Sólyom csap le a magyar repülős piacra?
Piros-fehér-zöld lesz a festése, Sólyom lesz a neve az új hazai légitársaságnak, amely hamarosan már jegyeket árulna, és jövőre a tengerentúlra is repülne. Az üzletemberek igényeihez igazodó Malév-utód felpezsdítheti az életet Ferihegyen, a fapadosok kiszorulhatnak az 1-es terminálra - írta a Magyar Nemzet, amely a Sólyom Hungarian Airways Kft. változásbejelentése alapján vonja le a következtetést.
A cég vezető tisztségviselője Vágó József, aki korábban a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Légiközlekedési Igazgatóságának igazgatója volt, s lapunk információi szerint már több hónapja foglalkozik egy légitársaság tető alá hozásával, informátoraink szerint közel-keleti befektetők állnak mögötte. A Magyar Nemzet repülőtéri informátorai szerint már augusztusban megindulhatnak a járatok európai és közel-keleti célállomásokra. A cég kezdetben hatgépes flottával kezdi meg tevékenységét, de a tervek szerint 2017-re ötven gépe repül majd. A flotta értéke a lap szerint megközelíti a négymilliárd eurót. Az első évben 700 munkatársat vesznek fel, három év alatt a létszám elérheti a háromezret – közölték a lap forrásai. Már jövőre el kívánják érni a tavaly februárban összeomlott Malév utasforgalmát, azaz a hárommilliót, 2017-re pedig már nyolcmilliós szám áll a tervekben.
Az ambiciózus terveket egyelőre nem igazolják a cégadatok: a kft. már több mint tízéves múltra tekint vissza, korábban AVICRAFT néven futott, és légi járművekkel foglalkozott. Május óta viseli a jelenlegi nevét. Ekkor lépett be ugyanis a szintén Sólyom nevű Vagyonkezelő Holding a tulajdonosi státuszba. Ezt a céget három magánszemély birtokolja: Vágó Józsefen kívül Hurtyák Róbert, valamint Lucsik János. Utóbbi közbeszerzési s gazdasági tanácsadóként ismert az üzleti életben, a Lucsik és Társai Kft. vezetője jogász. Nevéhez fűződik még a WellKom Kft., amely a magyar-örmény gazdasági kapcsolatok fejlesztésén munkálkodik, s mint ilyen az Ararat örmény brandy kizárólagos magyar forgalmazója. A Sólyom Holding ugyanabban az irodaházban működik, mint a Lucsik és Társa Kft., s érdekes egybeesés, hogy ebben az irodaházban működik a Resonator Kft. is - utóbbi cég Költő Magdolna érdekeltsége, aki a Malévban többségi tulajdonos volt közvetlenül a 2010-es állami tulajdonba vétel előtt.
A Sólyom nem a fapadosok versenytársa kíván lenni, hanem a prémium kategóriában versenyez a Turkish Airlinesszal vagy épp az Emiratsszel – írta a Magyar Nemzet informátorára hivatkozva, aki azt is sejtette, hogy a vállalat a bádogváros helyett luxusvárókban kényezteti majd utasait. A lapunk által megkérdezett szakértők azonban ezt csak rossz viccnek gondolják.
- Sólyom néven légitársaságot indítani merész vállalkozás, hiszen a névnek nincs nemzetközi jelentése, a név pedig kimondhatatlan a külföldieknek - mondta egyikük. Egy másik szakértő szerint komoly szakmai befektető nem ad Sólyom nevet egy légitársaságnak, sem magyarul, sem angolul, hiszen ez a név a katonai repülésre rímel, igaz, ellenérvként azt is hozzátette, hogy az arab világban a sólyom vonzó jelkép lehet, még ha nem is a magyar trikolór közepén.
A négymilliárd euró értékű flotta nagyon komoly, ebből listaáron 20-25 szélestörzsű, s a mintegy 50 keskenytörzsű repülő jöhet ki, ennyi gép leszállítása ugyanakkor évekbe telik a gyártóknak, amelyek jelentősen el vannak látva megrendelésekkel. Az augusztusi indulás ugyanakkor meglehetősen ambiciózus, hiszen a cégnek rengeteg regisztrációt és légijármű-üzemeltetési engedélyt kell szereznie. A IATA-, az ICAO- és az NKH-eljárások állásáról nincsenek információink. Legutoljára június 11-én kérdeztük a magyar hatóságot arról, kért-e s kapott-e olyan cég engedélyt, aki korábban nem rendelkezett AOC-val.
Akkor a Nemzeti Közlekedési Hatóság azt válaszolta, 2013 februárja óta nem kért és nem kapott AOC-t olyan cég, amely korábban ne rendelkezett volna ilyennel. Később, pontosító kérdésünk után azt válaszolták, hogy kérelmezés történt, de a folyamatban lévő eljárásról nem adhatnak tájékoztatást. Lapunk azonban úgy tudja, hogy a szlovák Samair chartertársaság magyar leányvállalata folyamodott AOC-ért, amelyet a Malév repülőgép-karbantartó cégét korábban irányító Hajsó Viktor képvisel.