerti locsolótömlő, és van válasz arra is, mitől kerülhetett egy nyúlfarknyi vasútvonal átépítése több tízmilliárd forintba.

Történelmi pillanatot élünk – jelentette ki az Aquincum és Pilisvörösvár közti 14 kilométer vasútvonal átépítését megkoronázó múlt heti avatóünnepségen Fónagy János. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára torkánál ragadta meg a kérdést, hiszen még a hazai viszonyok között sem általános, hogy egy 25,4 milliárd forintot felemésztő állami nagyberuházás befejezése másfél évet késsen.

Ez a kép is bizonyítja: elkészült a vasútvonal
Földi D. Attila / Népszabadság

És igaz az is, hogy Európa nyugati felében példátlan gyakorlat olyan vasútvonalakat felavatni, amelyek annyiban tekinthetők késznek, mint az Alfonzó „Riadó a Pitypang szállóban” című kabaréjának összedőlés szélén álló hotelja.

 

Ha a peron liftjét kézzel kell felhúzni a felüljáróra, augusztus 20-án a vonatoknak akkor is menni kell – elevenítette fel a vasútavató előtti utolsó központi utasítást lapunknak egy láthatósági mellényes építőmunkás Pilisvörösváron. Hüvelykujjával a válla fölött hátraintve jelezte azt is, merre kell keresni a vonatforgalom újraindítása után egy héttel még használhatatlan felvonót. De gúnyos mosoly kíséretében egyértelművé tette, szerinte a talajszint felett több arasznyival nyíló ajtajú liftnél akadnak szégyenletesebb furcsaságok is az esztergomi vasút főváros előtti utolsó kilométerein. 

A pilisvörösvári állomáson augusztus 19-én átkocogó különvonatból például a „fontos emberek” nem feltétlenül láthatták, de a megújult forgalmi épülethez vezető út egyszerűen nem készült el, eközben a P+R parkolóban kupacszám áll a szemét. És mert az ünneplő delegáció napközben járt erre, azt sem tapasztalhatták, hogy az állomás közvilágítása esetlegesen működik. Az pedig még a rozsdamentes acél kellékekkel szerelt illemhelyek láttán örömködők előtt is titok marad, hogy a vécé csak azért működik, mert a „találékony” magyarok egy ablakpárkányon átvetett, az állomásépület mögött megbúvó csapra csatlakoztatott közönséges gumislaggal megoldották a vízellátás bonyolult problémáját is.

Rendhagyó megoldással vezették be a vizet az állomás épületébe
Földi D. Attila / Népszabadság

Solymáron vízhiánynak nyoma sincs. A vécék működnek, de őr vigyázza, hogy az illemhelyek ajtaja csak az utasok előtt nyíljon meg. A parkolók burkolatának kialakításán alighanem még hetekig dolgozó építőmunkások nem kaphatják meg a vécé kulcsát. Noha jobbára csak ők tudják, hogy miközben a pénztárak zárva vannak, az állomás valójában működik. Az utasok inkább csak félve, a frissen festett falak megcsodálásának erejéig óvakodnak be a megújult épületbe. Többre nem is nagyon futja, miután valahogy még meg kell szokniuk, hogy Solymáron minden fordítva van.

Még több kép

A vonalon készített, hol megmosolyogtató, hol megdöbbentő fotóinkat ebben a galériában nézhetik meg.

A főváros felől érkező vonatok az állomásépülethez közelebbi bal pályára, a Pilisvörösvár irányából közeledők a távolabbi sínpárra állnak be. Aki pedig ezt nem tudja és rossz peron mellett várakozik, az utolsó pillanatban gyerekkel, csomaggal rohanhat vonatához. Mindeközben nem árt résen lenni, a síneken átvezető járdára óvatlanul lépőket ugyanis nem csak a csendesen suhanó dízel motorvonatok gázolhatják el. A gyalogosjárdát előszeretettel veszik igénybe a környező úthálózat áttervezése miatt eltévedő autósok is.

Földi D. Attila / Népszabadság

A legnagyobb kihívás Üröm állomásán vonatra szállni. A nemzeti vasút szakaszosan korlátozott sebességgel közlekedő szerelvényei itt jobbára a jó irányból érkeznek, de a visszafogott igényességgel kiépült P+R parkoló, illetve a máris megroggyant gyalogos burkolatok megközelítése egyelőre nem nevezhető megoldottnak. A 10-es főúttól az állomáshoz vezető út ugyanis még javában épül. Amíg elkészül, marad a sajátos akadálypálya gyalogosnak, autósnak. És nem lankadhat a figyelme annak sem, aki esetleg baj nélkül elérte az állomás területét. Mert hát, a peronok szomszédságában különféle vezetékek, elektromos kábelek fekszenek a porban, sárban. Azt pedig talán még a helyet ismerők sem tudják teljes bizonyossággal, hogy melyik drót hová vezet.

Jelzőőrök irányítják a forgalmat, a jelzőberendezés még nem működik
Földi D. Attila / Népszabadság

Jövő keddtől talán már minden másképp lesz. Az ígéretek szerint legalábbis eddig tart a jelzőberendezések kipróbálására szánt „sötét üzem” az esztergomi vonalon. Ami azt jelenti, hogy az utasok remélhetik: utoljára a múlt hétvégén láttak olyat, hogy a vörös jelzés előtt megálló vonat mozdonyvezetője mobiltelefonon kér engedélyt a továbbhaladásra. És ha minden jól megy, a Bécsi út szerencsétlenül kialakított vasúti átjárójában is a 3,5 méteres csapórúddal büszkélkedő, fényjelző berendezéssel kiegészített sorompó váltja majd a jelzőőröket. Azt a két láthatósági mellénybe öltözött, tárcsát lengető vasutast, akik miután mobiltelefonon hírét veszik egy-egy vonat érkezésének, kiállnak az egyre csak érkező személygépkocsik, autóbuszok, kamionok útjába, és remélik, hogy jelzéseikre megáll majd a forgalom. Azt pedig tehetetlen beletörődéssel veszik tudomásul, ha a nem ritkán kilométer hosszon várakozó kocsisorból egy-egy türelmetlen autós kiválik, és a vonatokra fittyet hányva elszáguld mellettük.

Más kérdés, hogy az erre autózók hamar be fogják látni: haladásukat valójában nem a jelzőőrök akadályozták. A bosszantó várakozás ugyanis a Bécsi úti sorompók szolgálatba állása után is marad. Az aktuális hírek szerint, ha Solymár felől várható vonat, a csapórudak négy perccel a szerelvény érkezése előtt ereszkednek majd le. Az ellenkező irányban közlekedő vonatokat pedig legalább hat perccel megelőzi majd az útátjáró lezárása.

Igényes kivitelezés
Földi D. Attila / Népszabadság

Bárhogy is, az esztergomi vasút mentén folytatódnak az építkezések. Aki pedig a munkálatokat kísérő közlekedési kellemetlenségek idején azon gondolkodna, mi került 25,4 milliárd forintba az Aquincum és Pilisvörösvár közti vasút átépítésén, a legkézenfekvőbb magyarázatok mellett legyen figyelemmel a helyben alkalmazott szokatlan megoldások költségeire is. Például arra, mi pénzt vihetett el, hogy az esztergomi vasúton, mondjuk Ürömnél vagy Aranyvölgynél a gyalog, illetve a kerékpárral közlekedők számára épített átjárók csapórudat és fénysorompót kaptak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.