galéria megtekintése

Ebbe belerokkanhat Európa

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 03. számában
jelent meg.


Kriván Bence
Népszabadság

A divatcikkek évi 275 milliárd eurós (85 ezer milliárd forint) teljes forgalmának tizedét teszik ki a hamis termékek az EU-ban. A probléma 647 ezer vállalkozáson keresztül 3,8 millió dolgozót érint, nem szólva a megkárosított gyártókról és költségvetésekből kieső évi csaknem nyolcmilliárd euróról. A teljes okozott kárt 43,3 milliárd euróra, azaz az éves magyar GDP 40 százalékára teszik.

Ritkán illusztrálják számszerű adatokkal, de amikor mégis, kiderül: óriási gondot okoz az európai gazdaságnak a termékhamisítás. A legtöbb kárt az olasz, a brit, a francia és a német cégek szenvedik el. Magyarország inkább a vásárlói oldalon szerepel, a Távol-Keletről származó márkásnak álcázott divatcikkek közép-európai elosztásában jeleskedik. Az iparág tíz éven belül teljesen felőrlődik a hamisítók szorításában, már amennyiben hinni lehet az évi 518 ezer fős leépítéseknek.

Louis Vuitton-bolt a londoni New Bond Streeten. Felveszik a kesztyűt
Louis Vuitton-bolt a londoni New Bond Streeten. Felveszik a kesztyűt
Luke MacGregor / Reuters

A gyártók szemében az első számú közellenséggé a közvetítők, azaz az internetes kereskedőházak váltak, mivel térnyerésük megkönnyíti a hamisított termékek terítését. Már a Twitteren is megjelent a „Buy” gomb, azaz a gyártók a közösségi média ezen alkalmazását felhasználva is közvetlenül értékesíthetik eredeti és kétes eredetű portékájukat. A zugvigécek az utóbbi években az eladási technikák finomítása mellett a gyártási technológia modernizálásába is fektettek pénzt. A hamar felfeslő varrásokkal, lepattogzó „krómozott” fogantyúkkal jellemzett, műkrokodilbőr kézitáskák helyét azok míves kidolgozású, minőségi anyagokkal készített másolatai vették át, amelyek megtévesztésig hasonlítanak az eredeti luxuscikkekre.

 

A gagyi már nem szúr annyira szemet, mint korábban, ezért az e-áruházakban az ál-Gucci táskáért is simán elkérik a háromezer dollárt, a Svájcot még térképről sem ismerő Rolexért pedig a nyolcezer dollárt.

És van is rájuk vevő, nem is kevés.

A hamisítókat internetes technológiákkal lebuktató cégeknek nem is lenne munkájuk, ha az emberekben nem dolgozna gőzerővel a mohóság – kapzsisággal és gyermeki naivitással súlyosbítva. Charlie Abrahams, a Thomson Reuters-csoporthoz tartozó MarkMonitor alelnöke is arra panaszkodott a Bloombergnek, hogy a humán tényezővel nem tudnak mit kezdeni. Bár a hiszékenység általános, sokan vannak, akik a tisztában vannak az áru eredetével, mégis olcsóbban megveszik, hogy környezetük előtt felvághassanak.

Korábban a hamisítványok kiszűréséhez elegendő volt az árfigyelő programot lefuttatni, ma kifinomultabb technikákra is szükség van.

A felderítő cégek féltve őrzik módszereiket. A luxustáskákat gyártó brit Mulberry az utóbbi két évben 3321 honlapon találkozott „saját termékeivel”. Ezek mögött azonban maroknyi zugárus húzódik meg, az ő felderítésük jelenti a legnagyobb kihívást. Vannak olyan luxuscégek, amelyek a bonyolult jogi procedúra helyett az együttműködésben látják a megoldást.

A Burberry például inkább kiegyezett a legnagyobb kínai internetes áruházak tulajdonosával, az Alibabával, így egyes hivatalos termékeiket továbbra is forgalmazhatják a világhálón, cserébe a kínaiak 23 ezer hamis Burberry terméket tüntettek el kereskedőik kínálatából. A britek hasonló megállapodást kötöttek az amerikai Amazonnal is.

Másoknál viszont betelt a pohár. A többi között az Yves Saint Laurent, a Puma, a Balenciaga és a Gucci márkákról ismert Kering jogi útra tereli vitáját az Alibabával, azt állítva, hogy a kínaiak – figyelmeztetéseik ellenére – nemhogy asszisztáltak, de még bátorították is kereskedőiket a hamis termékek eladására.

A 795 dolláros Gucci táska kínai klónját például két dollárért kínálták – érvelnek.

A Louis Vuitton márkáról ismert LVMH és a Kering-méretű luxuspiaci szereplők számára azért is fontos a tiszta játékszabályok betartása, mert az általuk is favorizált internetes árusítás hitelességét ássák alá.

Gucci-üzlet Kantonban. Akár négyszázszor kevesebbért
Gucci-üzlet Kantonban. Akár négyszázszor kevesebbért
Alex Lee / Reuters

A két óriás a hamis termékek kiszűrését mesterfokon végző Data & Datával dolgozik. Szoftverjük naponta több tízmillió, a közösségi hálón, illetve online felületeken meghirdetett árut vet össze megbízói adatbázisával méret, szín, ár és más jellemzők alapján. A fennakadó tételekről a honlap üzemeltetőjét értesíti, az pedig inkább azonnal letiltja a terméket, minthogy a jogi eljárást megkockáztassa. A legtöbb riasztást Ázsiából és Dél-Amerikából kapják. A kiszűrt tételek heti száma tízezres nagyságú – márkánként.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.