galéria megtekintése

Addig variálnak, ameddig Simicskáékat ki nem golyózzák

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 30. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Lecsúszhat az M0-s autópályáról a Közgép Zrt. A sztráda burkolatcseréjére és hídfelújítására kiírt és tavaly leállított tenderét addig ismételnék meg, amíg Simicska Lajos cége a közbeszerzési eltiltásáról pereskedik. Bírósági ítélet hiányában versenybe sem szállhatna a megrendelésért.

Az M0-s déli szektorában tervezett felújítás közbeszerzési kiírása leghamarabb november végén jelenhet meg – közölte a Miniszterelnökség. A győr-gönyűi kikötő fejlesztésére kiírt tenderen hamis adatszolgáltatással megvádolt, majd a közbeszerzésektől három évre eltiltott Közgép azonban alighanem így is kénytelen lesz végignézni, ahogy mások decemberben ajánlatot adnak, 2016 áprilisában pedig szerződést kötnek a társaságnak testhezálló beruházás megvalósítására. Vagyis arra, hogy az 51-es főúttól az M6-os autópályáig felbontsák a régi aszfaltburkolatot, és helyette betonpályát építsenek, valamint szétszedjék a tervezési hiba folytán púpos, alakját változtató hárosi Duna-hidat, és újat építsenek a helyére.

A kényszerű távolmaradás különösen fájó lehetne Simicska Lajos számára, miután a Közgép tavaly nyáron már a zsebében érezhette a szerződést. Az akkori pályázati kiírás szerint a sztrádahíd háromszáz méteres acélszerkezetének legyártásával a Közgép önállóan is képes lett volna megbirkózni. Márpedig ha a nagyjából 15 milliárd forintos acélszerkezeti munkát konzorciumi partnereivel elnyeri, a fennmaradó útépítési feladatok megtartásáról vagy másoknak juttatásáról is a társaság dönthetett volna. Ami a hírek szerint a legkevésbé sem tetszett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) illetékeseinek.

Hidak nélkül marad a Közgép
Hidak nélkül marad a Közgép
Koncz György

 

Kapóra is jött a kifogás: az M0-s déli szektorában tervezett építkezésekre az unió tavaly lezárult költségvetési ciklusában nem maradt pénz. Ekkor állítólag Tasó László, az NFM államtitkára sietve kezdeményezte is a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. éppen folyamatban lévő közbeszerzésének leállítását. Azzal érveltek, hogy a Közlekedési operatív program forrásait a kormány egyéb beruházásai felemésztették, ezért az M0-s felújítására 2015 után, az Integrált közlekedési operatív program (IKOP) keretében kerülhet sor.

És így is lett. Az legalábbis biztos, hogy a kormány az IKOP számlájára építkezne az M0-s déli szektorában. Legfeljebb arra nincs még válasz, hogy az idén novemberre ígért közbeszerzési kiírásban is egyetlen projektként szerepel-e majd az autó pálya burkolatának és hídjának újjáépítése, vagy az egy évvel ezelőtti érvekre emlékezve, a „verseny szélesítése” érdekében részekre bontják a beruházást. Bárhogy lesz is azonban, egyre valószínűbb, hogy a közbeszerzésekből való kizárása miatt pereskedni kényszerülő Közgép nem lehet ott a 30-35 milliárd forint költséggel megvalósítható projektért versenybe szálló ajánlattevők között. A joggyakorlat ugyanis kétségessé teszi, hogy három-négy hónap alatt jogerős bírósági ítélet születhet.

Az autósok számára a sztráda építőjének kiléténél fontosabb, hogy Dunaharaszti és Nagytétény között a jövő nyáron hosszú időre elbúcsúzhatnak a kényelmes, irányonként háromsávos autózástól: a 2016-ban felvonuló útépítők 2019 áprilisáig biztosan maradnak. A harminckét hónaposra tervezett építkezés ideje alatt pedig visszatérhet az M0-s szélesítése előtti időket idéző rémálom. A jelenleg hat sávon zajló kétirányú forgalmat a hídépítés idejére biztosan a fél pályára terelik. A burkolatcsere munkaterületei mellett esetleg meg lehet majd úszni egyszerű sávlezárásokkal, sávelhúzásokkal és az ezekkel járó rendszeres torlódásokkal.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.